6 fietsen mee op vouwagen

Gestart door walter-, juni 22, 2016, 01:05:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

Koenta_kinte

Ik ben best benieuwd hoe je dat allemaal gaat maken, lijkt me leuke klus. Succes!

walter-

Bedankt trouwens allemaal om mee te denken.
ik doe mijn best niet te vergeten jullie te vertellen hoe het afgelopen is....

walter-

walter-

Ik zie nu dat de kofferdrager redelijk ruim boven de normale dissel fietsendrager uitkomt. 
Ik kan dus redelijk goed 3 fietsen op de koffer, 2 op de dissel drager meenemen.
Momenteel gaat als 6de fiets een plooifiets mee. Dus met 5 fietsen komen we toe.

Ik heb een testritje gemaakt met de hoge disselsteun met bol en fietsendrager.  Op zich lijkt het stevig.
Echter: de disselbaren van mijn vouwwagen zijn redelijk hoog.  De montage middelen zijn daar goed onvoorzien.  Je moet de steun dan monteren 'in' de disselbaar ipv over de baarmoeder.   En dan heb je als enige steun de profiel dikte ipv het volledige u-profiel. En dat geeft toch wat mee.   

Voorlopig denk ik te vertrekken met de gewone disselfietsdrager en de kofferdrager.

Walter

Ps: zaken op de dissel plaatsen geeft een kleinere mogelijke draaihoek.  Hoe je daar rekening mee?

olaf

Wat word je kogeldruk met alle fietsen?
The need for the many outweigh the needs of the few

Klavertjes

Kan je nog een proefronde rijden met alles erop en eraan van minimaal een half uur bijv.? Beter o. Er tijdens zo'n ritje achter te komen dat er iets niet 'werkt' dan wanneer op weg naar je vakantiebestemming?
Geluk ontstaat als wat je denkt, wat je zegt en wat je doet in harmonie zijn
(geleend van Mahatma Ghandi)

walter-

Citaat van: olaf73 op juli 03, 2016, 08:40:38 PM
Wat word je kogeldruk met alle fietsen?
Nu veel (25kg?).  Maar er komt nog een keuken achteraan de kar.  Dus ik ben voorlopig nog bang van te weinig kogelvrij.

Walter

olaf

Citaat van: walter- op juli 03, 2016, 09:00:45 PM
Nu veel (25kg?).  Maar er komt nog een keuken achteraan de kar.  Dus ik ben voorlopig nog bang van te weinig kogelvrij.

Walter
Het advies van Roadmaster is rond de 50 Kg.
Ik denk dat dat voor de meeste vouwwagen wel zo is.
The need for the many outweigh the needs of the few

Koenta_kinte

Kogeldruk hangt ook af van je auto. Onze combinatie moet romd de 70 kilo zitten. Maar onze malawi is met keuken en dus andere plek voor de as. Dat is bij deze niet zo dus ik ben benieuwd hoe groot de invloed van de keuken gaat zijn. Kan je natuurlijk ook beïnvloeden door flink zware spullen goed te verdelen.

walter-

Ivm kogeldruk: ik moet me blijkbaar wat inlezen.  Ik dacht dat het rond de 10kg moest zijn (wat dus bijna in evenwicht is).

70kg lijkt me veel.  Kan je toch niet meer opheffen?

Walter

walter-

Citaat van: Klavertjes op juli 03, 2016, 08:49:24 PM
Kan je nog een proefronde rijden met alles erop en eraan van minimaal een half uur bijv.? Beter o. Er tijdens zo'n ritje achter te komen dat er iets niet 'werkt' dan wanneer op weg naar je vakantiebestemming?

Dat proefritje van een 40minuten is gemaakt (met dus de ene wat zwaardere fiets). 
Je ziet alles wel heen en weer bewegen.  Maar als je dan goed kijkt zie je ook hoe ongelooflijk zo een vouwwagen op zichzelf al heen en weer gaat.
Na het ritje zat alles nog even goed op zijn plaats en even vast.

FriedelP

Kogeldruk voor vouwwagens moet over het algemeen meer dan 40 kg zijn voor een stabiele combinatie te zijn, tenzij de wagen zelf ook een stuk zwaarder is. Wagens, zeker de ecologische versies die lagere wegligging hebben, gaat de maximale kogeldruk ook vaker lager liggen. Bij mijn wagen is dat maximaal 60 kg. Een kogeldruk van 50 kg is daarbij dus zeker een goede keuze.

Echter bij zo'n busje als dat van jou, vermoed ik dat de maximale kogeldruk een stuk hoger zal liggen. Moet je de handleiding van je busje een keer voor nalezen. (Veel te weinig mensen doen dat)

In jouw geval denk ik dus dat je eerder moet gaan opletten op te weinig kogeldruk dan te veel!

FriedelP

Normaal zou een vouwwagen niet meteen veel heen en weer mogen gaan. Als hij veel heen en weer aan het gaan is, heeft hij neiging tot slingeren en dat is zeker een gevaarlijke situatie! Eens proberen dat als de kogeldruk hoger ligt of hij dan nog zo slingert. Als hij slingert zou ik zeker de fietsen er niet extra op zetten! Eventueel een stabilisator bij installeren en de extra vering die je ook nodig hebt voor tempo 100 keuring.

Zou zeker niet met dergelijke modificaties experimenteren als de wagen echt al zo heen en weer beweegt.

Koenta_kinte

In de papieren van je auto kan je vinden wat het maximaal mag zijn. Daarnaast moet je rekening houden met wat het totaal gewicht mag zijn. Wij gaan er onder zitten. Wij hadden fietsen op de dissel (2 normale en een 16 inch) en dat compenseerde de relatief zware keuken prima. Nu gaan er geen fietsen mee maar wel een disselbak. Eens kijken wat dat gaat opleveren voor het gewicht.

Koenta_kinte

Je hebt proef gereden zonder keuken en ik neem aan ook zonder bagage als ik je dekzeil zie. De kar is dus leeg en dus licht. Onze malawi ligt, leeg en beladen, echt als een huis achter de auto. Zou het bewegen dan echt het gevolg zijn van de hoger geplaatste fiets?