Holtkamper Cocoon banden

Gestart door mgoudapp, mei 18, 2015, 11:00:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

mgoudapp

Hallo allemaal,
afgelopen weekend heerlijk wezen klappen met onze Cocoon XL. Wat een genot met prima weer geweest.

Nu bij de terugreis viel mij op dat m'n verbruik toch best aan de hoge kant was. Ik heb voor mijzelf dit gekoppeld aan de tegenwind die best wel hard was.
Echter bij het stallen van de cocoon bleken mijn banden / velgen toch wel iets warm te zijn. Nu in NL lijkt me dit geen probleem alleen als we straks naar italie vertrekken is de afstand toch wat groteren de buitentemp hoger.

Hebben medeklappers hier ook weleens mee te maken gehad en wat de was oorzaak hiervan?

alvast bedankt voor de reacties

Drikusniet

Is de oplooprem nog goed gesmeerd en komt hij na het indrukken god weer terug? Dat was bij ons de oorzaak.

Yella

Bij onze Cocoon 2014 worden de trommels/velgen ook vrij warm. Warmer dan onze vroegere Jametic. Remmen komen goed los. Geen idee wat dit veroorzaakt. Maar is bij ons nog geen probleem geweest dat ze heet werden. Het spul draait, komt dus ergens warmte vrij.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

pplammers

Op vakantie naar Italie en Frankrijk controleer is regelmatig de temperatuur van de banden.
De velgen en banden zijn daarbij nog nooit warm geworden.

Eelco2

Ik heb ooit bij een nieuwe aanhanger voor de motor tijdens de eerste rit een hete velg gehad. Wegenwacht erbij. Bleek één van de lagers iets te strak aangedraaid te zijn. Deze een klein beetje losser gedraaid en opgelost.

Ik zou een warme velg zeker laten nakijken.

Jos Montana


Citaat van: pplammers op mei 18, 2015, 08:34:14 PM
Op vakantie naar Italie en Frankrijk controleer is regelmatig de temperatuur van de banden.
De velgen en banden zijn daarbij nog nooit warm geworden.

Ik doe hetzelfde, bij elke stop rondje om de wagen en de banden controleren.
Rij standaard 120-130 in Fr. Ook wij hebben geen last van te warme banden of velgen.

Jerome

Ik heb toch het idee dat het met de remmen te maken heeft. Ik controleer ook altijd even tijdens een tussenstop. Wat mij opvalt is dat het de ene keer wel wat warm is, de andere keer helemaal niet. Zolang het alleen wat aangenaam warm is, maak ik me er geen zorgen over. Maar als het echt heet wordt, zo warm dat je je hand er niet op kan houden, zou ik het zeker laten controleren.

Jean

#7
Draai het neuswiel een stuk uit en draai met de steunpoot het wiel van de grond. (geen krik nodig = het voordeel van de Cocoon ;-)
Geef een slinger aan het wiel en check of het soepel blijft draaien. (Vergeet niet de oplooprem uit te trekken)
Gaat hij zwaar dan loopt de rem aan.  Loopt hij licht kan het nog zijn dat je de lagers hoort.
In principe moet het wiel soepel draaien zonder schaaf/schuur/rauw geluid.

Banden en velgen mogen best handwarm worden op lange ritten. Zon, omgevingswarmte en bandenwrijving zorgen nou eenmaal dat de boel wat opwarmt. Vergelijk maar met je auto.

mgoudapp

bedankt voor de reacties :)..ik ga idd eerst de cocoon maar eens op hoogte zetten om te kijken of het wiel soepel loopt...

mgoudapp


Citaat van: Jean op mei 21, 2015, 08:39:38 PM
Draai het neuswiel een stuk uit en draai met de steunpoot het wiel van de grond. (geen krik nodig = het voordeel van de Cocoon ;-)
Geef een slinger aan het wiel en check of het soepel blijft draaien. (Vergeet niet de oplooprem uit te trekken)
Gaat hij zwaar dan loopt de rem aan.  Loopt hij licht kan het nog zijn dat je de lagers hoort.
In principe moet het wiel soepel draaien zonder schaaf/schuur/rauw geluid.

Banden en velgen mogen best handwarm worden op lange ritten. Zon, omgevingswarmte en bandenwrijving zorgen nou eenmaal dat de boel wat opwarmt. Vergelijk maar met je auto.
Hi Jean is dit soepel?

Jean

#10
Ik zou zeggen dat dit wiel aanloopt. Vermoedelijk raakt de remvoering (lichtjes) de remtrommel. 
Het is net zo als bij een fietswiel, dat blijft behoorlijk lang nadraaien als je die een slinger geeft.
Ik denk dat de remmen afgesteld moeten worden.
Hier een filmpje waar dat uitgelegd wordt:
https://youtu.be/Kk-TDRhJM-E
Zo te zien zet hij eerst de rem vast (2 min. 10) zodat je het wiel niet meer met de hand kan draaien en dan 5 tot 7 klikjes terug zodat het net vrij loopt.
Ik heb het zelf nooit gedaan dus kan je verder geen tips geven.

Succes !

mgoudapp


Citaat van: Jean op juni 07, 2015, 11:23:58 PM
Ik zou zeggen dat dit wiel aanloopt. Vermoedelijk raakt de remvoering (lichtjes) de remtrommel. 
Het is net zo als bij een fietswiel, dat blijft behoorlijk lang nadraaien als je die een slinger geeft.
Ik denk dat de remmen afgesteld moeten worden.
Hier een filmpje waar dat uitgelegd wordt:
https://youtu.be/Kk-TDRhJM-E
Zo te zien zet hij eerst de rem vast (2 min. 10) zodat je het wiel niet meer met de hand kan draaien en dan 5 tot 7 klikjes terug zodat het net vrij loopt.
Ik heb het zelf nooit gedaan dus kan je verder geen tips geven.

Succes !
super bedankt voor t advies. Zoals in je in het filmpje laat zien loopt ie idd aan.