Hete remtrommels vouwwagen

Gestart door Yella, juni 18, 2015, 06:38:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yella

www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Matthijs_164

Interessant artikel - nooit bij stilgestaan. Zou die oplooprem ook bij het relatief beperkte gewicht van onze wagens bekrachtigd worden? En als de wagen begint de remmen, wordt dan de oplooprem niet weer deels ontspannen/ gestrekt waardoor de remwerking erg beperkt blijft?

KenJo

Absoluut een interessant artikel! Alleen is een caravan 2x zo zwaar als een vouwwagen en ik vraag mij af of de hellingen in europa wel zo lang en stijl zijn dat de remmen daardoor oververhit raken. Uit ervaring weet ik dat je toch flink je best moet doen om een set remmen te laten "verbranden" en aangezien de meeste afdalingen in Europa niet kilometers lang zijn, zal het oplooprem verhaal wel waarheid bevatten maar ....

Uiteraard is het zo dat remmen die niet voldoende kunnen koelen door omgevingstemperaturen oververhit kunnen raken omdat de klapper tijdens een daling continue tegen de auto drukt en daardoor dus remt. Maar de tijd waarin dat gebeurd is zelden zolang dat daardoor de warmte zodanig oploopt dat de remmen verbranden. De gehele temperatuur zal bovenmatig blijven dát geloof ik wel.
Maar mijn mening is dat het verhaal van de remmen net zo goed opgaat als het verhaal van de banden: ze slijten niet door het gebruik maar door de wijze waarop ze gebruikt worden. Slijtage door leeftijd in plaats van door gebruik: remmen door te lang gebruik en banden door te weinig gebruik.

Autoremmen en banden zullen dus in kilometers langer meegaan dan de remmen van een vouwwagen/ caradinges. Qua leeftijd zal het niet veel uitmaken.
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

h2o

Ligt vooral aan hoe steil de afdaling is.
Vorig jaar naar castelane gereden met onze 1500 kg caravan en op stukken waren de afdalingen zo steil dat de caravan door zijn eigen gewicht continu bleef remmen.
Dan verbrand je redelijk snel je remmen :)12]
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car....

sanderv

#4
Meest simpele en heel effectieve oplossing is om waterkoeling op de remtrommels te monteren bij (zware) aanhangers icm rijden in de bergen. Voor een caravan niet al te moeilijk omdat er reeds een watertank aanwezig is. Ruitenspoeierpompje schakelen op de remlichten (met een relaistje) en wat leidingwerk en de temperatuur blijft gegarandeerd laag. Heeft de ANWB/KCK ook ooit een test mee uitgevoerd trouwens, was effectiever dan al die dure systemen die oplopen tijdens remmen op de motor moeten voorkomen.

herrwillem

Assen met geventileerde schijven??? Dat is volgens mij de oplossing... En nog eens veel makkelijker te onderhouden....
Voor alles is een oplossing...
Officiële sponsor van het pajottenland en zijn geuze stekers....

sanderv

Citaat van: herrwillem op juli 05, 2015, 06:35:37 AM
Assen met geventileerde schijven??? Dat is volgens mij de oplossing... En nog eens veel makkelijker te onderhouden....

Schijfremmen zie ik nog niet zo snel op aanhangers verschijnen eigenlijk. Remtrommels zijn zelfbekrachtigend en dat is toch wel een groot voordeel. Schijfremmen zijn op vrachtwagenaanhangers wel redelijk gebruikelijk, maar dat zijn druksystemen. Elektrisch bekrachtigde remmen kunnen ook makkelijk met schijven worden uitgevoerd, maar die zullen weer niet zo maar warm lopen in de bergen...

herrwillem

Dit bestaat al hoor heel wat betere boottrailers hebben dit nu....
Voor alles is een oplossing...
Officiële sponsor van het pajottenland en zijn geuze stekers....