Livingstone GD, disselslot

Gestart door AnnevdB, januari 10, 2016, 06:17:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

AnnevdB

Hi allemaal,

Een vraag, past het disselslot Double Lock Compact Condor nu goed op de Livingstone GD?
Ik lees her en der iets dat de bouten te kort zouden zijn, is dat inderdaad zo?

Nog een vraag: raden jullie een tempo100 keuring aan?

groeten, Anne

martijn82

Van het slot weet ik het niet. Maar van tempo 100 keuring heb ik me in verdiept. Ik vind het niet nodig alleen voor Duitsland. En je bent verplicht om de 6 jaar de banden te verwisselen en als je een nieuwe auto of leen auto krijgt vervalt tempo 100 keuring. Want hij wordt op auto en vouwwagen gekeurd. Dit is mij verteld door de tuv in Duitsland.

Yella

Citaat van: AnnevdB op januari 10, 2016, 06:17:58 PM
Hi allemaal,

Een vraag, past het disselslot Double Lock Compact Condor nu goed op de Livingstone GD?
Ik lees her en der iets dat de bouten te kort zouden zijn, is dat inderdaad zo?

Nog een vraag: raden jullie een tempo100 keuring aan?

groeten, Anne
Ff opzoeken voor welke onderstellen dat slot geschikt is. Als het aan de bouten ligt, heb je alleen langere bouten nodig. Pak niet zomaar bouten, maar neem de oude mee. Op de koppen staan code's voor trek/breeksterkte. Is belangrijk dat je voldoende sterke bouten hebt. De bouten zijn te kort omdat de bouten met dubbele moeren worden geborgd + een borgpen die je tussen moer en bout slaat. Dit om simpel losdraaien van de moeren te voorkomen. Dit wordt zo voorgeschreven om aan de eisen van verzekering te voldoen.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Matthijs_164

Citaat van: martijnmarleen op januari 10, 2016, 06:39:29 PM
En je bent verplicht om de 6 jaar de banden te verwisselen en als je een nieuwe auto of leen auto krijgt vervalt tempo 100 keuring. Want hij wordt op auto en vouwwagen gekeurd. Dit is mij verteld door de tuv in Duitsland.

Iedere 6 jaar nieuwe banden is sowieso een goed idee, scheelt een hoop ellende en potentieel gevaar.

Tempo 100 is uitsluitend een toelating voor de aanhanger; heeft niets met trekkend voertuig te maken. Dus eenmaal tempo 100 op de vouwwagen en je kunt ongeacht het trekkende voertuig met 100km/h door Duitsland.

Gr, Matthijs (vanuit Heidelberg)

martijn82

#4
Citaat van: Matthijs_164 op januari 10, 2016, 07:25:04 PM
Iedere 6 jaar nieuwe banden is sowieso een goed idee, scheelt een hoop ellende en potentieel gevaar.

Tempo 100 is uitsluitend een toelating voor de aanhanger; heeft niets met trekkend voertuig te maken. Dus eenmaal tempo 100 op de vouwwagen en je kunt ongeacht het trekkende voertuig met 100km/h door Duitsland.

Gr, Matthijs (vanuit Heidelberg)
Banden om de 6 jaar is alleen voor tempo 100 keuring. Voor de rest is het een commerciële dingen meer niet. En je auto wordt wel mee genomen  moet aan eisen voldoen is mij verteld in Duitsland zelf.

Frankie

#5
Citaat van: Matthijs_164 op januari 10, 2016, 07:25:04 PMDus eenmaal tempo 100 op de vouwwagen en je kunt ongeacht het trekkende voertuig met 100km/h door Duitsland.
Totdat je aangehouden wordt...
Het trekkende voertuig moet ABS hebben en mag niet zwaarder dan 3500 kilo zijn.

Voor het Condor slot geldt inderdaad wat Yella zegt. Het slot past wel, maar de bouten moeten een minimale hardheid hebben en moeten een dubbele moer hebben en geborgd zijn. De standaard bouten van de dissel van de GD  zijn daarvoor niet de juiste, tenzij AK dat inmiddels gewijzigd heeft.

Theun1957

Beste medeklappers laten we in ieder geval proberen om geen onjuistheden op het forum te zetten. Dit veroorzaakt alleen maar verwarring.
Voor Tempo 100 moet het trekkende voertuig alleen ABS hebben en voldoende eigen gewicht. Zie verder de bijlage voor details.
Je kunt dus na de keuring gewoon van auto wisselen mits hij aan bovenstaand voldoet.
Banden om de 6 jaar wisselen is gewoon verstandig, als je band klapt kan dit grote gevolgen hebben voor jou en je mede weggebruikers. Nu zal
een band van 7 jaar niet ineens gevaarlijk zijn maar de algemene norm is 6 jaar.
Mbt tot de bouten dit is coŕrect, wij hebben ze bij de Kavango ook moeten vervangen door langere. Inderdaad letten op de juiste kwaliteit bout
(meestal 8.8 ). Let ook op het juiste aanhaal moment.
Wij hebben ook meteen een foto genomen van koppeling met borgmoeren als bewijs voor de verzekering.

Frankie

Citaat van: Theun1957 op januari 11, 2016, 12:14:44 AM
Beste medeklappers laten we in ieder geval proberen om geen onjuistheden op het forum te zetten. Dit veroorzaakt alleen maar verwarring.
Voor Tempo 100 moet het trekkende voertuig alleen ABS hebben en voldoende eigen gewicht. Zie verder de bijlage voor details.
Leuk dat die aanduiding "voldoende ledig gewicht" verder niet gespecificeerd wordt.

Kun je in het kader van het vermijden van onjuistheden aangeven wat "voldoende ledig gewicht" precies is?


TUV Nord is duidelijk over de eisen:

"Het trekkende voertuig moet zijn voorzien van een ABS-remsysteem;
Het ledig gewicht, of massa rijklaar, van het trekkende voertuig mag niet meer bedragen dan 3500 kg (zie technische gegevens op het kentekenbewijs)"

http://www.tuv-nord.com/en/mobiliteitsdiensten/tempo-100-108741.htm

Mogelijk dat "voldoende ledig gewicht" eerder betrekking heeft op het feit dat in het kenteken staat wat maximaal getrokken mag worden met de betreffende auto, maar dat betreft in wezen Nederlandse wetgeving.

De Duitse site van Dekra bevestigt een en ander ook qua maximum massa. Ook daar staan geen eisen voor de minimummassa. Laat staan gespecificeerd.

Die Verordnung gilt weiterhin, wenn Anhänger mitgeführt werden, für:

- Personenkraftwagen
- Mehrspurige Kraftfahrzeuge mit einer zulässigen Gesamtmasse bis 3,5 t
- Busse mit einer zulässigen Gesamtmasse bis 3,5 t, mit Tempo 100 km/h Zulassung gemäß §18 Abs. 5 Nr. 3 StVO

http://www.dekra.de/de/tempo-100-fuer-gespanne

martijn82

En banden om de 6 jaar is echt niet nodig. Is echt commerciële dingen.

Jerome

#9
Citaat van: martijnmarleen op januari 11, 2016, 04:57:54 AM
En banden om de 6 jaar is echt niet nodig. Is echt commerciële dingen.
Je verwart wet en regelgeving met commercie. Of zijn bekeuringen commercieel ...

In het geval van tempokeuring heb je een keuze. Je laat hem uitvoeren of niet en met zes jaar oude banden heb je ook een keuze, je vervangt ze of niet. De tempokeuring vervalt daar niet mee. Je mag alleen geen 100 km/h rijden in Duitsland.

Maar jou keuze is wel helder.

martijn82

Bekeuring krijg je echt niet als je de banden om de 6 jaar vervangt. Is geen wet en geen regel. En ik heb in de banden industrie gewerkt dus vandaar. En waar we de vouwwagen hebben gekocht zacht het zelfde

fietsert

#11
Betreffende de eerste vraag:
Citaat van: Frankie op januari 10, 2016, 08:34:19 PM
... een dubbele moer hebben en geborgd zijn. De standaard bouten van de dissel van de GD  zijn daarvoor niet de juiste, tenzij AK dat inmiddels gewijzigd heeft.

Onze GD aangeschaft eind zomer 2015 (en met hetzelfde productiejaar) goed passende, maar niet voldoende lange bouten om de, volgens de documentatie bij het slot de -voor het keurmerk vereiste-  speciale borgmoeren te bevestigen.

Ik neem aan dat als AK de montage voor je doet, zij deze bouten vervangen voor langere.
Dat is overigens niet moeilijk om zelf uit te voeren, maar kies wel de juiste lengte en hardheid idd, wellicht heeft AK de bouten liggen.

Overigens je kunt het slot in principe (in de praktijk) net zo goed gebruiken zonder de speciale borgmoeren.

Yella

Citaat van: Matthijs_164 op januari 10, 2016, 07:25:04 PM
Iedere 6 jaar nieuwe banden is sowieso een goed idee, scheelt een hoop ellende en potentieel gevaar.

Tempo 100 is uitsluitend een toelating voor de aanhanger; heeft niets met trekkend voertuig te maken. Dus eenmaal tempo 100 op de vouwwagen en je kunt ongeacht het trekkende voertuig met 100km/h door Duitsland.
Dat klopt niet. De auto MOET voorzien zijn van ABS. En wat oudere auto's hebben dat niet allemaal.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Theun1957

Beste Yella,

mbt het juiste gewicht, dit staat verder in het attachment.
Zo staat er over wagens zonder antislingerkoppeling, wat vouwwagens meestal zijn, het volgende.

Indien geen goedgekeurde anti-slingerkoppeling aanwezig is, geldt:
- Het maximaal beladen caravangewicht mag ten hoogste 80% van het ledig autogewicht zijn;
- Het maximaal beladen aanhangwagengewicht mag ten hoogste 110% van het ledig autogewicht zijn.

Het ledig autogewicht is de rijklare auto zonder passagiers en bagage.

Wat betreft de verdere opmerkingen over de bouten. Bij ophalen van destijds nieuwe vouwwagen bij AK werd ons door de "instructeur" gemeld
dat de borgmoeren voor de verzekering helemaal niet nodig waren. Aangezien de meeste verzekeringen volgens mij niet uitbetalen als ze er onderuit kunnen
heb ik voor de zekerheid toch maar langere bouten erin gezet. AK er dus geen moer (en bout) aan gedaan.

Het is natuurlijk wel zo dat als je vouwwagen gejat is kan niet aangetoond worden dat de moeren er niet op zaten.
het is toch 1 wassen neus want met een moerensplijter heb je ook die borgmoer er zo af.


Matthijs_164

#14
Citaat van: Yella op januari 11, 2016, 04:23:33 PM
Dat klopt niet. De auto MOET voorzien zijn van ABS. En wat oudere auto's hebben dat niet allemaal.

Wat oudere auto's? Dit is toch geen oldtimer forum? Een auto zonder ABS is wel een beetje een uitzondering aan het worden. Tuurlijk was mijn uitspraak feitelijk niet 100% (wist ik overigens niet) maar het punt blijft staan: de tempo 100 keuring is uitsluitend van toepassing op de vouwwagen.

Voor wat betreft banden; da's makkelijk in Duitsland. Iedere aanhanger in Duitsland heeft een eigen kenteken en moet om het jaar gekeurd worden (vergelijkbaar met APK). Banden ouder dan 6 jaar? Afkeur.

Gr, Matthijs