Vouwwagen techniek en onderhoud

Gestart door KenJo, juni 13, 2015, 10:42:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

michield

Ik dacht altijd dat het tot 10% van de wagen prima is. Bij de Cabanon met disselbak is het best lastig om op 50kg uit te komen.

ArjanF

Kijk filmpje in onderstaande link maar goed, maakt hoop duidelijk over belading en indirect over de druk op de kogel.

https://youtu.be/KyagKzvJwYw


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

KampeerFan

Is dit niet appels met peren vergelijken?

De vouwwagen wordt totaal anders beladen dan een caravan. 

ArjanF

Maar gaat om het principe of het nu een cv/vw of aanhanger is!

Juiste belading en verdeling hiervan is altijd het belangrijks, dit filmpje geeft dit juist goed weer.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

sanderv

Kogeldruk is wel iets anders dan slingeren door verkeerde ladingverdeling. In geval van de modelcaravan kan de kogeldruk best in orde zijn geweest. Alleen, hoe verder de belading van een denkbeeldige vertikale lijn door het midden van de as ligt, hoe groter het koppel (kracht x arm) dat die belading kan uitoefenen. De auto moet een even groot koppel de andere kant op kunnen leveren om dat slingeren te stoppen. Bij een zware auto ver van die vertikale lijn af en belading in de aanhanger dicht bij die lijn is dat makkelijk en heb je een stabiel systeem. Bij belading ver van de lijn en een lichte auto aan een korte dissel wordt de uitdaging een stuk groter. Kogeldruk is nodig om een goede borging tussen dissel en kogel te waarborgen en om het weggedrag van de auto zelf niet te beïnvloeden. Negatieve kogeldruk tilt de auto op. een te grote kogeldruk levert minder druk op de voorwielen op. Waarom een <750 kg aanhanger niet meer dan 50 kg kogeldruk zou mogen hebben is me een raadsel. Dat hangt voor een groot deel van de auto af. Wel is 50 kg al vrij fors. Dat til je al niet meer zo maar van de haak af.

KenJo

#95
Citaat van: xray op maart 30, 2017, 01:24:53 PM
De kogeldruk kan afhankelijk zijn van drie factoren, namlelijk de auto, de trekhaak en de aanhangwagen. Het laagste maximum is dan uiteraard wat toegestaan is. Ik zat bij de vorige VW op 60-70 kg afhankelijk van wat er in de keuken en dissel zaten  :#

Was aan het lezen over kogeldruk en kwam deze tegen op de website van het OM. Lijkt erop dat je de VW tot 750 kg de kogeldruk niet zwaarder mag hebben dan 50kg.
Dit zou dus gelden voor de mijne en denk de meeste andere.....Mijne is immers de Odyssee en gaat tot 650 kg. Iemand hier ervaring mee?

Heeft u een aanhanger met een middenas, die niet zwaarder mag zijn dan 750 kilo? Hiervoor geldt een maximale kogeldruk van 50 kg. Mag deze aanhanger meer dan 750 kilo wegen? Dan mag de kogeldruk minimaal 1% van de maximummassa van de aanhanger zijn. Dit mag dus meer dan 50 kilo zijn.

https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving-verkeer/overbelading/

Dit verhaal klopt maar zoals zo vaak is de wet theorie en is het in de praktijk niet zo zwart-wit en zal men pas op de theorie terugvallen als je er een bende van gemaakt hebt. Maar in de praktijk zal er eerst gekeken worden naar de maximum kogeldruk van de trekhaak. Mocht er nou van alles mis zijn met de aanhanger dan komen de wettelijke voorschriften om de hoek en zal men de kogeldruk gaan meten. En aangezien dat meten van de kogeldruk met een geijkte kogeldrukmeter moet gebeuren (en die zeker niet overal beschikbaar is) zal het niet snel zover komen.
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

KenJo

Citaat van: michield op maart 30, 2017, 04:12:56 PM
Ik dacht altijd dat het tot 10% van de wagen prima is. Bij de Cabanon met disselbak is het best lastig om op 50kg uit te komen.
Een en ander heeft ook te maken met de gebruikte materialen in de dissel van de aanhanger. Goedkoop blik kan namelijk minder gewicht dragen dan staal. Dus een echte regel (10% van de wagen) is ondoenlijk. De handleiding is de beste regel maar als je die niet hebt dan is de enige houvast die je hebt: de wettelijke regels.
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

xray

Citaat van: KenJo op maart 31, 2017, 03:33:48 AM
Dit verhaal klopt maar zoals zo vaak is de wet theorie en is het in de praktijk niet zo zwart-wit en zal men pas op de theorie terugvallen als je er een bende van gemaakt hebt. Maar in de praktijk zal er eerst gekeken worden naar de maximum kogeldruk van de trekhaak. Mocht er nou van alles mis zijn met de aanhanger dan komen de wettelijke voorschriften om de hoek en zal men de kogeldruk gaan meten. En aangezien dat meten van de kogeldruk met een geijkte kogeldrukmeter moet gebeuren (en die zeker niet overal beschikbaar is) zal het niet snel zover komen.
Denk ook wel dat je gelijk hebt, maar het verbaasde me omdat ik paar jaar terug zocht op kogeldruk en toen dit niet vond. Alleen maar de kogeldruk van trekhaak/auto. Wist dus niet dat een aanhanger minder kogeldruk zou kunnen hebben. Die 50 kg is idd lastig te meten maar ik heb zo'n rode meter die goed genoeg is om te kijken hoe het met de druk/balans zit. Gaat toch om je eigen veiligheid  :J

FriedelP

Zo'n meter heb ik ook...


En je verschiet al rap hoe hoog je zit.


Ben verwonderd dat men bij de raclet vilenova bij Zoro stelt dat het maximaal 40 kg mag terwijl men mij vertelde dat de kogeldruk voor de safari vanaf 40 kg moet zijn. Daar de maximale druk voor mijn auto 60 kg is, heb ik altijd getracht tussen de 40 en de 60 te zitten en meestal kwam ik rond de 50 uit.


Het wagengedeelte van de safari en villenova zouden quasi hetzelfde moeten zijn.

Tago Herman

Uit mijn gebruiksaanwijzing:

aanbevolen kogeldruk 35–50 kg.           Max. 75  kg

Dat is nogal een speling.

Ik houd altijd maar rond de 40 kg aan, zit ik denk ik altijd goed.

Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

KenJo

Citaat van: FriedelP op maart 31, 2017, 10:50:35 AM
Zo'n meter heb ik ook...


En je verschiet al rap hoe hoog je zit.


Ben verwonderd dat men bij de raclet vilenova bij Zoro stelt dat het maximaal 40 kg mag terwijl men mij vertelde dat de kogeldruk voor de safari vanaf 40 kg moet zijn. Daar de maximale druk voor mijn auto 60 kg is, heb ik altijd getracht tussen de 40 en de 60 te zitten en meestal kwam ik rond de 50 uit.


Het wagengedeelte van de safari en villenova zouden quasi hetzelfde moeten zijn.
Wat ik zeg het een en ander heeft te maken met gebruikte materialen dus misschien zijn er toch een verschil in de koppeling of dissel. Maar als de wagen het toelaat zou je er dus ook een andere koppeling op kunnen zetten waardoor je wel meer kogeldruk kan hebben.

Hoe hoger de kogeldruk trouwens hoe sneller de koppeling slijt. Dat is ook wel iets om rekening mee te houden....
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

KampeerFan

Mijn kogeldruk van onze Golf mag 70 kg zijn. Deze kogeldruk gebruikte ik dan ook. Ik heb nooit gecontroleerd wat de kogeldruk van de vouwwagen mocht zijn. Het reed i.g. als een trein.

Eilandje

#102
Neuswiel
Gister heb ik een holtkamper spacer 2003 gekocht. Alleen het neuswiel is wat krom/verzakt. Nu kom ik online deze tegen. https://www.obelink.nl/neuswiel-met-weegfunctie.html?gclid=CJjxq-7x7tMCFWsq0wodhKMJhw&page=5#product-tab-discussion
Of toch beter voor een andere kiezen en welke dan?

Yella

Ik zou in ieder geval gaan voor een stevig neuswiel. Of steunt de Spacer niet op het wiel zoals een Cocoon als de wagen uitgeklapt is?
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Tago Herman

Lijkt mij niets mis mee. Heb je direct een disselweger, lijkt mij ook wel wat. Let wel op of de buisdikte (48mm) de juiste maat is.
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar