Fietsendrager voor de Livingstone

Gestart door Jerome, mei 31, 2015, 09:46:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jerome

Toen we de vouwwagen kochten hebben we een fietsendrager op de dissel laten monteren. Dit is een eenvoudige drager bestaande uit twee horizontale gootjes en een verticale beugel voor de bevestiging van twee fietsen.
Het nadeel van deze drager is dat deze een klein beetje in de kindertent steekt en niet op de trekhaak te bevestigen is.

Dit weekend ben ik aan het klussen geweest om een kogel op de dissel te maken, zodat er een standaard drager voor op de kogel bevestigd kan worden. Op die manier hebben we de drager ook tijdens de vakantie ter beschikking.

Ik heb hem gemaakt met een U-profiel en enkele strippen. Vandaag even gepast. Nu nog afwerken.


spikehome

Netjes.
Alleen staat de fiets wel een stuk hoger hierdoor.
Vangt meer wind tijdens rijden.
En op de tolweg in Frankrijk kijken ze ook naar de hoogte van de wagen voor klasse 1 tolheffing.
Weet niet hoe ze een hogere fiets zien overigens.
Misschien weet iemand anders dat.

Frankie

Mooi hoor! Ziet er degelijk (zelfs enigszins overgedimensioneerd, maar dat kan nooit kwaad) uit. :)
Ben er hier en daar wel ondersteboven van. :P

Citaat van: spikehome op mei 31, 2015, 10:01:32 PM
En op de tolweg in Frankrijk kijken ze ook naar de hoogte van de wagen voor klasse 1 tolheffing.
Weet niet hoe ze een hogere fiets zien overigens.
Misschien weet iemand anders dat.
Mijn Berlingo (incl. imperiaal 2.05 m) werd gewoon als personenwagen gezien.

els


spikehome

@frankie het gaat niet om de wagen maar om de aanhanger.
Een caravan is een klasse hoger namelijk.

Theu

Onze vouwwagen met fietsen erbovenop kwamen ook niet in een hoger tarief terecht.

Theu


Frankie

Citaat van: spikehome op mei 31, 2015, 11:19:33 PM
@frankie het gaat niet om de wagen maar om de aanhanger.
Een caravan is een klasse hoger namelijk.
Ja, maar het gaat niet om een caravan.

De ANWB is er helder over:

Klasse 1
Auto's, busjes, campers of bestelwagens zonder en met aanhanger waarbij het hoogste punt van het voertuig of de combinatie maximaal 2 meter mag bedragen,

Dus zolang je aanhanger niet hoger is dan 2 meter zit je nog in klasse 1

Citaat van: Theu op mei 31, 2015, 11:24:15 PM
Onze vouwwagen met fietsen erbovenop kwamen ook niet in een hoger tarief terecht.
Was dat met Tolbadge?

Theu


spikehome


Frankie

Citaat van: Theu op mei 31, 2015, 11:29:07 PM
Yep.
Hmm, dan zou het best wel eens kunnen dat er met laser vastgesteld wordt of er delen (van de lading) transparant c.q. niet massief zijn.

Theu

Daar hangen ook van die kettinkjes. Die we vrolijk raakte in sommige gevallen....

Frankie

Citaat van: Theu op mei 31, 2015, 11:36:58 PM
Daar hangen ook van die kettinkjes. Die we vrolijk raakte in sommige gevallen....
Ja, maar dat is geen meting. Eerder een selectie- c.q. waarschuwingsmaatregel. Er zijn er namelijk ook poortjes zonder kettinkjes, waar je als je lager bent ook gewoon doorheen mag. De vraag is hoe daar dan je hoogte vastgesteld wordt. Her en der op het www wordt wel gesproken over verkeerde metingen bij dakkoffers (mogelijk op een SUV), maar ook dat gaat kennelijk niet altijd fout.

Jerome

Citaat van: Frankie op mei 31, 2015, 10:04:24 PM
(zelfs enigszins overgedimensioneerd, maar dat kan nooit kwaad)

Klopt, het is een concessie tussen maatvoering en beschikbare profielen. Ik had minder zwaar profiel kunnen nemen, maar dan had ik van alles moeten doen om op de juiste hoogte uit te komen. Dit was de easy way, met als gevolg wat extra kilo's en als bijkomend voordeel lekker stijf.

fietsert

#14
OK, dankzij dit topic weet ik nu ook dat dit een oplossing is voor het fietsen-mee vraagstuk (vooral ook bedankt voor de foto's). Ik ben nog wel benieuwd hoe het er uit ziet, en qua passing uitkomt als de tent uitgeklapt is en de achtertent er aan zit, en de fietsen nog op de drager staan.
En heb je last van het fietsstuur bij het uitklappen van de tent?

Ik wil  zelf iets dergelijks gaan monteren, maar dan m.b.v. de Pro-user disseladapter, dat is zeg maar een kant-en-klare balk met een aangelaste trekhaak-kogel: https://www.obelink.nl/technische-accessoires/chassis/pro-user-disseladapter.html. Ik moet dan wel iets langere bouten dan de meegeleverde gebruiken, en ook nog twee gaten in de traanplaat op de dissel boren voor de bevestiging van de adapter-balk.