Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Afvalwaterslang blijft lekken. Tips?  (gelezen 5493 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

@obstacle_runner

  • Gast
Afvalwaterslang blijft lekken. Tips?
« Gepost op: mei 30, 2014, 04:07:08 pm »

Goede middag. Wij zijn lekker een lang weekend weg met onze nieuwe trigano odyssee (2013). Tot nu toe erg tevreden. Echter onder de wasbakje in de keuken blijft de afvalwaterslang lekken. Ik heb al geprobeerd om dit met tie wraps tegen te gaan maar het water blijft er doorheen sijpelen met een vochtige bestekbak tot gevolg. Wie heeft een goede tip?
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 872
  • Merk: kampeermiddel : vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Afvalwaterslang blijft lekken. Tips?
« Reactie #1 Gepost op: mei 30, 2014, 04:49:30 pm »

Ik zet alles vast met slangklemmen ( zie foto).

Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

@obstacle_runner

  • Gast
Re: Afvalwaterslang blijft lekken. Tips?
« Reactie #2 Gepost op: mei 30, 2014, 04:58:28 pm »

Voor zo'n slangklem was ik net bij Hendriks (omdat we daar in de buurt staan). Maar omdat ik de diameter van de slang niet wist werd mij een tie wrap aangeraden. Helaas werkt dit niet. Ik denk wel dat je het met zo'n klem strakker kunt aantrekken.
Gelogd

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk: kampeermiddel : Raclet Panama Up GL 2017
Re: Afvalwaterslang blijft lekken. Tips?
« Reactie #3 Gepost op: mei 30, 2014, 05:38:03 pm »

Hier helpt zelfs de slangklem niet
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

@obstacle_runner

  • Gast
Re: Afvalwaterslang blijft lekken. Tips?
« Reactie #4 Gepost op: mei 30, 2014, 07:51:22 pm »

Zelfde probleem dus Cindy?
Gelogd

klapkei

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 105
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Odyssee 2014; ex - Trigano Vendome
Re: Afvalwaterslang blijft lekken. Tips?
« Reactie #5 Gepost op: mei 30, 2014, 08:57:57 pm »

Je moet even goed kijken waar het water precies vandaan lekt. Misschien komt het wel niet uit de afvoerslang, maar hoger vandaan. Bij onze Odyssee was de afvoerslang netjes met een slangenklem vastgezet, maar er kwamen toch waterdruppels in de bestekbak. Aandraaien van de slangenklem hielp niets. Het water bleek tussen de metalen gootsteen en de witte kunstof afvoer door te sijpelen. Remedie: Afvoerslang los maken en de grote kunstof moer aan de onderzijde van de gootsteen los draaien. Je kunt dan de kunstof afvoerbuis er helemaal uit halen. Deze bestaat uit 2 helften die tegen elkaar zijn gemonteerd in de fabriek. Dat is helaas op een Franse maandagochtend gebeurd, want bij mij zaten er de nodige bramen op die voor de lekkage zorgte. Dat geldt ook voor de zwarte afsluitring die van onderen tegen de gootsteen aan zit, deze had ook fabrieksmatige uitsteeksels die er niet horen. Alle bramen en uitsteeksels verwijderen (met een scherp zakmes of schuurpapiertje) en de boel weer in elkaar zetten. Dit heeft de lekkage bij ons verholpen.
Gelogd

@obstacle_runner

  • Gast
Re: Afvalwaterslang blijft lekken. Tips?
« Reactie #6 Gepost op: mei 30, 2014, 09:02:39 pm »

Top! Ik heb nu geen steek/moersleutel bij me maar ik zal er als we thuis zijn (en we de vw misschien nog uitklappen) naar kijken. Ik had inderdaad al het vermoeden dat het van de gootsteen zelf kwam maar dacht, nee het is een nieuwe vw, dat zal het niet zijn ;). Maar nu met die Franse maandagochtend in m'n achterhoofd...
Gelogd

@obstacle_runner

  • Gast
Re: Afvalwaterslang blijft lekken. Tips?
« Reactie #7 Gepost op: mei 30, 2014, 09:04:27 pm »

O ja, die slang, schuif je die alleen op het horizontale stukje of probeer je die zover mogelijk ook nog omhoog te schuiven?
Gelogd

klapkei

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 105
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Odyssee 2014; ex - Trigano Vendome
Re: Afvalwaterslang blijft lekken. Tips?
« Reactie #8 Gepost op: mei 30, 2014, 09:29:10 pm »

De afvoerslang zit alleen op het horizontale gedeelte, wel helemaal aanduwen tot de bocht. En dan een slangeklemmetje er omheen. Controleer ook even dat de afvoerslang vanaf de klem tot aan het gat in de achterwand van de keuken langzaam naar beneden zodat daar er geen water in blijft staan.
Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re: Afvalwaterslang blijft lekken. Tips?
« Reactie #9 Gepost op: mei 30, 2014, 09:30:18 pm »

Zelf-vulcaniserende tape.
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Afvalwaterslang blijft lekken. Tips?
« Reactie #10 Gepost op: mei 30, 2014, 10:16:41 pm »

Bekend probleem bij nieuwe Trigano's en Jamets is dat er een braam zit aan het gat van de afvoer. Hierdoor dicht de rubber O-ring van de kunststof afvoer niet helemaal af. Oplossing: afvoerbuis even los schroeven en verwijderen. Daarna met een ronde of halfronde zoetvijl de braam even weg vijlen en de afvoer weer monteren.
Gelogd

@obstacle_runner

  • Gast
Re: Afvalwaterslang blijft lekken. Tips?
« Reactie #11 Gepost op: mei 31, 2014, 07:26:34 am »

Dank voor de reactie bosi. Ik ga zsm bramen plukken!
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.686
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Afvalwaterslang blijft lekken. Tips?
« Reactie #12 Gepost op: juni 02, 2014, 11:54:30 am »

Dat had bij ons allemaal niet geholpen. Sowieso een franse oplossing die slang... Op vakantie frommelde vrouwlief er een boterhamzakje omheen, zodat we in elk geval geen aardappel-afgietsel over het bestek meer hadden. 

Later thuis heb ik met slagvaste PVC-buis een vaste afvoer gemaakt. Afgelopen weekend uitgebreid uitgeprobeerd en goedbevonden. Daar heb ik ook een topic-je over gemaakt:

Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

@obstacle_runner

  • Gast
Re: Afvalwaterslang blijft lekken. Tips?
« Reactie #13 Gepost op: juni 02, 2014, 12:04:02 pm »

Top! Wat is de titel van dat topic?
Gelogd

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk: kampeermiddel : Raclet Panama Up GL 2017
Re: Afvalwaterslang blijft lekken. Tips?
« Reactie #14 Gepost op: juni 02, 2014, 12:50:22 pm »

Zelfde probleem dus Cindy?

Ik vrees van wel, dus ik ga ook even met de tips uit dit topic aan de slag (moet toch de dompelpomp vervangen, die na 1 jaar al kapot is en er meteen een trafo-omvormer tussen zetten dat hij ook op stroom kan, dus dan kan ik de afvoer meteen meenemen). Kan ik mijn technische vaardigheden weer een beetje bijwerken. ;)
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal