Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Schokbrekers vervangen Super GT  (gelezen 5692 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jarno

  • Gast
Schokbrekers vervangen Super GT
« Gepost op: augustus 01, 2015, 10:07:50 pm »

Toen ik vanmorgen na het uit de stalling halen van onze Alpen Kreuzer Super GT keek om de stand van de banden te controleren, schrok ik nogal van de schrokbrekers.



De ruimte tussen stootrubber en metaal is minder dan 2cm. Lijkt mij, met mijn zeer beperkte kennis van dit alles, toch wel te weinig. Klopt dit? Als ik op de wagen ga zitten, zit de boel tegen elkaar. Of even eraan schudt.

Dan komt natuurlijk de vraag, wat moet ik vervangen en hoe kom ik eraan. Ik heb zojuist alvast een mail gestuurd naar Swiba, met de vraag of ze het hebben. Maar kan me voorstellen dat ik moet uitwijken naar niet originele onderdelen. Weet iemand me te vertellen wat ik hiervoor moet halen? En moet de veer los van de schokbreker worden vervangen?

Hoop vragen, maar wellicht dat iemand het weet.
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.765
Re: Schokbrekers vervangen Super GT
« Reactie #1 Gepost op: augustus 01, 2015, 10:52:43 pm »

De ruimte tussen de Aad en het aanslag rubber is idd niet al te ruim.
Als de veer niet gebroken is kan deze gewoon blijven zitten. Dus ik denk alleen de schokbrekers.
Gelogd

jarno

  • Gast
Re: Schokbrekers vervangen Super GT
« Reactie #2 Gepost op: augustus 02, 2015, 07:40:00 am »

Dank voor de vlotte reactie. Brengen nieuwe schokbrekers de wagen ook omhoog?
Belangrijker, enig idee waar ik ze vandaan kan halen?
Gelogd

herrwillem

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 383
  • Merk: kampeermiddel : Combi-camp Flexi T&T 2017
Re: Schokbrekers vervangen Super GT
« Reactie #3 Gepost op: augustus 02, 2015, 07:54:56 am »

Nee, nieuwe veren brengen de wagen omhoog... Maar nieuwe schokbrekers zorgen er alleen voor dat de wagen niet ligt te stuiteren...
Gelogd
Voor alles is een oplossing...
Officiële sponsor van het pajottenland en zijn geuze stekers....

herrwillem

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 383
  • Merk: kampeermiddel : Combi-camp Flexi T&T 2017
Re: Schokbrekers vervangen Super GT
« Reactie #4 Gepost op: augustus 02, 2015, 07:56:32 am »

Maar als je het zelf doet... Wees heel voorzichtig met de veer er tussen uit te halen... Doe het met het juiste gereedschap...
Gelogd
Voor alles is een oplossing...
Officiële sponsor van het pajottenland en zijn geuze stekers....

jarno

  • Gast
Re: Schokbrekers vervangen Super GT
« Reactie #5 Gepost op: augustus 02, 2015, 08:07:04 am »

Klinkt als dat ik dan de veren moet vervangen. Of allebei. Heb er inderdaad niet de juiste spullen voor, niet om de veer te klemmen in elk geval.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.687
  • Merk: kampeermiddel : Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Schokbrekers vervangen Super GT
« Reactie #6 Gepost op: augustus 02, 2015, 10:15:38 am »

Veren gaan niet zomaar kapot. Grote kans dat er wat anders aan de hand is. Wellicht dat je het Swiba kunt laten nakijken.
Gelogd

jarno

  • Gast
Re: Schokbrekers vervangen Super GT
« Reactie #7 Gepost op: augustus 02, 2015, 10:33:24 am »

Ik heb ook echt niet het idee dat de veer stuk is. Wel dat de wagen te laag hangt. Swiba klinkt als een optie, maar is wel enorm uit de richting. Woon vlakbij Utrecht. Denk dat ik maar met de wagen naar Erica Recreatie zal rijden. Ik dacht er zaterdag wat informatie te krijgen, maar toen was er niemand van de werkplaats.
Kan ook een poging doen bij Holtkamper, maar is natuurlijk niet het merk...
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.687
  • Merk: kampeermiddel : Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Schokbrekers vervangen Super GT
« Reactie #8 Gepost op: augustus 02, 2015, 05:14:01 pm »

Voor zover ik weet is de constructie onder de Alpen Kreuzer gelijk aan een 'starre' achteras die ook vaak bij auto's en dan met name bestelauto's voorkomt. Je zou dus ook bij een gewone autogarage heel goed kunnen navragen.
Gelogd

jarno

  • Gast
Re: Schokbrekers vervangen Super GT
« Reactie #9 Gepost op: augustus 02, 2015, 05:24:41 pm »

Zoiets had ik in gedachte, morgen eens bellen met de lokale garage. Die zijn meestal erg relaxed en meedenkend. Dank voor de tip.
Gelogd

jarno

  • Gast
Re: Schokbrekers vervangen Super GT
« Reactie #10 Gepost op: augustus 05, 2015, 04:52:02 pm »

De wagen staat inmiddels bij de garage en schokbrekers moeten idd worden vervangen. Nu blijkt het een uitdaging om aan vervangende te komen. Hun normale leverancier heeft het niet. Ook Swiba heeft geen oplossing. Weet iemand nog een adres/onderdeel dat erin kan?
Gelogd

campingloge

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 387
  • Merk: kampeermiddel : Opblaasbare Kyte Full Options
Re: Schokbrekers vervangen Super GT
« Reactie #11 Gepost op: augustus 05, 2015, 05:05:27 pm »

Voor zover ik weet is een alpenkreuzer gebouwd op de as/onderstel van een Trabant. Misschien via een Trabantclub o.i.d?
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Schokbrekers vervangen Super GT
« Reactie #12 Gepost op: augustus 05, 2015, 06:50:12 pm »

Je kan eens contact opnemen met het forumlid berkenvelda ( http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?action=pm;sa=send;u=3270 ). Hij heeft een paar jaar terug schokdempers onder zijn klapper laten zetten. Nou weet ik wel dat je vervanging zoekt, maar als je dat al lukt dan zit je over een paar jaar wellicht weer met hetzelfde probleem en je weet ook niet wat de kosten gaan worden want hoe zeldzamer hoe duurder het meestal is. Dus misschien is het een idee om de boel gewoon aan te laten passen zodat er hedendaagse "standaard" schokdempers onder geplaatst kunnen worden.
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

jarno

  • Gast
Re: Schokbrekers vervangen Super GT
« Reactie #13 Gepost op: augustus 06, 2015, 08:48:10 am »

Dank voor de tip KenJo, al denk ik niet dat ik dat er thuis doorheen krijg. Mijn vrouw wil liever overstappen op een tent, dus de kosten die we nu maken zijn hoe dan ook al te hoog  :P Maar als de zoektocht tot niets leidt, dan is het goed te weten wie ik om informatie kan vragen voor verbouwen.
Gelogd

jarno

  • Gast
Re: Schokbrekers vervangen Super GT
« Reactie #14 Gepost op: augustus 07, 2015, 01:42:14 pm »

Inmiddels het artikelnummer weten te achterhalen en in Duitsland een paar (web)winkels gevonden die er iets mee kunnen. Nu zien hoe lang het duurt voordat de schokbrekers hier zijn. Zou wel aangenaam zijn als die er zijn voordat we op vakantie gaan. Voor de volledigheid: "DDR Stoßdämpfer B2-112-140/45"
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal