Kan onze auto een vouwwagen trekken?

Gestart door Mik, augustus 08, 2014, 10:48:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mik

Ik weet niet of dit topic op dit draadje thuishoort, anders verplaats het maar.

Wij staan op het punt om een tweedehands vw te kopen, maar vragen ons toch wel af of onze huidige auto een vw kan trekken en dan met name in wat bergachtigere gebieden (bijv Oostenrijk).
We hebben een Peugeot 307. Op zich een prima auto, dus we hopen dat het lukt.

Is er iemand op het forum die daar ervaring mee heeft?

We horen het graag!

CEO

#1
Kijk even op caravantrekker.nl, dat geeft een aardige indicatie. Ook in je autpapieren is eea vermeld.

Grosso modo kan (vrijwel) iedere auto een klapper trekken, maar soms moet je meer schakelen en op zijn tijd rustig aan doen. Om een redelijke (algemene) uitspraak te doen is wel handig om op te geven welk type motor je hebt.

Ter indicatie: ooit met een zeer oud Mazda-tje een aanhanger met 2500 KG zand getrokken. Toen we een brug op moesten trok-ie het net in zijn 2e versnelling... Maar die auto mocht volgens de papaieren iets van 900 kg trekken.

Als voorbeeld: zelf rijden we een auto met een 1.6 hDi, ETG, 115 PK (85kW) met een koppel van 270nM.

If you choose not to decide, you still have made a choice!

EdwinMerks

Ik heb een 307 SW gehad. Wat voor motor ligt er in jouw auto?

TallGuy212


Niet te moeilijk doen hoor. In de autopapieren staat het maximaal toegestane gewicht, geremd en ongeremd. Voor een vouwwagen van 650 of 750 kilo is dat echt geen enkel probleem met een 307, ongeacht het blok dat er in zal liggen. We hebben het niet over een sleurhut van 1500 kilo en een frontaal oppervlak van meer dan 5m2.


abbes008

Inderdaad , je hoeft echt niet te twijfelen. Nagenoeg elke auto kan een vouwwagen trekken. Ja de een gaat wat makkelijker door de bergen dan de andere. Maar jullie 307 gaat zonder meer prima door de bergen, schakel je een keer terug van 5 naar 4 en ga je met 90 door de bergen ipv 120.

Kortom geen enkel probleem. Zelf hebben we een astra met 100 pk-tjes en het bevalt mij prima.
Groeten,

Erik

Mik


EdwinMerks

Een 1.6 hadden wij ook. Deze mag geremd 1200kg trekken. Een klapper van 750 is dus geen probleem . Bij 10% klim zul je wel naar zijn 2 moeten en de motor op toeren houden.

Frankie

#7
Citaat van: EdwinMerks op augustus 08, 2014, 12:36:00 PM
Een 1.6 hadden wij ook. Deze mag geremd 1200kg trekken. Een klapper van 750 is dus geen probleem . Bij 10% klim zul je wel naar zijn 2 moeten en de motor op toeren houden.
Waarmee je dus meteen aangetoond hebt dat er een verschil is tussen wat hij volgens het kenteken mag trekken en wat hij comfortabel kan trekken. Dat eerste is met klappers vrijwel nooit een beletsel. Voor dat laatste geeft caravantrekker een aardige indicatie.

EdwinMerks

Citaat van: Frankie op augustus 08, 2014, 01:12:49 PM
Waarmee je dus meteen aangetoond hebt dat er een verschil is wat hij volgens het kenteken mag trekken en wat hij comfortabel kan trekken. Dat eerste is met klappers vrijwel nooit een beletsel. Voor dat laatste geeft caravantrekker een aardige indicatie.

Klopt. Ik heb nu een 5008 diesel 1.6 die 900kgmag trekken (ivm fiscale belasting) en dan merk je niet dat er iets achter hangt. Maar ik heb met de 307 nooit in de rats gezeten dat hij het niet zou trekken. Het is alleen wat meer schakelen ivm het max koppel bij hogere toeren.

Mik

Bedankt voor alle reacties! Het zal dus geen probleem zijn. Gelukkig maar!

Tom

ach ja, mijn ouders gingen vroeger met volgepakte renault 4 met 34 pk kinderen erin en alpenkreuzer senior erachter de alpen over.

CEO

Herkenbaar, wij hadden een Golf I met een Alpenkreuzer erachter. 1100 cc en 50 pk :H
Waar maken we ons tegenwoordig druk om...
If you choose not to decide, you still have made a choice!

abbes008

Groeten,

Erik

poldertoerist

Adventure Awaits

abbes008

Ja precies, dus een 307 is dan helemaal geen probleem.
Groeten,

Erik