Bewegende bedden

Gestart door RonvanTilburg, mei 26, 2014, 08:17:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

RonvanTilburg

Wij zijn deze week voor het eerst met onze dakota op. Wat ons tegen valt is als de kinderen ( 7&9) bewegen in het ene bed wij in het andere bed ze voelen bewegen.

Is dit normaal of heb ik iets fout gedaan met het opzetten?

C5CCV

Daar hebben de meeste/alle dubbelklappers last van als je ze niet goed opzet. Je zult er om te beginnen voor moeten zorgen dat de wagenbak goed stabiel staat en niet te veel op de wielen veert c.q. blijft staan. Want in de meeste gevallen geeft de wagenbak de beweging door.

DannyST

Citaat van: C5CCV op mei 26, 2014, 08:31:19 AM
Daar hebben de meeste/alle dubbelklappers last van als je ze niet goed opzet. Je zult er om te beginnen voor moeten zorgen dat de wagenbak goed stabiel staat en niet te veel op de wielen veert c.q. blijft staan. Want in de meeste gevallen geeft de wagenbak de beweging door.

Ons is bij de aflevering verteld dat de wagen altijd op de wielen blijft staan. Poten uit om te stabiliseren maar ik durf de wagen nooit teveel op te draaien...

Qwaqa

Zover ik weet is de roadmaster de enige waarbij je de poten van de grond moet hebben. Hoeveel "voelen" is het? Als een van de kinderen zich wat sneller omdraait kan ik dat ook merken, maar alleen als ik er aandacht voor heb.

Ccindy

Wij hebben met onze Dakota precies hetzelfde probleem. Ik hoop tijdens het komende klapweekend wat tips te krijgen om de wagen beter stabiel te kunnen zetten.
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

Yella

Onze ex. Jametic was geen dubbelklapper, maar bewoog het bed ook. Wij zetten de wagen vlak en draaiden de poten dan nog een paar slagen strakker. Tenslotte moet de wagen het geheel stabiliseren.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

weep

Ja, handrem goed aantrekken en steunen goed uitdraaien. Plankjes eronder dat ze niet wegzakken. Veel meer kun je niet doen. Uiteindelijk hebben we bij onze trigano ook een extra poot onder de bedplank laten maken, dat scheelde ook wel. Helemaal trillingvrij krijg je het niet.

Alberik

Dit is vrij normaal. Gewoon stil blijven liggen. :#

bosi

Citaat van: weep op mei 26, 2014, 09:51:29 PM
Ja, handrem goed aantrekken en steunen goed uitdraaien. Plankjes eronder dat ze niet wegzakken. Veel meer kun je niet doen. Uiteindelijk hebben we bij onze trigano ook een extra poot onder de bedplank laten maken, dat scheelde ook wel. Helemaal trillingvrij krijg je het niet.

Klopt helemaal, ook bij onze Trigano dubbel klapper een extra poot geplaatst onder de bed planken scheelde aanzienlijk.
Bij het opstellen van de wagenbak heb ik keggen onder de wielen en platen onder de uitdraaipoten, disselwiel en bed poten.
Handrem goed aantrekken is ook een goede tip, maar uitkijken dat je het niet overdrijft anders heb je kans dat dat de remschoenen blijven plakken als je weer weg wilt. Wat wel belangrijk is voor een trigano of Jamet, is dat beide wielen contact houden met de grond, de uitdraaipoten zijn beslist niet bedoelt om het gewicht van de wagenbak en de mensen in zijn geheel te dragen. Goed strak uitdraaien van de uitdraaipoten, helpt wel, maar niet zover opdraaien dat de wielen loskomen (soms als je op scheef terrein staat gaat het soms niet anders, maar dan het vrij hangende wiel ondersteunen met oprij platen, keggen of plankjes)
Ondanks alle maatregelen zal het altijd iets blijven schommelen, bij het in en uit bed kruipen, of omdraaien, zeker als je net als ik een pondje meer hebt  :# . De torsie as van de vouwwagen zal (zoals hij hoort te doen) altijd iets mee veren. Hoort echter bij de charme van een vouwwagen  :J

RonvanTilburg

Bedankt voor de reacties!

Hebben jullie de extra poten aan de lange kant of aan de smale kant van de bedden geplaatst? 

Henno

Wij kamperen nu in een gehuurde Jametic 4x4 (2011) en overwegen deze te kopen. Alles bevalt, behalve het bewegende bed. Ik vindt de constructie van de 3 pootjes onder het beddeksel ook niet erg degelijk er uit zien. Ik heb gemerkt dat je de poten goed verticaal moet zetten, als ze wat schever staan glijden ze nog schever weg en lijkt mij de kans groot dat het bed niet meer voldoende ondersteund wordt. Iemand ervaring hiermee? En hoe los je dit op?
Het is verder een mooie wagen en aantrekkelijk geprijsd. Zijn de steunen ante passen of is het makkeljk een extra steun eronder te zetten.?

Alex

Die poten horen scheef naar buiten te staan.
Wij zijn samen 200+ geweest en heeft altijd goed gewerkt.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Paulvh

Met onze Louisiane ( wat volgens mij dezelfde wagenbak heeft) geen enkel probleem. Bij de instructie die ik kreeg bij het ophalen.
draai de poten uit totdat ze de strak de grond raken en dan een slag extra. de wielen blijven wel op de grond maar hij wordt iets uit de veren getrokken. en inderdaad planken eronder en op de handrem.
En mocht ie nog te veel bewegen dan de poten nog een halve slag extra.

abbes008

Wat wij vroeger bij de caravan extra deden waren van die schuine klossen tussen de stang van de uitdraaipoot, degene met de schroefdraad en bodemplaat. Zo staan de poten nog wat steviger en kunnen niet meer bewegen.
Groeten,

Erik

Grumpy

Citaat van: Henno op juni 21, 2014, 01:33:12 PM
Wij kamperen nu in een gehuurde Jametic 4x4 (2011) en overwegen deze te kopen. Alles bevalt, behalve het bewegende bed. Ik vindt de constructie van de 3 pootjes onder het beddeksel ook niet erg degelijk er uit zien. Ik heb gemerkt dat je de poten goed verticaal moet zetten, als ze wat schever staan glijden ze nog schever weg en lijkt mij de kans groot dat het bed niet meer voldoende ondersteund wordt. Iemand ervaring hiermee? En hoe los je dit op?
Het is verder een mooie wagen en aantrekkelijk geprijsd. Zijn de steunen ante passen of is het makkeljk een extra steun eronder te zetten.?

Bij onze Jametic (2010) heeft de vorige eigenaar wat gaatjes extra geboord in de pootjes zodat hij beter af te stellen is. We hebben hem zelf pas 1 keer een paar nachten uitgeprobeerd maar ik heb geen last gehad van een bewegend bed. Pootjes schuin, plankjes eronder, rechtzetten en nog een grote haring om het bed mee naar beneden te houden (met een scheerlijn) Dit laatste omdat de gasveer het bed iets omhoog kan drukken als er niemand op ligt, dan komen de pootjes een beetje los en staat de boel niet meer strak. Bed heeft niet meer bewogen