schokbrekers of niet op een odyssee.

Gestart door solex, december 30, 2014, 09:23:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

solex

Hoi

Wij lezen veel over het dansen van de vw.
Zijn er mensen met ervaring  die een odyssee hebben.
We waren niet van plan er schokbrekers onder te zetten maar we weten ook niet of dit beter zou zijn (geen ervaring).
Qua snelheid komen wij niet boven de 110kmh en Duitsland staat niet op het verlanglijstje.
De wagen is van 2015 (nog aan het wachten).
Zou het dan aan te raden zijn?
Mvgr

Als je schrijffouten vind mag je die houden.

weep

Echt nodig lijkt het me niet, ik rij zelf in ieder geval al jaren met een odyssee zonder schokbrekers, en rij meestal tegen de 120. Alleen bij slecht wegdek ga ik langzamer rijden. De wagen deint inderdaad wat maar ik heb nog nooit een situatie gehad dat ik daar last van had.Hangt overigens ook af van je auto, in de ene voel je de reacties van de wagen veel sterker dan in de andere.
De wagen zal ontegenzeggelijk wel stabieler rijden met schokbrekers. Ik heb het wel eens overwogen om te doen, maar het is bij zo'n oude wagen best duur (zeker relatief).  Ik geloof dat ik het zelf bij een nieuwe wagen wel zou doen maar het is dan meer een gevoelskwestie dan noodzaak.

solex

Hoi

De wagen is een zafira dus zal wel meevallen,onze vorige vw was een raclet en die bewoog ook wel wat.
Dank voor de info ene 120 zoeken we toch niet te rijden maar fijn om te weten dat het wel kan. :)
Mvgr

Als je schrijffouten vind mag je die houden.

Alpha-mannetje

Citaat van: solex op december 30, 2014, 09:23:13 AM

Duitsland staat niet op het verlanglijstje.

Staan Italië/Kroatië/Tjechië ook niet op je verlanglijstje?
Een vouwwagen ligt beter achter je auto als hij is ingeklapt!

solex

Hoi

Wij zijn nogal Frankrijk liefhebbers aangezien je daar van hoge bergen tot strand hebt.
Slovenie zou wel eens kunnen maar dan via italie,eerst een paar dagen in Frankrijk en dan door Italie naar Slovenie lijkt ons leuk om eens ooit te doen.
Mvgr

Als je schrijffouten vind mag je die houden.

Jerome

Het kost waarschijnlijk zo'n 200,- Euro om ze te laten monteren. Je kan er nog wat op besparen door het zelf te doen. Ik heb ervaring met aanhangers met en zonder schokbrekers. En dan is het zeker zo dat de aanhangwagen zonder schokbrekers ook rustig achter de wagen lag. Maar het verschil met een wagen met schokbrekers is zeker merkbaar en dan zou ik toch voor wat extra veiligheid kiezen voor dat geld.




klapkei

Ik heb bij aflevering schokdempers laten monteren op onze nieuwe Trigano (model 2014). Gezien de geringe meerkosten (149 euro inclusief montage bij Erica in Zeist) heb ik daar eigenlijk niet lang over nagedacht. Mochten we ooit stickers om legaal wat sneller te mogen rijden in Duitsland willen regelen dan is de vouwwagen er in elk geval klaar voor.

weep

Ik verwacht niet dat een Odyssee onrustiger rijdt dan een Raclet. Eerder beter vanwege de grotere wielen (maar dat is speculatie - ik ga er van uit dat je een oudere Raclet met kleine wielen had). En een Zafira lijkt me inderdaad een prima trekker: flink wat gewicht en de wielen op de hoeken. Maar ik ben het wel met klapkei en Jerome eens: het rijdt beter met schokdempers.

solex

Hoi

Allereerst dank voor de meningen.
De raclet had inderdaad 10 inch wielen en nu dus 13 inch.
We gaan het eens bekijken volgende zomervakantie.
Kunnen we nog altijd laten doen als dit ons beter lijkt.
Mvgr

Als je schrijffouten vind mag je die houden.

Yella

Zitten er geen schokbrekers onder? Volgens mij hebben in ieder geval de Jamets al een paar jaar standaard schokbrekers. Onze 2010 had het nog niet en dus zelf gedaan. voor iets van 85 euro spullen besteld in Duitsland en zelf gemonteerd. Een hele verbetering in wegligging. Je merkt het overigens pas in extremere situaties.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Caroline S

Goedemiddag,

Ik heb dit even zitten lezen omdat wij in onderrhandeling zijn voor een Odyssee uit 2002.

Nu zie ik hier boven een enkeling zonder schokbrekers en ook twee mensen met. Zelf lijkt het me wel goed om tegen geringe kosten het comfort en veiligheid iets te vergroten. En Slovenie (via dsl) staat op ons optielijstje voor de zomer...
(We hebben een grijze auto  ::) WW
Haha, nee hoor, zo erg is 't nog net niet me me, het is een Renault Megane, station/grand tour, 2005, 1.6)

Als je iemand kent die handig is, is het dan zelf te doen? Ik zag elders op t forum al een link naar een Duitse site om ze te bestellen. Maar ik vraag me af of het gewoon een kwestie is van vastzetten met een moer en bout of vraagt het meer zoals boren en/of lassen?

Ik heb zelf echt geen kennis op dit gebied, maar als de klus in principe eenvoudig blijkt te zijn, zou mijn vader of oom t denk wel kunnen.

Groet,
Bijna vw-bezitter, caroline

Yella

Hangt van de vouwwagen en het onderstel af hoe te monteren. Maar voor onze Jametic was het een simpel klusje. En voor 9 tientjes klaar.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Paulvh

Citaat van: solex op december 30, 2014, 09:23:13 AM
Wij lezen veel over het dansen van de vw.

Tja het is zeker niet zo dat zo dat een vw zonder schokbrekers walsend of in het extreme geval met een cha cha cha over de weg rijdt. Maar rijdend op een paar binnenwegen die niet zo goed geplaveid zijn merk je absoluut een verschil.