Vervangen gasveer Kariba.

Gestart door Krizz, augustus 17, 2014, 08:39:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Krizz

Deze vakantie is een van de gasveren (die bij de keuken) van onze Kariba afgebroken op de plek waar hij bevestigd zit aan het frame.
Ik zit er aan de te denken om deze zelf te vervangen en er meteen zwaardere in te zetten. Dit niet vanwege de kracht maar met name vanwege de sterkte van de bevestiging.
Heeft iemand hier al ervaring mee?
The KubbKing is dead... long live the New King

KenJo

Je bedoeld de gasveer van t bed neem ik aan?
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Krizz

Nope, we hebben een lounge bank. Ik bedoel de gasveren van de vouwwagen.
The KubbKing is dead... long live the New King

Swede

Hou er rekening mee dat wanneer je een zwaardere gasveer plaatst deze wel voldoende belast wordt om zichzelf niet uit te willen zetten.
live life outdoors

villeke

Niet die met de keuken, maar ik heb de gasveren van het bed vervangen, en die zijn hetzelfde als van het klappen, vervangen en dat is een fluitje van een cent. Tenminste ik neem aan dat je bedoelt het vervangen van de gasveren en niet icm reparatie aan de bevestigingssteunen?

Ps. Gezien het feit dat de kracht van de gasveren (1200N) van het bed onvoldoende zijn (zie ook het flexi topic) en de veren van de wagen zelf exact dezelfde zijn vraag ik mij ten zeerste af of de gasveren van de wagen überhaupt enig nut hebben. Ik laat mij graag overtuigen, maar ik denk dat het klappen met of zonder die veren even zwaar gaat.

Krizz

Citaat van: villeke op augustus 17, 2014, 10:14:18 PM
Niet die met de keuken, maar ik heb de gasveren van het bed vervangen, en die zijn hetzelfde als van het klappen, vervangen en dat is een fluitje van een cent. Tenminste ik neem aan dat je bedoelt het vervangen van de gasveren en niet icm reparatie aan de bevestigingssteunen?

Ps. Gezien het feit dat de kracht van de gasveren (1200N) van het bed onvoldoende zijn (zie ook het flexi topic) en de veren van de wagen zelf exact dezelfde zijn vraag ik mij ten zeerste af of de gasveren van de wagen überhaupt enig nut hebben. Ik laat mij graag overtuigen, maar ik denk dat het klappen met of zonder die veren even zwaar gaat.
De gasveren helpen wel degelijk. Tijdens onze eerste vakantie voor elkaar gekregen ze allebei te slopen. Onder garantie gerepareerd. Maar het verschil was goed te merken, nu ook met één kapotte veer. Ook instabieler met klappen met één veer.
The KubbKing is dead... long live the New King

villeke


Citaat van: Krizz op augustus 17, 2014, 10:19:16 PM
De gasveren helpen wel degelijk. Tijdens onze eerste vakantie voor elkaar gekregen ze allebei te slopen. Onder garantie gerepareerd. Maar het verschil was goed te merken, nu ook met één kapotte veer. Ook instabieler met klappen met één veer.

Bijna benieuwd hoe je dat voor elkaar hebt gekregen :)6]
Moet ook zeggen dat ik e.e.a. Niet met feiten kan onderbouwen anders dat het bed aanzienlijk lichter is en daar voldoen de veren zeker niet voor. 
Op dit moment staan we op de camping en iedere keer als ik het bed omhoog duw stop ik er een bezem tussen anders komt ie gerust weer naar beneden en er zitten nieuwe veren in. 

Krizz

Citaat van: villeke op augustus 17, 2014, 10:14:18 PM
Niet die met de keuken, maar ik heb de gasveren van het bed vervangen, en die zijn hetzelfde als van het klappen, vervangen en dat is een fluitje van een cent. Tenminste ik neem aan dat je bedoelt het vervangen van de gasveren en niet icm reparatie aan de bevestigingssteunen?

Ps. Gezien het feit dat de kracht van de gasveren (1200N) van het bed onvoldoende zijn (zie ook het flexi topic) en de veren van de wagen zelf exact dezelfde zijn vraag ik mij ten zeerste af of de gasveren van de wagen überhaupt enig nut hebben. Ik laat mij graag overtuigen, maar ik denk dat het klappen met of zonder die veren even zwaar gaat.
Waar heb jij de gasveren vandaan gehaald?
De gasveer is afgebroken op de bout die in het frame gaat, ik moet dus ook nog een manier vinden om die eruit te halen.
De breuk zit namelijk precies op de plek waar hij in het frame zit, geen mm schroefdraad oid om grip op te hebben.
The KubbKing is dead... long live the New King

villeke

Toegestuurd gekregen door de vouwwagenspecialist en ten tweede male door aart kok zelf. Zij kunnen dus leveren. Het frame maakt het wat complexer dus of dat zelf te doen is weet ik niet.

Drikusniet

Het verwijderen van aan vlak afgebroken bout is eigenlijk alleen te doen door er een gat in te boren en dan met een uitdraaitap eruitdraaien.

Krizz

Oké, bedankt voor de reacties... WW WW

Ik heb wat te klussen van de winter. ::) ::)
The KubbKing is dead... long live the New King

Krizz

De afgebroken bout vandaag uitgeboord en torkx er in geslagen en er uit gedraaid.   :K
Zojuist Aart Kok gebeld en die sturen twee koppelingen op (eentje reserve) dit geheel gratis.... :> WW :> WW :>

The KubbKing is dead... long live the New King

olaf

Citaat van: Krizz op januari 31, 2015, 11:54:18 AM
De afgebroken bout vandaag uitgeboord en torkx er in geslagen en er uit gedraaid.   :K
Zojuist Aart Kok gebeld en die sturen twee koppelingen op (eentje reserve) dit geheel gratis.... :> WW :> WW :>
Mooie service van Aart Kok 
The need for the many outweigh the needs of the few

xharx

#13
Ik zag dit topic voorbij komen toen ik zocht naar ervaringen met vervangen van een gasveer. Afgelopen zomer is ook bij ons de gasveer van de Kavango afgebroken - ook op de schroef. Op dit moment nog geen tijd gehad om er naar te kijken, maar als de wagen weer uit de stalling komt wil ik deze veer toch gaan vervangen. Zo uit mijn geheugen denk ik dat er inderdaad een stuk schroef nog in het schroefgat van de wagen zit, dat moet er dus ook nog uit.

Heeft iemand een idee waardoor dit heeft kunnen gebeuren? Zou dit wel willen voorkomen als het kan.  :J

Binnenkort maar eens contact opnemen met Aart Kok Roden om te vragen of dit misschien onder garantie valt.

Jerome


Citaat van: xharx op februari 10, 2016, 02:45:23 PM

Heeft iemand een idee waardoor dit heeft kunnen gebeuren? Zou dit wel willen voorkomen als het kan.  :J
De bouten worden op schuifspanning belast. En dat is een stuk minder gunstig dan op trekbelasting. Het kan zijn dat er bouten van inferieure kwaliteit gebruikt zijn. Dit zou je misschien aan de kop kunnen zien (4.8 bv). Je zou er dan voor kunnen kiezen een bout van een betere kwaliteit te nemen (8.8 of 10.8).