500 x 10 wielen vervangen?

Gestart door arjanjamet, mei 31, 2015, 06:20:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

arjanjamet

Hoi,

We hebben zojuist een andere tweedehands jamet Arizona uit 2004 gekocht.
Deze vouwwagens waren in die jaren standaard uitgerust met 500 x 10 banden. Later kregen ze 13 inch wielen met gewone autobanden

Er zitten nu 7 jaar oude Sloveense banden op, dus daar ga ik niet mee naar zuid Frankrijk.

Nu zat ik te denken, als ik de banden vervang moet ik het laten doen door een bandenleverancier.

Zou ik niet gewoon de wielen kunnen vervangen door 13 inch wielen? Dan kan ik het zelf doen 😉

Heeft iemand hier ervaring mee? Levert het überhaupt iets op? Ik weet dat het verplicht is als je bijvoorbeeld tempo 100 keuring wilt, maar wordt de vw stabieler achter de auto?

Arjan

G.Suelmann

Is dat niet heel veel werk gezien het feit dat je voor de 2 banden 130 euro kwijt bent (lokale bandenboer hier) en dan ook nog eens verdeeld over 6 jaar?  :?
Live today to create a memory for tomorrow...

herrwillem

je zal was ook spoorverbreders moeten steken....omdat je geen 13 inch velgjes vind met ET0 zoals de 10 inch velgjes

ik heb zelf de conversie gedaan dus als je er wil mee doorgaan en je hebt een Alko As kan je van mij spoorverbreders overnemen..omdat ik een andere as heb gestoken

gr Wim
Voor alles is een oplossing...
Officiële sponsor van het pajottenland en zijn geuze stekers....

arjanmeijerman

Het inderdaad een alko onderstel. Maar als er spoorverbreders bij achter komen, komen de wielen dan ook verder uit elkaar, en past het dan nog wel in de wagen?
Het gaat me niet zozeer om de kosten, maar meer voor de fun. En als het de stabiliteit ten goede komt is dat natuurlijk helemaal beter

sanderv

Citaat van: arjanmeijerman op mei 31, 2015, 07:29:06 PM
Het inderdaad een alko onderstel. Maar als er spoorverbreders bij achter komen, komen de wielen dan ook verder uit elkaar, en past het dan nog wel in de wagen?
Het gaat me niet zozeer om de kosten, maar meer voor de fun. En als het de stabiliteit ten goede komt is dat natuurlijk helemaal beter

Wat Herrwillem bedoelt: 10 inch velgen hebben doorgaans een ET0 of zelfs -10. Dat betekent dat het hart van de naaf exact in het midden zit tov het velgbed of zelfs nog 10mm naar binnen staat. 13 inch aanhangervelgen hebben doorgaans ET30. Daar staat het hart van de naaf 30mm uit het midden richting de buitenkant van het velgbed. Als je dus 13 inch velgen steekt op je huidige as, is de kans vrij groot dat de banden ieder 30mm meer binnen de aanhanger vallen (en de wielen dus 60mm dichter bij elkaar staan), met het risico dat ze aanlopen in de binnenkant van de wielkasten. Met spoorverbreders van 30mm los je dat probleem op, dan is de hart-op-hart maat van de wielen tov elkaar weer hetzelfde als eerst.

sanderv

Hier mijn hele l#lverhaal in één plaatje:

Middelste (vermoedelijk) je huidige velg, 10 inch ET 0, rechter de nieuwe, 13 inch ET +30

arjanmeijerman

Aha, duidelijk, dus als het goed is zitten de banden daarna weer in het zelfde spoor. Wat is dan het voordeel van grote velgen? De band omtrek zal wel gelijk blijven toch?

sanderv

Overigens is 13 inch niet verplicht voor tempo 100. Je moet banden met  minimaal snelheidscodering N hebben (>140 km/h), jonger dan 6 jaar. Maar daar bestaan prima 10 inch tubeless opties voor, bv van Maxxis, Vredestein of Falken. De eerste tot 140 km/h, de laatste twee zelfs tot 180 km/h. Of het veel stabieler wordt met 13 inch, waag ik te betwijfelen. Verschil in afrolomtrek tussen 145 80 R10 en 145 70 R13 is 10%. Ook niet heel choquerend veel verschil. Bovendien bestaat de kans dat je ook je reservewielkooi moet vervangen.

sanderv

Citaat van: sanderv op mei 31, 2015, 08:50:54 PM
Overigens is 13 inch niet verplicht voor tempo 100. Je moet banden met  minimaal snelheidscodering N hebben (>140 km/h), jonger dan 6 jaar. Maar daar bestaan prima 10 inch tubeless opties voor, bv van Maxxis, Vredestein of Falken. De eerste tot 140 km/h, de laatste twee zelfs tot 180 km/h. Of het veel stabieler wordt met 13 inch, waag ik te betwijfelen. Verschil in afrolomtrek tussen 145 80 R10 en 145 70 R13 is 10%. Ook niet heel choquerend veel verschil. Bovendien bestaat de kans dat je ook je reservewielkooi moet vervangen.

Als je 145 80 R10 (de moderne vervanger voor je huidige 5.00x10) vervangt door 145 70 r13 scheelt het 10%. Kies je 145 80 r13 scheelt het 15%, maar dan heb ik sterke twijfels of het überhaupt nog wel in je wielkasten gaat passen. En de 180 die je mag rijden met de 145 80 r10 van Falken lijkt me voldoende om het dun door de broek te laten lopen als je het ook daadwerkelijk gaat proberen...  :P

arjanmeijerman

Ok, dank jullie wel voor alle informatie, maar ik denk dat ik maar gewoon nieuwe Vredestein v47 banden op laat zetten dan.

sanderv

Citaat van: arjanmeijerman op juni 01, 2015, 09:59:51 AM
Ok, dank jullie wel voor alle informatie, maar ik denk dat ik maar gewoon nieuwe Vredestein v47 banden op laat zetten dan.

Waarom? Als je voor de helft van het geld modernere banden hebt? De Maxxis CR966, Falken SN807 of de moeilijker verkrijgbare Vredestein Classic in de maat 145 80 R10 passen toch ook?

Spenkie

Citaat van: sanderv op juni 01, 2015, 10:56:07 AM
Waarom? Als je voor de helft van het geld modernere banden hebt? De Maxxis CR966, Falken SN807 of de moeilijker verkrijgbare Vredestein Classic in de maat 145 80 R10 passen toch ook?

Deze kunnen gewoon op de 500 10 velgjes?

sanderv

Citaat van: Spenkie op juni 01, 2015, 02:58:30 PM
Deze kunnen gewoon op de 500 10 velgjes?

In principe wel, het is gewoon een oude maataanduiding. Breedte loopvlak in inches en velgdiameter. Hier staan de nieuwe maten bij zo'n oude band:

http://www.allroundbandenservice.nl/index.php/banden/banden-zoeken/item/235-kingstire-5-00x10

Op de motoraanhanger van mijn broer hebben we vorig jaar de 5.00x10 ook vervangen door de 145 80 R10 afkomstig van onze Camplet. Die laatste moest nieuw rubber hebben voor de tempo 100 keuring. Die oude 5.00x10 banden zijn van die lompe, ouderwetse dingen, vergeleken met de ook voor auto's bedoelde 145 80 R10 Falken-bandjes die er nu op zitten. Alleen, hoe zwaar mag een Jamet Arizona maximaal zijn?

poldertoerist

en voor 8 euro en 39 centen meer met een vers wiel erbij :-)
http://link.marktplaats.nl/a1005131136
Adventure Awaits