Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Wel of niet verzekeren?  (gelezen 8338 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

meneer Marnix

  • Gast
Wel of niet verzekeren?
« Gepost op: juni 24, 2015, 08:51:46 pm »

Ik heb al wel e.a. hier gevonden over het verzekeren, maar vroeg me toch af hoe jullie tegen het afsluiten van een caravanverzekering (stom woord om een vouwwagen te verzekeren) aan kijken?

Zolang de vouwwagen aan de auto is gekoppeld, is deze qua aansprakelijkheid al standaard via de WA autoverzekering gedekt en bij eventuele pech of noodzaak tot bergen is deze (in ons geval) via de pechhulp gedekt. Als de vouwwagen los is gekoppeld en ik laat deze de berg af rijden tegen een hele dure auto of caravan, of mijn tentstokken vliegen tegen dezelfde dure auto of caravan aan, dan is de aansprakelijkheid standaard via de gezins WA verzekering gedekt.

Voor bovenstaande zaken heb ik dus in ieder geval geen extra verzekering nodig. De vouwwagen staat thuis in de garage dus zou ik aannemen dat deze mogelijk onder onze inboedelverzekering zou kunnen vallen. Ik ben trouwens niet heel bang dat men onze vouwwagen uit de garage zal stelen dus dat risico durf ik ook zelf nog wel te dragen.

Enige zaken die ik eigenlijk kan bedenken waarvoor ik zou moeten of kunnen verzekeren, is schade aan de vouwwagen onstaan door eigen schuld of een storm. Niks meer en niks minder, klopt dat of zie ik iets over het hoofd?

Wat is jullie ervaring met die zaken? Hebben jullie wel eens schade gehad door eigen schuld en werd dat dan "gewoon" vergoed?

Gelogd

abbes008

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 571
Re: Wel of niet verzekeren?
« Reactie #1 Gepost op: juni 24, 2015, 09:03:16 pm »

Onder inboedel valt ie zeker niet.
Afhankelijk van de waarde zou ik hem verzekeren. Maar het geldt voor elke verzekering, welk risico wil en kun je zelf dragen.  Wsl een one liner.
Gelogd
Groeten,

Erik

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: Wel of niet verzekeren?
« Reactie #2 Gepost op: juni 24, 2015, 09:39:36 pm »

Wij hebben hem de eerte 5 jaar tegen nieuwwaarde verzekerd. Vorig jaar in Zwitserland bij het manoeuvreren een paaltje geraakt, daardoor was de klep van de keuken beschadigd,  deze hebben we netjes vergoed gekregen.

uiteraard moet je je met alles wat je verzekerd afvragen of het nodig is. Kan je de kosten van vervanging dragen dan is verzekeren niet perse nodig. Dat kan niemand anders voor jou beslissen. Je weet zelf het beste hoe je er financieel voor staat,
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

meneer Marnix

  • Gast
Re: Wel of niet verzekeren?
« Reactie #3 Gepost op: juni 24, 2015, 09:51:13 pm »

Klopt wat jullie zeggen, wat je zelf kunt (wilt) dragen moet je niet verzekeren en daar wringt het hem een beetje....

Stel dat er een grote scheur ontstaat of ik ook een paaltje ram, dan denk ik dat we de kosten wel kunnen overzien.

Volgens Roadmaster zou de dagwaarde van een Family S uit 2006 misschien nog (ongeveer) 4.200 euro zijn. Lijkt mij een beetje aan de hoge kant maar goed.... Dat is dan een bedrag dat we misschien wel zouden kunnen missen als het moet maar zeker niet willen missen. Dat bedrag zou dan alleen ter sprake komen bij totaal verlies zoals diefstal of soort ramp. Tja, en dan komt de vraag, hoe groot is nu die kans van totaal verlies....

Ik vraag me sowieso af hoe die dagwaarde tot stand komt. Is dat transparant of zou men werken met cataloguswaarde en dan ieder jaar er iets af of zo?

Als ik zou besluiten onze vouwwagen toch te verzekeren, dan is het wel prettig om vooraf te weten wat dan de maximaal te vergoeden schade zou kunnen zijn (accessoires even buiten beschouwing gelaten of verblijfskosten).

Ga morgen sowieso maar eens rond bellen, maar mocht iemand hier nog tips of ervaringen hebben dan graag natuurlijk!
Gelogd

Marcel78

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 62
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (voorheen Cabanon Mercury)
Re: Wel of niet verzekeren?
« Reactie #4 Gepost op: juni 24, 2015, 10:08:02 pm »

Tja, wat is wijsheid. Iedereen kijkt er anders tegen aan. Iemand die wat heeft meegemaakt zal eerder kiezen voor een verzekering dan iemand die nog nooit "pech" heeft gehad.

