Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Doek Alpenkreuzer Senior '81 impregneren  (gelezen 3226 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Seniorita

  • Gast
Doek Alpenkreuzer Senior '81 impregneren
« Gepost op: september 07, 2014, 09:03:50 pm »

Hoi!
Ik heb me zojuist aangemeld bij dit forum omdat ik een vraag heb over onze aangeschafte Alpenkreuzer uit '81.
Het is een oud beestje in goede vintage staat. (model 1973) Het doek is behoorlijk verkleurd maar verder nog goed in orde.

We kregen er de boekjes bij en daarin gaf de handleiding aan dat je het doek als het verkleurd is, opnieuw kunt impregneren met kleur-impregneer.
Dit zou het doek waterdicht moeten maken en de orginele kleur herstellen.

Het canvas doek is overigens nog goed waterdicht maar we willen het zekere voor het onzekere nemen.

Weet iemand hier wellicht of er nog kleur impregneer bestaat?
We hebben oranje & bruin nodig.
Gelogd

Marjootje

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 677
  • Merk: kampeermiddel : camplet adventure
  • klappen maar!
Re: Doek Alpenkreuzer Senior '81 impregneren
« Reactie #1 Gepost op: september 07, 2014, 09:50:55 pm »

ik heb werkelijk geen idee, een campingshop weet wellicht het antwoord.
Ik kan me nog wel vaag herinneren dat mn ouders, zo'n 30 jaar geleden, 1 zijde van  hun alpenkreuzer hadden geverfd, omdat het nogal smerig was.
Waarschijnlijk zullen ze hiervoor een soort van textielverf gebruikt hebben, maar weet ik niet zeker en het kan ook best kleur impregeer geweest zijn. (was overigens ook bruin/oranje)
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.685
  • Merk: kampeermiddel : Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Doek Alpenkreuzer Senior '81 impregneren
« Reactie #2 Gepost op: september 08, 2014, 09:16:26 am »

Omdat het doek meestal katoen is, is dit in principe te kleuren met de kleurstoffen die je bij de drogist haalt. Je zou dus gewoon een kleurstof kunnen toevoegen aan je imprigneermiddel. Maar dan komt volgens mij het probleem: hoe krijg je dat egaal op het doek? En alleen maar daar waar je het wil hebben? Volgens mij is het bijna onvermijdelijk dat je dat niet lukt, en het vlekkerig wordt of dat je bruin op het oranje krijgt en vica-versa. Ik zou het persoonlijk dus niet doen.
Gelogd

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Kavango game drive
Re: Doek Alpenkreuzer Senior '81 impregneren
« Reactie #3 Gepost op: september 12, 2014, 05:54:06 pm »


Als het doek nog goed waterdicht is zou ik er niets aan doen. Het kan alleen maar slechter worden.
Als je mocht kiezen heb je toch liever een droge vale dan een lekke gekleurde vouwwagen.
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.750
  • Merk: kampeermiddel : Raclet Panama Up GL
Re: Doek Alpenkreuzer Senior '81 impregneren
« Reactie #4 Gepost op: september 12, 2014, 07:05:23 pm »

Mij is verteld dat als de druppels er op blijven liggen en er niet direct intrekken niets mee doen.
een camping winkel of tenten maker zou je hier meer over kunnen vertellen.
Je kunt ook www.swiba.nl een bellen en vragen wat te doen.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

bosi

  • Gast
Re: Doek Alpenkreuzer Senior '81 impregneren
« Reactie #5 Gepost op: september 12, 2014, 08:57:31 pm »

Mij is verteld dat als de druppels er op blijven liggen en er niet direct intrekken niets mee doen.
een camping winkel of tenten maker zou je hier meer over kunnen vertellen.
Je kunt ook www.swiba.nl een bellen en vragen wat te doen.
Om waterdicht te zijn mowt tentdoek juist eerst nat worden. De katoen draden zwellen dan op waardoor de poriën in het doek zo klein worden dat door het effect van de oppervlaktespanning van het water (regen dus) er geen water meer door het doek heen komt. Van daar dat als je tegen het doek aandrukt tijdens regenval het juist op die plek gaat lekken, je hebt op de druk plek het doek wat opgerekt en de poriën wat groter gemaakt en de waterdruppels gaan door de poriën heen. Zodra het tentdoek weer droog is zijn de waterdichte eigenschappen weer hersteld. Als door ouderdom,  verwering,  het tentdoek dunner is geworden kunnen de katoen draden niet meer voldoende zwellen als ze nat zij  om de poriën klein genoeg te maken. Door vetvlekken kunnen de katoen draden ook niet meer opzwellen. Zeep en zeepachtige producten verlagen de oppervlaktespanning dramatisch zodat er veel kleinere druppels ontstaan die nog wel door de poriën gaan en zeep is zeer moeilijk te verwijderen uit tentdoek.
Dus alleen in de laatste drie gevallen is impregneren zinvol.
Het impregneermiddel hecht zich aan het katoen en zorgt langs chemische weg voor de waterafstotendheid. Levensduur wordt door het impregneren nog verder beperkt en je zult regelmatig opnieuw moeten impregneren.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal