Trigano Alpha Opzetten.

Gestart door Dolfontour, januari 31, 2016, 08:56:35 AM

Vorige topic - Volgende topic

Dolfontour

Wij hebben nu sinds een jaartje onze Alpha nu dus al een paar keer opgezet en de wagen moet wat hoger staan omdat de klep niet vlak komt op de grond.
Hoe zetten jullie dit goed.
De wagen met de poten omhoog draaien is geen optie dat weten we al van vorige eigenaar die de pootjes stuk heb gemaakt.
Ik heb een keer de potkrik gebruikt om hem hoger te zetten en een keer wielkegjes onder de wielen maar dat was een hoop gestunt..
Moeten de wielen op de grond blijven of krijg je die zelfs niet van de grond af??
Hoe doen jullie dit??

Sparky

Ik heb sinds september 2015 een Trigano Alpha en een maal gebruikt. Had er geen last van.
Bij mijn vorige vw, een Alpen Kreutzer had ik wel eens last er van, omdat de grond ongelijk was of dat ik op een heuvel stond waardoor als ik de wagenbak waterpas zet de klep vd keuken de grond raakte.
Zal wel normaal zijn denk ik.

muis

Het komt toch neer op plankjes onder de klep. Bij combi camp is dit onderwerp al vaker voorbij gekomen  :J

Dolfontour

We zetten hem op waterpas en dan komt de klep alleen de wagenzijde aan de grond en de andere kant staat van de grond wat dus betekend de wagen hoger zetten . Maar hoe zetten jullie de wagen hoger??

Misschien dat iemand weet hoe hoog in cm jullie de wagen zetten. 

michielwoerden

Heb je dit probleem ook bij een geheel vlakke ondergrond? Zou in mijn ogen niet mogen maar enige remedie is wagen hoger zetten mbv een keg of plankje

Gait

Als je standaard de bak met de wielen op plankjes van bv 2 cm zet, kun je de deksel met keggen van 5x40cm perfect waterpas en goed ondersteund krijgen.

Yella

Is er soms iets mis met het onderstel? Dat die iets is doorgezakt bijv. Hetzij door veel gewicht, of door een defect in ophanging en/of vering. want het lijkt er op dat de wagen iets te laag staat om een of andere reden. Zoek dat eerst eens uit. Zitten er schokbrekers onder die niet goed werken?
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Gait

Eens Yella. Als de wagen normaal is beladen en de ondergrond is vlak dan ligt het deksel ook vlak en goed ondersteund. Je kunt dit eenvoudig testen op een betonnen ondergrond. Als de deksel aan de zijkant 1cm omhoog staat betekent dit dat de wagen 1,5 cm te laag staat

wijnand

Je kunt hem overigens prima omhoog draaien met de draaipoten, die zijn daar op berekend. Ik zet de kar altijd eerst met het neuswiel in de lengterichting waterpas en daarna met de draaipoten de dwarsrichting.

Het lijkt er inderdaad op dat de bak wat te laag staat, want op een vlakke ondergrond hoort de deksel netjes vlak naast de kar te liggen. Misschien een rare gedachte: zit er wel de juiste maat banden onder de kar?

Dolfontour

Over een paar weken als het weer wat beter weer gaat worden gaan we hem weer opzetten en ga ik het proberen er  foto`s van te  maken. Denk dat wij hem op een scheve ondergrond hadden staan en dat dat het probleem is.
Dus als de vloer recht is en de wagen zet je neer dan moet de klep zo open kunnen wat ik uit jullie reactie`s begrijp.
Ben benieuwd. hou jullie op de hoogte... WW WW

meeder

Citaat van: wijnand op januari 31, 2016, 03:05:51 PM
Je kunt hem overigens prima omhoog draaien met de draaipoten, die zijn daar op berekend. Ik zet de kar altijd eerst met het neuswiel in de lengterichting waterpas en daarna met de draaipoten de dwarsrichting.

Het lijkt er inderdaad op dat de bak wat te laag staat, want op een vlakke ondergrond hoort de deksel netjes vlak naast de kar te liggen. Misschien een rare gedachte: zit er wel de juiste maat banden onder de kar?
Het zijn stabilisatiesteunen, geen kriksteunen. De steunen zijn er niet voor gemaakt om de wagen echt omhoog te brengen.
Of je moet de echte zware Alko stabielsteunen hebben en zelfs die zijn eigenlijk alleen bedoeld om te stabiliseren.
Waterpas zetten doe je met het steunwiel en keggen/plankjes onder de wielen.

wijnand

De steunen van de Alpha zijn er constructief prima voor te gebruiken. Ik heb dat destijds specifiek nagevraagd bij aflevering van de Alpha. We gebruiken die van ons inmiddels voor het zesde jaar en we hebben regelmatig op flink scheve plekken gestaan. Ondanks dat heeft het onderstel geen krimp gegeven en hebben de uitdraaipoten het goed gehouden. Het is natuurlijk wel verstandig om het met beleid te doen en niet eerst een poot enorm uit te draaien en dan de andere bij te draaien, het frame wordt dan onnodig belast. Als je de poten gelijkmatig uitdraait is er niets aan de hand. Ondanks de scheve plekken heb ik nog nooit plankjes of keggen onder de wielen nodig gehad (heb ze uit voorzorg wel altijd bij me).

Dolfontour

Dank je voor je uitleg Wijnand .
Ik ben benieuwd wij hebben hem nu 2 keer opgezet dus zal wel goed komen.
Ik zag zelfs dat van wie wij de vouwwagen gekocht hebben ook hier op het forum hebben gezeten.
StijnMattheus

Wel al paar jaar niet meer hier geweest.
Wij hebben hem in Augustus vorig jaar van hun overgekocht.

wijnand

Leuk! Ik kan me nog herinneren dat hij bezig was met een zwaar overgedimensioneerde (qua materiaal gebruik) schuur om de Alpha in op te slaan  :#. Er circuleren op nog foto's van het fundament op het forum, het eindresultaat heeft hij volgens mij nooit laten zien.

C5CCV

Bij de Combicamp, en misschien dus ook bij de Alpha, komt de deksel in ongeladen toestand precies op het juiste moment op de grond, echter bij het openklappen bij stevige belading komt deze te vroeg op de grond, daarom moet je bij een CC regelmatig de wagen op een keg rijden om dit op te lossen.
Op het CC forum heeft Ben daar een filmpje over op gezet om dit met weinig inspaning toe doen.