De vouwwagen valt inderdaad niet onder je inboedelverzekering. Ook niet thuis in de schuur.  Onderweg naar de vakantiebestemming gaat er nog weleens wat mis al zijn het vaker caravans die op z'n kant liggen dan vouwwagens. De dagwaarde is je maximale schade. Vaak krijg je wel 2 of 3 jaar aanschafwaardegarantie, maar daarna is het een beetje wat de gek ervoor geeft. Bij de juiste dekking is schade door eigen schuld ook gewoon gedekt op een klein bedrag eigen risico na.

Wij hebben onze vouwwagen wel verzekerd (inclusief € 750,- inboedel, er ligt stiekem heel wat in). Voor de premie van € 8,77 per maand neem ik het risico niet. (Verzekeringen is trouwens mijn werk)
Gelogd

Gertjan De Meern

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 350
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Columbia
Re: Wel of niet verzekeren?
« Reactie #5 Gepost op: juni 24, 2015, 10:27:56 pm »

Wij hebben de vouwwagen ook verzekerd.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Wel of niet verzekeren?
« Reactie #6 Gepost op: juni 24, 2015, 10:36:45 pm »

Iemand die wat heeft meegemaakt zal eerder kiezen voor een verzekering dan iemand die nog nooit "pech" heeft gehad.
Dat hangt heel sterk van de soort schade af. D'r zijn ook heel wat mensen die er achter komen dat dat wat hen overkwam nou weer net niet onder de dekking viel. En het wemelt van de zaken die formeel wel onder de dekking valt maar die niemand claimt.
Wij hebben onze vouwwagen wel verzekerd (inclusief € 750,- inboedel, er ligt stiekem heel wat in). Voor de premie van € 8,77 per maand neem ik het risico niet. (Verzekeringen is trouwens mijn werk)
Valt de inboedel van de vouwwagen niet net als spullen uit de auto tot een bepaald bedrag per geval onder een uitgebreide inboedelverzekering?
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Wel of niet verzekeren?
« Reactie #7 Gepost op: juni 25, 2015, 07:04:54 am »

ik vraag me af of je een vouwwagen van 10 jaar oud nog kunt verzekeren,


Zelf vind ik 10 jaar het maximum, bij de vorige vouwwagen hebben we de verzekering opgezegd na 10 jaar.
Gelogd

Marcel78

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 62
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (voorheen Cabanon Mercury)
Re: Wel of niet verzekeren?
« Reactie #8 Gepost op: juni 25, 2015, 07:26:22 am »

Dat hangt heel sterk van de soort schade af. D'r zijn ook heel wat mensen die er achter komen dat dat wat hen overkwam nou weer net niet onder de dekking viel. En het wemelt van de zaken die formeel wel onder de dekking valt maar die niemand claimt. Valt de inboedel van de vouwwagen niet net als spullen uit de auto tot een bepaald bedrag per geval onder een uitgebreide inboedelverzekering?

Daar zit ook het verschil tussen zelf regelen via internet of met advies via een tussenpersoon. Wie leest de kleine lettertjes of de polisvoorwaarden weleens door? Dat zijn uitzonderingen. Persoonlijk vind ik dat je geen verzekering nodig hebt voor kleine schades maar juist als er echt wat aan de hand is. Een tussenpersoon is je aanspreekpunt en helpt je daarbij. Rechtstreeks contact meteen verzekeraar kan weleens leiden tot een onterecht afgewezen schade.

Inboedel is buitenhuis maar heel beperkt verzekerd onder de inboedel. Brand is binnen Nederland vaak wel gedekt (de vouwwagen zelf is geen inboedel). Diefstal uit de auto meestal maar tot € 250,00 en uitsluitend na braak. Daar houd het wel zo'n beetje op. Het grootste risico zit hem toch in ongevallen onderweg naar je vakantiebestemming en terug naar huis. In mijn geval koste dat ook vrijwel niks meer aan premie.

Hoe maak jij die mooie citaatjes trouwens...
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Wel of niet verzekeren?
« Reactie #9 Gepost op: juni 25, 2015, 10:58:56 am »

Hoe maak jij die mooie citaatjes trouwens...
Even goed bestuderen hoe de code in elkaar zit als je éénmaal quote.

En dan de...
[quote author=Marcel78 link=topic=16500.msg220427#msg220427 date=1435209982]
...en...

[/quote]
...tags copy-pasten rond elk te citeren stukje.

Dat gedetaileerd quoten is een beetje een netheids-ziekte die ik nog van usenet overgehouden heb.
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Wel of niet verzekeren?
« Reactie #10 Gepost op: juni 25, 2015, 11:35:02 am »

Onze wagen is niet verzekerd en ik heb net even zitten kijken wat ik kwijt zo zijn om het wel te doen (bij de verzekering die we nu hebben): 148,10 per jaar met een nieuwwaarde van 10.500,- euro voor de klapper. De ANWB is een stuk goedkoper trouwens zie ik 118,45 per jaar

Ik zal het thuis eens overleggen...
« Laatst bewerkt op: juni 25, 2015, 11:46:32 am door KenJo »
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Robin_en_Esther

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 8
  • Merk Vouwwagen: Camplet Classic
  • Kamperen is heerlijk
Re: Wel of niet verzekeren?
« Reactie #11 Gepost op: juni 25, 2015, 11:56:41 am »

Hallo,
Aangezien wij net een nieuwe vouwwagen hebben gekocht, hebben wij het verzekerd bij de ANWB. Vooral om reden dat we een aantal jaar verzekerd zijn voor de nieuwwaarde (anders gaat het bij verlies echt pijn doen).

Het is momenteel mijn idee dat ik de wagen voor een periode van 5 jaar ga verzekeren. Daarna geloof ik het wel.
Gelogd

WimS

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 427
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte 2022
Re: Wel of niet verzekeren?
« Reactie #12 Gepost op: juni 25, 2015, 12:08:59 pm »

Je kunt het ook als volgt benaderen: gezien de relatief lage premies die verzekeraars hiervoor berekenen is de kans dat er schade ontstaat kennelijk klein. Echter, als je schade hebt, en dan moet je voornamelijk denken aan diefstal, dan zal die hoog uitvallen.
Als je die twee zaken tegen elkaar afweegt kom je vanzelf op de bij jou passende beslissing.

Ik ben persoonlijk niet zo van het verzekeren, maar de caravan verzekerde ik wel.
Daar was ik, toen een fransman bij een onhandige manoeuvre de caravan in reed, wel blij mee.
Gelogd

meneer Marnix

  • Gast
Re: Wel of niet verzekeren?
« Reactie #13 Gepost op: juni 25, 2015, 02:06:35 pm »

Ik ben inmiddels ook weer wat wijzer.

De drie belangrijke termen die van grote invloed zijn op het te vergoeden bedrag bij totaalverlies (want dat is feitelijk het enige dat je liever niet zelf zou willen of kunnen betalen);

Nieuwwaarde Alleen relevant bij een bouwjaar van minder dan drie of vijf jaar. Heb je een hele nieuwe klapper dan heeft het zin om dit eventueel te verzekeren. Is je klapper ouder dan drie of vijf jaar dan heeft dit totaal geen nut meer want dan kom je bij totaalverbod uit op vergoeding dagwaarde.

Aanschafwaarde Hier geldt dat het bedrag dat je (aantoonbaar!) hebt betaalt voor bijvoorbeeld een oudere klapper tot drie jaar na afsluiten van deze dekking wordt vergoed. Let op: de aanschafwaarde moet aantoonbaar via een bankoverschrijving aan te tonen zijn. Kan je dit niet omdat je bijvoorbeeld via Marktplaats cash hebt betaalt, dan wordt niet de aanschafwaarde maar de dagwaarde (plus 10%) vergoed.

Dagwaarde Deze wordt bij totaal verlies door een expert bepaald. Ik zal daar niet verder op ingaan maar we weten allemaal denk ik wel dat je daar vast niet echt heel vrolijk van wordt......

Ik ben even uitgegaan van de ANWB en Unigarant. Zal bij andere aanbieders of verzekeraars vast niet heel erg verschillen neem ik aan.

Grof gerekend betaal je ongeveer 1 promille premie per maand over de aanschafwaarde. Zo zou je voorzichtig kunnen concluderen dat de kans op totaalverlies minder dan 1 op 1.000 is. Het ligt natuurlijk wat genuanceerder daarom zeg ik ook grof gerekend.

In mijn persoonlijke geval kan ik helaas nooit aanspraak maken op vergoeding van aanschafwaarde omdat ik niet alles per bank heb over gemaakt. Dan zou ik misschien nog voor acht tientjes per jaar een rustig gevoel kunnen kopen door een verzekering maar als ik voor acht tientjes uit eten ga heb ik ook een goed gevoel  >:(

Wat voor mij geldt hoeft natuurljk niet voor een ander te gelden. Als je echt gedekt kunt zijn voor nieuwwaarde of aanschafwaarde is het zeker de moeite waard. Dagwaarde niet.
Gelogd

Marjootje

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 677
  • Merk Vouwwagen: camplet adventure
  • klappen maar!
Re: Wel of niet verzekeren?
« Reactie #14 Gepost op: juni 25, 2015, 09:37:25 pm »

En als je unigarant en ANWB naast elkaar vergelijkt?? is de Anwb dan aantrekkelijker qua premie?? En zoals hagel schade??? dekken ze dat dan ook?
Mijn klapper via mp gekocht (2013) maar wel via de bank overgemaakt, nieuwwaarde of aanschafwaarde??? wat denken jullie? vind het nogal een hoop geld hoor alles met mekaar..
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal