Roadmaster runner S op het oog

Gestart door missmats, januari 26, 2016, 08:47:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

missmats

Hallo allemaal,

Wij zijn hier nieuw op het forum. We kamperen al van kinds af aan, maar nu we zelf twee kleine kinderen hebben lijkt het ons iets comfortabeler om met een vouwwagen op vakantie te gaan. Dus daarom zijn we op zoek gegaan naar een geschikte vouwwagen.
We zijn complete leken op dit gebied. We hebben nu een Roadmaster runner S 2001 op het oog. Maar ik vind het best spannend. Je leest veel op internet over koopovereenkomsten, tentdoeken die gaar zijn, handelaren die niet te vertrouwen zijn etc.
Zijn hier misschien mensen die ons wat tips kunnen geven t.a.v. de koop? We rijden helemaal vanuit Friesland naar Maastricht/Heerlen...

Alvast bedankt!

martijn82

Ik heb zelf een Roadmaster. Let goed op het chassis dat er geen overtollig roest op zit. Kijk of hij compleet is. Kijk naar de banden. En vraag of ze hem opzetten en wat dan de algemene staat van het doek is. Geen rot of ernstig schimmel. Kijk of alle ritsen nog goed werken. Alle stokken er bij zitten.

muis

Laat de wagen helemaal opzetten , kijk of de buizen niet krom zijn,  het doek heel is, dat het weer niet in het doek zit.  Vaak merk je aan de verkoper ook wel hoe ze met de wagen zijn omgegaan.  Je kunt bij twijfel ook altijd contact opnemen met Ad van Roadmaster  :J succes

olaf

Als eerste welkom op ons forum.

Zonder meer zou ik de hele wagen opgezet willen zien, zeker de grote afstand die jullie er voor moeten afleggen.

Waar je iig op moet letten is idd de staat van het doek. Scheuren, weerplekken en bijvoorbeeld hars
Maar er is natuurlijk meer.

Zijn de buizen niet krom of roestig. Roadmaster heeft een stalen wagenbak ook daar zal je naar moeten kijken.

Banden onder een vouwwagen (en caravans) om de 6 jaar vervangen (is wel een advies). Profiel zegt niets door het lange staan drogen ze uit.
Optisch gezien zegt het dus bij een band niet alles, scheuren kunnen ook aan de binnen kant ontstaan.
Om te kunnen zien hoe oud een band is kun je hier meer info vinden.

Misschien heb je een link of een paar foto's zodat we een mee kunnen kijken.

De blauwe Runner met inventaris op MP uit 2001 ziet er op de foto's in goede staat uit.

The need for the many outweigh the needs of the few

KenJo

Welkom op het forum!

Wat de anderen nog niet gezegd hebben: ruik! Laat de klapper helemaal opzetten en ruik aan het doek. Vocht en schimmel ruik je direct! Dat ruikt als zweetvoeten maar dan zoeter. En omdat jullie al kampeer ervaring herkennen jullie het verschil tussen kampeerlucht en niet-kampeerlucht direct.

Wagentechnisch zijn de problemen meestal wel op te lossen, maar als tentdoek vervangen moet gaan worden ben je vaak "genaaid" en kost het veel geld. Kijk dus vooral naar lichte en donkere plekken, scheuren, reparaties etc in het doek en vraag uiteraard naar de onderhoudspapieren (net als bij een auto). We hebben een topic met allerlei techische tips zodat je redelijk snel een oordeel kan vormen over de technische staat van de klapper:  vouwwagentechniek
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

missmats

Bedankt voor deze nuttige tips! Deze nemen we zeker mee.
Het is idd de blauwe runner met inventaris op mp.
Hoe denken jullie over een koopcontract?  Dit adviseert de ANWB..
En de staat van het doek? Ivm 'gaarheid'. Is dat te controleren of is dat een beetje een gok?

martijn82

Koop contact zou ik ook altijd doen. Dit ivm als je naar het buitenland gaat en je wordt aangehouden dat je kunt aantonen dat het je bezit is. En het doek is altijd een gok. Goed kijken even voelen als het droog is. En op je gevoel afgaan. En een beetje doorvragen helpt ook soms.

muis

Wij hebben bij de vouwwagens die we hebben gehad nog nooit een koopcontract gevraagd en er is ook nog nooit om gevraagd.  Als wij het gevoel hadden dat er iets niet klopte hebben we de wagen niet gekocht.

Qua doek : een katoenen doek kan verschoten zijn maar als er hier en daar hele lichte plekken inzitten moet je goed opletten. Door goed te vragen  (kan ook al van te voren via telefoon) kom je vaak veelte weten.  Bv Hoe vaak zijn ze er mee weg geweest. 2 weken per jaar of ook weekenden of meer weken per jaar. En verder zoals KenJo al zei, doek waar iets mee is ruik je ook ( die lucht blijft enorm hangen. )

olaf

Citaat van: missmats op januari 27, 2016, 06:55:55 AM
En de staat van het doek? Ivm 'gaarheid'. Is dat te controleren of is dat een beetje een gok?
Volgens mij blijft het wel een gok.
Het doek van de Roadmaster is best een heel goed en stevig doek.
Roadmaster doek hoef je niet te impregneren!
Je kunt Ad vragen welk type doek op deze wagen zit.
Ook kan Ad het bouwjaar voor je controleren aan de hand van het serienummer.

Citaat van: missmats op januari 27, 2016, 06:55:55 AM
Hoe denken jullie over een koopcontract?  Dit adviseert de ANWB..
Wat daar mee bedoeld word is een eigendomsbewijs, die kregen wij er bij de Roadmaster er bij.
Die kun je bij Ad laten maken. Volgens mij rekent hij daar een kleine vergoeding voor.
Je moet dan wel met de wagen langs komen bij hem in Goirle.
The need for the many outweigh the needs of the few

missmats

Het doek van deze vouwwagen is onlangs wel geïmpregneerd.. Kan dat dan kwaad? Omdat je aangeeft dat het niet hoeft...
Ik zal nog even contact opnemen met de vraag of het eigendomsbewijs er bij zit...

muis

Ik zou dan willen weten waarom ze geïmpregneerd hebben

KenJo

inderdaad: waarom? en door wie? Professioneel onder hoge druk of door hen zelf met een spuitbusje?
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

missmats

Zelf, preventief op advies van de plaatselijke kampeerwinkel..

jackodb

Dat was dan geen goed advies.

Een Roadmaster impregneren kan er juist voor zorgen dat het doek lek wordt.

martijn82

Even kijken wat voor doek het het is. Bij eco doek nooit impregneren is niet goed voor het doek. Maar is het geen eco doek dan even overleggen met Ad van Roadmaster.