Aangetaste buizen, wie weet waardoor?

Gestart door Wia, mei 22, 2014, 08:36:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wia

Hallo allemaal,

Vorig jaar zetten wij onze raclet safari van een jaar oud weer op toen bleek dat diverse buizen geoxideerd of in ieder geval aangetast zijn. De safari heeft in een droge stalling gestaan waar het niet gevroren heeft. De buizen zijn droog in de buizen zak gegaan.
Weet iemand wat dit is en of het gebruikelijk is dat dit na een jaar ontstaat? Weet je ook waardoor het komt en wat ik kan doen om erger te voorkomen. Onze dealer geeft aan dat zijn verhuur vouwwagens het ook hebben, maw het hoort er bij. Ik ben daar nog niet zo zeker van. Wie heeft meer info voor mij?

Ps als het goed is zien jullie een foto.

Hartelijke groetjes Wia

Wia

Alex

Nou ik heb het nooit mee gemaakt en heb toch meerdere vouwwagens gehad die al ouder waren.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

peter123456

is idd oxidatie, heb dit zelf met mijn oude holtkamper family ook gehad, dacht toen slim te zijn en heb de buizen behandeld met plastic-spray, dit was geen succes, ze bleven plakken.
( nooit meer oxidatie gehad, dat wel)
als je de stokken voordat ze in de zak gaan met een heel klein beetje olie op een doek inwrijft blijven ze goed, maar echt een heel klein beetje! worden ze ook weer schoner van.  ( olie is bv wd40)
wat ook helpt is de stokken niet in elkaar doen, allemaal los in de zak, dan hoef je ook geen olie te gebruiken.

zelf nu geen last meer van, roadmaster heeft gepoedercoate buizen.....................

nu roadmaster familie S, was holtkamper Family de luxe.....
heet tegenwoordig (g)roadmaster

mars

Witte aanslag?
Is volgens mij een natuurlijk proces van het materiaal. Hebben wij ook gehad met onze Alpenkreuzer.
Was er hier niet een topic over?
Heel licht insmeren met vaseline?

Mieke

Lijkt me ook oxidatie. Bij onze oudere kampeertenten zag ik dat wel eens. Ik heb er mij toen nooit druk over gemaakt. Ik wreef er dat voor het seizoen met een wat  doekje af. Helemaal krijg je het niet weg.

Jos Montana

Komt me bekend voor. Hadden wij ook bij onze vorige vouwwagen.
De vorige eigenaar had er doorzichtige plakband overheen geplakt. Dit omdat de stokken afgaven op het tentdoek.
Wij hebben het laten zitten en er verder niets mee gedaan. Is nooit erger geworden.
Hoe het ooit is ontstaan weet ik ook niet...

DannyST

Wij hebben ook een Safari; model 2013. Nergens last van.
Welke dealer is dat als ik vragen mag?

spikehome

De odyssee die wij hadden had er ook een beetje last van.
Nooit veel van aan getrokken.

herrwillem

Op poetsen met zoutzuur en je goed laten drogen en je probleem is opgelost
Voor alles is een oplossing...
Officiële sponsor van het pajottenland en zijn geuze stekers....

mars

Met zoutzuur wordt wel meer opgelost. :#
Of dit de oplossing is?

poldertoerist

niet zo mooi, maar ook niks ernstigs. er zit gewoon een te dun of geen beschermlaagje op het aluminium. Je zou ze af kunnen nemen met een babydoekje, als je maar zorgt dat ze droog zijn als je tentdoek er over heen gaat. Of vaseline wat ik hier boven zie een goed idee is weet ik niet.  ik zou toch bang zijn dat dat mijn doek er niet beter op maakt.
Adventure Awaits

herrwillem

gewoon recht uit het flesje hoe je het bij de bouwmarkt koopt, en lost niets op hoor...buiten problemen   ;)
maar gewoon afwas handschoenen aandoen
Voor alles is een oplossing...
Officiële sponsor van het pajottenland en zijn geuze stekers....

mars

In een ouder topic las ik iets over autopolish , dat in een handleiding werd vermeldt.
Iemand ervaring hiermee?

muis

Ja, wij. Het staat als tip in het boekje van onze conway. De aanslag, ook wel witte roest genoemd, kan ontstaan door de chemicaliën waarmee de buizen behandeld worden.  Wij hebben ze met een doekje met autopolish opgewreven, perfect resultaat :J