Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Elektra-net aanleggen  (gelezen 7357 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PWberg

  • Gast
Elektra-net aanleggen
« Gepost op: juni 29, 2015, 09:24:20 pm »

Even voor mijn n00b-elektra-beeldvorming;wat heb ik nodig?

1x CEE invoerdoos
1 x aardlekschakelaar
Handjevol lasdozen
Ietsje meer stopcontacten

In geval van 12V -> omvormer

Oh ja, en wat touw. Ik dacht aan 3-aderig 2mm2

Vergeet ik iets? En wat betreft de eventuele omvormer, tips voor een betrouwbare en vooral niet te kostbare omvormer zijn welkom.

Thx
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2015, 10:12:37 pm door PWberg »
Gelogd

PWberg

  • Gast
Re: Elektra-net aanleggen
« Reactie #1 Gepost op: juni 29, 2015, 09:26:29 pm »

Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Elektra-net aanleggen
« Reactie #2 Gepost op: juni 29, 2015, 10:07:45 pm »

Wat je nodig hebt hangt van je plannen af... Soms is een verlengsnoer voldoende, soms wil je aan elk hoofdeinde een WCD voor je nachtlampje en voor het geval je eens andersom slaap aan de andere kant ook. Waar wil je allemaal stroom hebben om wat aan te sluiten?

Maar heb je voldoende ervaring met en kennis van deze producten om het zelf aan te gaan leggen? Vergeet niet dat je met dodelijke spanning werkt.

En met WCD's en stopcontacten wordt over het algemeen hetzelfde bedoelt  :)

Wat de omvormer betreft: wat ga je er op aansluiten?
Gelogd

PWberg

  • Gast
Re: Elektra-net aanleggen
« Reactie #3 Gepost op: juni 29, 2015, 10:11:57 pm »

Niels, bedankt voor je reactie.

Allereerst het belangrijkste, mijn maatje legt het aan, die is er goed in thuis.

Verder, ipv WCD bedoelde ik eigenlijk lasdozen..... :X :X

Ik wil de stopcontacten aan de achterkant van de wagen hebben, dus feitelijk de kant waar je in stapt richting de slaapcabines.

Wat wordt erop aangesloten? Koelkast, oven, waterkoker, koffiezetapparaat, diverse laders, diverse verlichting.
De 12V zou puur en alleen voor het dompelpompje zijn.

EDIT: 12V probleem opgelost, zie http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=16541.0
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2015, 10:27:14 pm door PWberg »
Gelogd

caspar

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.053
Re: Elektra-net aanleggen
« Reactie #4 Gepost op: juni 29, 2015, 11:10:17 pm »

Schakelaar die en stopkontakt uit schakelt bv waar je licht uit de voortent op zit
Gelogd

mar-ine

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 315
  • Merk: kampeermiddel : AartKok- LS/RL/GD
Re: Elektra-net aanleggen
« Reactie #5 Gepost op: juni 30, 2015, 07:51:02 am »

12volt. Ik heb er een kleine accu ingebouwd, met een q-tec lader. Dan kun je ook op tussenstops alles bedienen zonder gedoe met kabels. Ook handig op hele drukke kampeerweekenden, voor- en najaarstreffen.
Gelogd

jac137

  • Gast
Re: Elektra-net aanleggen
« Reactie #6 Gepost op: juli 01, 2015, 02:24:57 pm »

Beste Mar-ine

12volt. Ik heb er een kleine accu ingebouwd, met een q-tec lader. Dan kun je ook op tussenstops alles bedienen zonder gedoe met kabels. Ook handig op hele drukke kampeerweekenden, voor- en najaarstreffen.


Zou je aub eens precies kunnen uitleggen hoe je dit gedaan hebt en welke materialen je precies gebruikt hebt.

thx.
Gelogd

mar-ine

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 315
  • Merk: kampeermiddel : AartKok- LS/RL/GD
Re: Elektra-net aanleggen
« Reactie #7 Gepost op: juli 01, 2015, 10:13:25 pm »

Bij de 220v aansluiting een kleine onderhoudsvrije accu gezet. Hier sluit je alle 12volt op aan, verlichting en wateraansluiting. Tegenwoordig natuurlijk ook de usb aansluiting voor de  telefoon. Aan de 220volt hang je een volautomatische Qtec-lader.

Hiermee kun je een overnachting zonder kabel door komen. Ook lange (event)weekenden kun je zonder kabel.

Zelf wil ik m nog uitbreiden met een zonnepaneel. Dan kunnen we langer zonder stroom. Is een beetje afhankelijk van hoe je verder ingericht ben. Koffie en thee doen we op de stove. Oven, voor de broodjes, doen we ook op de stove. Verwarming doen we met gas of de coleman heather. Verlichting buiten ook met vergassingslampen.

Gelogd

buzzin

  • Gast
Re: Elektra-net aanleggen
« Reactie #8 Gepost op: juli 02, 2015, 12:06:07 pm »

Vergeet niet op te letten:
Een aardlekschakelaar is niet hetzelfde als een stop....
Tegenwoordig zie je vaak een elektronische stop met ingebouwde aardlek, maar let er dus wel op dat je die hebt en niet enkel een stop of aardlek.
Gelogd

jac137

  • Gast
Re: Elektra-net aanleggen
« Reactie #9 Gepost op: juli 02, 2015, 05:06:05 pm »

Bedankt voor jullie uitleg.
Gelogd

Thijs77

  • Gast
Re: Elektra-net aanleggen
« Reactie #10 Gepost op: juli 03, 2015, 08:12:12 pm »

Hallo allemaal. Zal mij eerst even voorstellen. Ik ben Matthijs Dekkers. Weet niet helemaal of ik hier goed zit. Zit voor het eerst op dit forem. Ik ga met mijn gezin dit jaar voor het eerst op vakantie met de vouwwagen. We hebben via marktplaats een Jamet Louisiana aangeschaft. Deze is in prima staat. De vorige eigenaars melde alwel dat zij het gasfornuis nooit hebben gebruikt. Nu heb ik zo'n blauwe campinggaz fles aangeschaft en aangesloten. Helaas krijg ik het fornuis niet brandend. De gasfles op de skottelbraai aangesloten en dat werkt perfect. Iemand tips hoe ik het gasfornuis van de bermkeuken wel aan de praat kan krijgen ?
Gelogd

Froessen

  • Gast
Re: Elektra-net aanleggen
« Reactie #11 Gepost op: juli 03, 2015, 08:24:08 pm »

Probeer eens om tijdens het aansteken de knop ingedrukt te houden. Vaak zit er een uitwaaibeveiliging op, die moet eerst warm worden anders sluit hij gelijk de gastoevoer weer af.
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2015, 08:26:54 pm door Froessen »
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Elektra-net aanleggen
« Reactie #12 Gepost op: juli 03, 2015, 08:37:17 pm »

Gebruik je voor het gasfornuis dezelfde slang als voor de skottlebraai? Als je een andere slang gebruik: zit de slang van het gasfornuis verstopt? Is de drukregelaar soms defect?



Kijk gelijk ook even naar  de leeftijd van de gasslang en vervang die als hij ouder is dan +/- 5 jaar. Warm weer droogt het rubber uit en gaslekkage is niet wat je wilt hebben in de tent....
En ook de gasdrukregelaar heeft een gebruikersduur. Dus vervang die desnoods ook, ze kosten niet veel.

Gefeliciteerd trouwens met de klapper  :J

Jouw vraag zal trouwens door de mods verplaats gaan worden, want deze topic gaat over electra  :#
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

wfikse01

  • Gast
Re: Elektra-net aanleggen
« Reactie #13 Gepost op: juli 06, 2015, 09:32:27 pm »

Ik weet niet wat voor een klapper je hebt en hoe je je tent indeelt maar vaste stroom lijkt mij bijna nooit handig. Het is vaak voldoende om een officieel CEE snoer te hebben en een paar goed stekkerdozen. De meeste stekkerdozen kunnen 2500 wat hebben. Dat is 2500/230 = 10,8 ampère. De meeste campings leveren 6 of 10 en zekeren dat ook zo af. Zie afbeelding.

Dit betekend dat bij een beetje fatsoenlijke camping de zekering en aardlekschakelaar al in de aansluiting zitten.

Probeer grootverbruikers alleen niet samen aan te zetten. Dus haren föhnen en koffie zetten zorgt er vaak voor dat de zekering eruit klapt. Om beurten gebruiken is geen enkel probleem.


Gelogd

buzzin

  • Gast
Re: Elektra-net aanleggen
« Reactie #14 Gepost op: juli 07, 2015, 02:17:12 pm »

Er zullen ook vast campings zijn die wel goed zekeren, maar er zijn er nog genoeg die dat niet doen.
Ook kun je niet overal zelf bij het kastje en moet je dan iemand van de camping erbij halen (kan niet altijd).
Dus een aardlek + stop in je wagen kan wel degelijk handig zijn...

Verder heb ik als het koud is zowel de koelbox (compressor) als de verwarming aan (op elektra), plus alle verlichten en opladers e.d. en nog nooit problemen gehad met de stop...
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal