laden & lossen optie versus lounchebank

Gestart door der hanzelmann, februari 02, 2015, 09:00:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

DrLivingstone

Toen wij onze Kampala kochten, was er nog geen pack & go optie. Wij hebben dus een loungebank en moet zeggen, dat we die de afgelopen jaren behoorlijk veel gebruikt hebben.
Zeker bij het kamperen tijdens de meivakantie in NL, maar ook hoger in de bergen waar het 's avonds sneller afkoelt.

Is het handig? Het is niet optimaal. Je moet de hele tent opzetten om hem ingepakt te krijgen: maar goed dat weten we en anders moet je een caravan kopen :P

Cadillacfreak

Citaat van: Daan Rene op februari 07, 2015, 10:09:32 AM
Het doek is hetzelfde alleen de kleur is anders

Ze hebben beiden Ten Cate maar Combi-camp heeft Ten Cate KD24 en Aart Kok gebruikt Ten Cate KD48.
Zo zullen er wel meer verschillen zijn. Ik kan me niet voorstellen dat alleen design het prijsverschil verklaart.

Krizz

Ik zeg een vergelijkend onderzoek op het klapweekend.
The KubbKing is dead... long live the New King

der hanzelmann

Citaat van: Wanderer200 op februari 06, 2015, 11:49:49 AM
Wij hebben te maken met dezelfde afweging.

Ik vind de zijramen in de CC Flexi toch wel een groot voordeel als je een keer een dag binnen moet/wilt zitten dan denk ik dat de Kavango mij een wat opgesloten gevoel geeft. En inderdaad 1500,- is een hoop geld.

Denk dat je daar wel een punt hebt. Op regenachtige dagen zul je het dakraam ook dicht moeten houden, dus daar heb je dan niet zoveel aan. In de praktijk zie je door condens en druppels uiteraard niet zo heel veel door dat plastic.

Het dakraam is wel prettig als je besluit de keuken vast te laten zitten en binnen te koken.

der hanzelmann

Citaat van: Cadillacfreak op februari 08, 2015, 09:28:17 PM
Ze hebben beiden Ten Cate maar Combi-camp heeft Ten Cate KD24 en Aart Kok gebruikt Ten Cate KD48.
Zo zullen er wel meer verschillen zijn. Ik kan me niet voorstellen dat alleen design het prijsverschil verklaart.

Op de Combicamp site staat inderdaad dat het 'KD24' doek wordt gebruikt. Dus dat zou een kostprijsverschil kunnen zijn. Door meer ramen in de Flexi te plaatsen verbruiken ze ook minder doek. Dat raamplastic kost in verhouding veel minder dan doek. KD48 is lichter maar wel steviger dan KD24.

Een belangrijker deel van het prijsverschil is denk ik marketing (prijsstelling). De Flexi wordt gepositioneerd op een wat internationalere markt, waar men met een andere prijsstelling wil/moet werken dan op de meer Nederlandse markt van Aart Kok. Dat kan men misschien goedmaken qua marge door wat hogere productieaantallen, als de Flexi inderdaad internationaal verkoopt.

Wanderer200

Weet iemand of de optie "laden & lossen" op een bestaande VW toe te voegen is? Uiteraard op een model waar het tegenwoordig een bestaande optie op is.

Ik zit natuurlijk wel eens op MP naar VW's te kijken en er komt wel eens wat voorbij, maar meestal zijn het iets oudere VW's zonder laden en lossen en elke keer weer ben ik weer bang dat ik dit enorm ga missen. Het lijkt me niets om voor een vakantie die hele tent (neem aan dat je bij een Kavango/Kariba/Flexi toch de hele boel moet uitklappen) op te moeten zetten om de bagage ruimte te vullen.

Het is toch lastig om over dit soort praktische zaken een afweging te moeten maken als je nog nooit een VW hebt geladen  :?

tstn

Ik sluit me helemaal aan bij chrishoek. Wij hebben ook een kampala gehad met lounge bank en uiteindelijk in 5 jaar misschien 5 keer gebruikt. Het is omslachtige klus om de lounge bank op te zetten en een hoop gedoe met beddengoed, tentritsen.
Als ik nu de keuze had zou ik voor tent en trailer gaan. Ook de keuken hebben we namelijk zelden gebruikt. Te zwaar om te verslepen en binnen koken in Italië geen optie. Scheelt een hoop geld voor dezelfde tent en pack n go er gratis bij.
Wij gaan waarschijnlijk net als chrishoek voor een raclet panama up omdat we kleiner en sneller willen. De kids gaan niet meer mee of slapen in eigen tent.

der hanzelmann

Citaat van: Wanderer200 op februari 15, 2015, 11:09:00 PM
Weet iemand of de optie "laden & lossen" op een bestaande VW toe te voegen is? Uiteraard op een model waar het tegenwoordig een bestaande optie op is.

Dit is volgens mij een behoorlijk kostbare aanpassing aan een bestaande wagen, als ik het goed heb gezien in de showroom. Als het al mogelijk is.
Bij de laden en lossen versie wordt volgens mij het bovenste deel van de wagen onderdeel van het bedframe, omdat de constructie anders te licht is om de hele tent te kunnen dragen in opgeklapte stand. Dit is dan ook de reden dat laden en lossen niet is te combineren met het lounchebed.
Er moet dus een plakje af van de bestaande wagen, die dan onderdeel wordt van het bedframe. Lijkt mij een te ingrijpende operatie.

Als iemand het beter weet, mag zij/hij het zeggen  :)

Emmer

Even voor de volledigheid. Het is niet zo dat je met een loungebank niet kan laden en lossen zonder heel de zaak open te moeten klappen. Enkel in de bankjes aan de zijkant kan je niet aan als de tent niet uitgeklapt is.
Wij hebben er onze spullen inzitten die we toch enkel en alleen maar gebruiken ter plaatse. Parasol, kookpotten, hangmat etc. Het grootste deel van de laadbak is altijd via de achterkant (koelbox even wegnemen) in en uit te laden met kratjes. Wij zijn zelf wel een regelmatige gebruiker van de loungebank. Vooral bij minder goed weer of regen is het een zalige uitbreiding van je leefruimte. Het is allemaal heel persoonlijk natuurlijk. Het hangt er ook vanaf hoe lenig of fit je zelf bent en hoeveel zin je elke keer hebt om de slaapcabine om te vormen naar zitruimte met de loungebank.

KenJo

Citaat van: der hanzelmann op februari 16, 2015, 11:12:11 PM
Dit is volgens mij een behoorlijk kostbare aanpassing aan een bestaande wagen, als ik het goed heb gezien in de showroom. Als het al mogelijk is.
Bij de laden en lossen versie wordt volgens mij het bovenste deel van de wagen onderdeel van het bedframe, omdat de constructie anders te licht is om de hele tent te kunnen dragen in opgeklapte stand. Dit is dan ook de reden dat laden en lossen niet is te combineren met het lounchebed.
Er moet dus een plakje af van de bestaande wagen, die dan onderdeel wordt van het bedframe. Lijkt mij een te ingrijpende operatie.

Als iemand het beter weet, mag zij/hij het zeggen  :)
Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt omdat de diverse scharnierpunten bij de oude modelen aan de wagenbak zitten en dat is niet het geval bij het moderne Laden en lossen systeem. Ookal lijkt het mij niet onmogelijk om het systeem zelf aan te passen als je handig genoeg bent én de gok durft te nemen.
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

der hanzelmann

Bijna vergeten, maar nog hartelijk bedankt voor de reacties. :zw

We zijn gegaan voor de CC Flexi comfort mèt lounchebank.  W:
Vanwege de ruimere mogelijkheden binnen bij een wat koudere zomeravond, bijvoorbeeld wat later in augustus of wat hoger in de bergen.
De flexi sprak ons wat meer aan vanwege iets meer licht binnen bij wat slechter weer (bij mooi weer zit je buiten).

Nu nog even de garage opruimen (beter: ontruimen), zodat de wagen binnen kan staan. Een stalling leek me toch weer een extra drempel om snel op pad te kunnen.

par

Gefeliciteerd met je aanschaf, wat een briljante keuze!!  :#

Veel kampeerplezier toegewenst, dat moet met je Flexi wel lukken!

Krizz

The KubbKing is dead... long live the New King

Daan Rene

de gespreken hier gevolgd erg leuk om te lezen wat er bij veel klappers zoveel info is

Veel plezier met je Flexi

Paddy83

Wij hebben pas geleden onze Kavango opgehaald in Roden.
wij hebben gekozen voor de Game Drive XL uitvoering met laden en lossen.
hij past prima in onze garage en kan dan ook nog open, ideaal!!
en wat een bagage ruimte!!
Wij denken dat we hier meer plezier van beleven dan een bank.