Kraantje werkt niet!

Gestart door Vlinder73, juli 21, 2015, 04:20:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vlinder73

Wie kan ons helpen? Het kraantje van onze nieuwe Malawi werkt niet. Je hoort een klik, maar vervolgens niet het geluid van het pompje. De transformator wordt wel beetje warm, dus er staat spanning op.
Toen we in mei gingen proefkamperen deed hij het probleemloos! En we beginnen net aan onze vakantie en missen water bij onze plek. We zijn helaas allebei totaal niet technisch.. :?

poldertoerist

Grote kans dat het motortje "klem"zit.

soms kan je in het pompje het propellertje zitten geef die maar eens een voorzichtige por als de kraan aan staat (pas op je vingers kan hard gaan draaien ineens)

Adventure Awaits

Tago Herman

Alle stroomdraden goed aangesloten en goed contact?
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

nikkel1964

.. of beweeg de pomp bij ingeschakeld contact een paar keer heen-en-weer door het water. Een 'klemmende' pomp kan ook daardoor weer losschieten.

wijnand

Weet je zeker dat de trafo wel stroom levert? Ik heb er de afgelopen vijf jaar al twee versleten die alleen de waterpomp aanstuurden, maar toch kapot gingen. Ik zou eerst de uitgaande kant van de trafo bemeten op spanning. Ook zit er vaak een glaszekering op, die kan ook kapot zijn. De klik die je hoort is waarschijnlijk de schakelaar in de kraan. Het lijkt er daarom op dat die wel goed is.

JOtto

Let op het pompje alleen laten draaien wanneer deze onder water gedompeld is. Wanneer een pompje enige tijd zonder water draait kan het binnenwerk van de pomp te warm worden zelfs zo warm waardoor kunststof delen gaan in de pomp smelten. Wanneer je de pomp heen en weer schut en je hoort gerammel is dat waarschijnlijk gebeurd, dompelpompje vervangen is dan de enige optie!
Jan-Otto

Vlinder73

We krijgen zo een spanningsmetertje te leen. Dat eerst maar proberen. Propellertje leek vast te zitten, maar na voorzichtig peuteren zit er beweging in. Als je het kraantje aan draait dan klikt deze en dan hoor je een soort zoem. Nu geen enkel geluid. Wordt vervolgd, want ik mis m'n water!

We hebben trouwens niet aan de snoertjes gezeten, dus dat kan het probleem volgens mij niet zijn. Alles zit ook goed vast

KlapJoeri

Pompje kan ook kaduc zijn..... hebben wij ook eens gehad.
Als je wel spanning hebt bij de pomp - maar geen geluid dan doet een nieuw pompje wonderen.
The cold never bothered me anyway.....

Vlinder73

We hebben een kapotte glaszekering gevonden. Morgen maar op zoek naar een nieuwe. Er zit hier een brico naast de supermarché, dus moet vast lukken. Vraag me wel af wat de oorzaak is van de kapotte zekering!

Theu

Waarschijnlijk een vast zittend pompje.
Neem maar meteen reserve zekeringen mee.

Marcel78

Citaat van: Vlinder73 op juli 21, 2015, 10:01:50 PM
We hebben een kapotte glaszekering gevonden. Morgen maar op zoek naar een nieuwe. Er zit hier een brico naast de supermarché, dus moet vast lukken. Vraag me wel af wat de oorzaak is van de kapotte zekering!

Draai aluminiumfolie om de kapotte zekering en stop hem even terug om te testen of je pompje het nog wel doet. Anders kun je die ook meteen een nieuw pompje meebrengen.

Voor nood werkt het ook maar helemaal veilig is het natuurlijk niet. Er zit niet voor niks een zekering in natuurlijk.

Succes.

Frankie

Citaat van: Marcel78 op juli 22, 2015, 07:37:52 AM
Draai aluminiumfolie om de kapotte zekering en stop hem even terug om te testen of je pompje het nog wel doet. Anders kun je die ook meteen een nieuw pompje meebrengen.

Voor nood werkt het ook maar helemaal veilig is het natuurlijk niet. Er zit niet voor niks een zekering in natuurlijk.

Succes.
Zou ik niet doen. Zeker niet als er op termijn een mogelijkheid is om zekeringen te kopen. Je kunt er nog beter een zwaardere zekering tussen zetten dan aluminiumfolie.
Die zwaardere zekering gaat bij kortsluiting tenslotte sowieso kapot. Bij gebruik van aluminiumfolie is de kans erg groot dat de pomp zelf kapot gaat of de schakelaar in de kraan uitbrandt.

Kijk bij vervanging ook naar de aanduiding achter de waarde. Voor een dompelpomp zou ik een trage zekering nemen (een T achter de waarde) omdat zo'n pomp bij de start kortstondig vrij veel stroom trekt.

Vlinder73

Nou, de volgende glaszekering is ook kapot. Zal toch in het pompje zitten denken we en dat is hier in de buurt niet te krijgen... Dan maar op zoek naar een jerrycan met kraantje als tijdelijke oplossing  :)

poldertoerist

dat werkt ook.

Wel nog naar het pompje gekeken?
Adventure Awaits

Vlinder73

We hebben het propellertje een zetje gegeven, maar hij doet het niet. Het rare vinden wij dat bij een vaste propeller we toch wel een zoem zouden moeten horen??