Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Bredere en plattere banden onder vouwwagen  (gelezen 6930 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jvm

  • Gast
Bredere en plattere banden onder vouwwagen
« Gepost op: mei 08, 2016, 08:04:18 pm »

Beste allemaal,

Allereerst zal ik mijzelf kort voorstellen. Ik ben Johan 35 jaar, getrouwd en heb een dochter van 1 jaar.
2weken geleden een roadmaster family s gekocht uit 2007. Deze zomer 3 weken mee naar Frankrijk.

Nu de volgende vraag:
Is het mogelijk om een bredere en plattere band te monteren onder de vw? De maat die erop zit is 155r13. Ik wil echter graag naar een plattere band, bv de 195-50-13 icm een bredere velg.
Reden is dat de vouwwagen behoorlijk voorover hangt, terwijl de auto bijna niet doorhangt. Mogelijk te een andere (hogere) trekhaak is er nier omdat er een af fabriek wegklapbare trekhaak onder de zit.
Mijn idee was dus een plattere band zodat de vouwwagen meer horizontaal achter d auto komt te liggen.

Wat denken/adviseren jullie?

Bedankt alvast voor de reactie's!

Gr, Johan
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Bredere en plattere banden onder vouwwagen
« Reactie #1 Gepost op: mei 08, 2016, 08:14:53 pm »

Welkom hier. Ik weet niet of het mag met de et waarde en de steek maat. Kan ook de mannier van belanden hangen. Wij hadden eerst het zelfde probleem met onze Roadmaster. Na wat heen en weer geschuif met spullen is het nu over.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Bredere en plattere banden onder vouwwagen
« Reactie #2 Gepost op: mei 08, 2016, 08:22:19 pm »

Het mag zeker wel als je rekening blijft houden met de load index van de banden en de maximale belasting van de velgen.

Heb je in de wielkast van de vouwwagen wel voldoende ruimte voor een breder wiel? Let wel op het feit dat exotische maten ook snel duur worden qua banden. Hoeveel cm denk je te gaan winnen? Wat je nu als voorbeeld geeft scheelt 5 cm. Een aanhanger die iets voorover hangt is geen enkel probleem anders dan optisch.
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2016, 08:24:36 pm door meeder »
Gelogd

jvm

  • Gast
Re: Bredere en plattere banden onder vouwwagen
« Reactie #3 Gepost op: mei 08, 2016, 08:45:47 pm »

Dank voor jullie reacties.

Ik wil z'n 5 cm winnen. Of het in de wielkast pastweet ik niet,verwacht van wel. Moet ik nameten, echter staat de vw nu in de stalling dus kan er niet heel makkelijk bij.

Ik kan ook naar een kleiner wiel gaan, 12 inch. Dan met 155-70-12. Dan blijft de breedte van band/velg gelijk. Goede optie?

Gr, Johan
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Bredere en plattere banden onder vouwwagen
« Reactie #4 Gepost op: mei 08, 2016, 08:49:30 pm »

Dan zou dat moeten passen met de remtrommels.
Als het alleen een optische reden heeft zou ik er persoonlijk niet aan beginnen.
Een groter wiel geeft een rustiger weggedrag omdat oneffenheden makkelijker worden opgevangen.
Gelogd

boswachter

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 921
  • Merk: kampeermiddel : Europa Camper Futura 2015
Re: Bredere en plattere banden onder vouwwagen
« Reactie #5 Gepost op: mei 09, 2016, 10:50:07 am »

Ik had onder mijn Arizona aangepaste wielen, wel op de originele velg trouwens. Door de lagere ligging last gekregen van neuswielschade bij drempels, dus kijk daarvoor uit.
Het weggedrag ging er wel op vooruit, de wagen lag nog beter op de weg....
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 856
  • Merk: kampeermiddel : CC-Flexi Comfort
Re: Bredere en plattere banden onder vouwwagen
« Reactie #6 Gepost op: mei 09, 2016, 07:42:32 pm »

Het 'tweede' getal in een bandmaat geeft de hoogte (de wang van de band) aan. Dit is altijd een percentage van de breedtemaat, dat is het eerste getal.
Als je dan gaat rekenen kom ik op het volgende uit:
155-70R13, heeft dus een bandhoogte van 155x70%=10,8cm
195-50R13, heeft dan een bandhoogte van 195x50%=9,75cm (=1cm lager)
155-70R12, heeft dezelfde (10,8cm) bandhoogte als de 13" maar de velg is iets kleiner 1" en daardoor zak je de helft daarvan (0,5"=1,25cm ongeveer).
Met al deze aanpassingen ga je dus nauwelijks iets winnen. Als je nu een 155-45R13 band zou vinden (hoogte is dan 7cm) dan zou het wat uitmaken maar deze maat zie ik zo vlug niet staan op de bandensites.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Bredere en plattere banden onder vouwwagen
« Reactie #7 Gepost op: mei 09, 2016, 07:50:25 pm »

Klein foutje, een 155R13 is een 155/80R13.

Het verschil in de diameter van het wiel is 5cm in deze situatie. Maar voor de hoogte van de wagen is dat natuurlijk maar de helft dus minder dan 3cm verschil.


« Laatst bewerkt op: mei 09, 2016, 07:51:59 pm door meeder »
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.062
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Bredere en plattere banden onder vouwwagen
« Reactie #8 Gepost op: mei 09, 2016, 09:16:28 pm »

155r13 is altijd een 80-band. Het tweede cijfer geeft de hoogte van de band aan als percentage van de breedte. Alleen bij 80 banden wordt dat tweede cijfer vaak weg gelaten. 155R13 is dus 155 80 R13. Idem voor de veel gebruikte 175R14  Ten opzichte van een 195 50 R13 scheelt dat 5 cm op de totale hoogte, dus 2,5 cm aan ashoogte. Loadindex is geen issue in dat geval, aangezien de 195 50 R13 een speciaal voor aanhangers bedoeld hogedrukbandje is. Loanindex daarvan is doorgaans 104, meer dan zat voor een vouwwagen en meer dan van een 155R13. Maar weet je wat voor een ET waarde de huidige velg heeft en hoeveel ruimte je links en rechts van de band over hebt?
« Laatst bewerkt op: mei 09, 2016, 09:20:27 pm door sanderv »
Gelogd

papajur

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Cabaon Malawi 2.0
Re: Bredere en plattere banden onder vouwwagen
« Reactie #9 Gepost op: mei 09, 2016, 09:20:39 pm »

Ik zou eerst de kogeldruk nawegen.

Trekhaken hangen toch heel eind op dezelfde hoogte.

Heb je er al eens een ander aanhanger/VW achter gehad.
Gelogd
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.062
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Bredere en plattere banden onder vouwwagen
« Reactie #10 Gepost op: mei 09, 2016, 09:53:34 pm »

Houd er overigens rekening mee dat de velgen voor 195 50 R13 wel eens lastig kon worden. De banden zijn geen punt, maar zoals gezegd betreft het hogedrukbandjes voor zwaar belaste aanhangers als autotrailers en tandemassers. Die hebben altijd een Mercedes steek, dus 5x112. Als ik me niet vergis heeft de Roadmaster 4 wielbouten. Dan moet je dus 13 inch velgjes zien te krijgen met een breedtemaat 5,5J en met een passende steek van 4x?. Geen idee of die bestaan.

Andere optie is uitgaan van je huidige velgen. Dan is het een kwestie van even rekenen wat nog kan en mag. Loadindex zoals hierboven genoemd wordt, mag niet overschreden worden. Is echter wel altijd in samenspraak met de snelheidscodering. Een band kan bv loadindex 74N hebben, maar exact dezelfde maat kan ook geleverd worden als 69S. De 74N mag maximaal 350 kg dragen bij maximaal 140 km/h, de 69S mag 325kg dragen bij een top van 180 km/h. De Roadmaster mag, als ik het goed zie, 295 kg tillen op een eigen massa van 495 kg, dus 750kg in totaal. Gedeeld door twee kom je op 350kg per band en dan heb je dus loadindex 74 nodig. 155 R13 met loadindex 74 wordt dan 155 70 R13 74N. Hoogte is 3,1 cm lager dan nu, de as zakt dus 1,6 cm. Je kunt ook kiezen voor de 145 70 R13 71T. Formeel een autoband, loadindex is iets te licht (345kg bij 170 km/h, wat dus eigenlijk 350 kg moet zijn) maar daar zul je in praktijk niets van merken. Deze heeft een hoogte van 53,3 cm, dus 4,5 cm lager. De as zakt 2,3 cm. Nagenoeg hetzelfde dus als de 195 50 R13, alleen zonder nieuwe velgen en met gegarandeerd voldoende ruimte om het wiel. Zijn ook goede merkbanden voor te krijgen, zoals Vredestein T Trac voor 32 euro of de Hankook K715 voor 33 euro.
« Laatst bewerkt op: mei 09, 2016, 11:57:49 pm door sanderv »
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.798
Re: Bredere en plattere banden onder vouwwagen
« Reactie #11 Gepost op: mei 09, 2016, 09:58:45 pm »

Als je voor 12" wilt gaan heb ik nog 3 velgen liggen van een Alpen Kreuzer. Steek 4x100.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.062
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Bredere en plattere banden onder vouwwagen
« Reactie #12 Gepost op: mei 09, 2016, 10:05:11 pm »

Met 12 inch scheelt het nog meer: 155 70 R12 73S van Falken mag 365 kg tillen bij 180 km/h en heeft een hoogte van 52 cm. As zakt dan bijna 3,5 cm. Da's best veel.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Bredere en plattere banden onder vouwwagen
« Reactie #13 Gepost op: mei 09, 2016, 11:08:05 pm »

@sanderv: de loadindex geef je aan met een getal, niet met een letter. N is de snelheid code.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.062
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Bredere en plattere banden onder vouwwagen
« Reactie #14 Gepost op: mei 09, 2016, 11:56:19 pm »

@sanderv: de loadindex geef je aan met een getal, niet met een letter. N is de snelheid code.

Zoals gezegd, het is een samenspel. Loadindex en snelheidscodering staan niet los van elkaar. Een band met 69S mag dus 325 kg dragen (69) bij een snelheid van 180 km/h (S). Een hogere load kan ook, maar dan zal altijd de bijbehorende snelheid lager zijn, bv 74N. Zo vind je dus bv wel 145R10 74N en 145R10 69T, maar geen 145R10 74T. Formeel mag je niet over de loadindex van de band heen gaan, maar bij lagere snelheid kan een band wel degelijk wat meer gewicht aan. Stilstaand kan een gewone band vele malen meer tillen dan de loadindex zou toestaan.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal