Oploopdemper testen

Gestart door Jurricane, juli 18, 2016, 04:04:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jurricane

Hallo allen,

Onze 2001 Roadmaster Runner S heeft een BPW oplooprem inrichting op de dissel zitten.  (PAV/SR1.3 MX)

De vouwwagen remt op zichzelf goed, maar lijkt bij het aanremen wat abrubt te remmen, en ook bij het wegrijden na het remmen voel je hem met een schokje vrijkomen.

Met de vouwwagen op de handrem kan ik de oploopdemper met de hand indrukken. Dit kost wel iets moeite, maar kan niet zeggen dat het heel zwaar gaat.
Ook het uittrekken vergt een zelfde kracht.
Ik heb  nog niet gekeken of deze vanzelf terug komt.

- De smering v.d. buis lijkt in orde.
- De reminrichting zelf werkt (dwz.. de handrem maar ook het oplopen v.d. rem remt de vouwwagen af. )
- Bij het achteruitrijden (de oprit v.h. huis op) blokkeren de remmen (doordat de oploopdemper ingedrukt wordt en de rem geactiveerd)

Nu kan ik 'domweg' de demper vervangen (a 65 euro)
Maar weet iemand:
- Hoe ik kan nagaan/testen of de oploopdemper nog goed werkt ?
- hoeveel kracht zou ik moeten zetten om het in te drukken/ uit te trekken)
- Hoe zou de demper zich moeten gedragen (moet hij vanzelf terug komen of is het echt alleen een demper ? )

Het is niet dat ik dit jaar een wereldreis met de vouwwagen maak, maar zou het toch liefst op orde hebben.

martijn82

Ik zou het zo niet weten. Anders bel je even naar Ad van Roadmaster. Die kan je het wel vertellen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

solex

Hoi

Vrienden van ons hadden net hetzelfde probleem.
Bij remmen een bots en dan remt hij pas mee.
Bij hun was de cilinder versleten en door er te veel vet in te spuiten lijkt het goed te werken maar dat is niet zo.
Zij hebben de cilinder vervangen.
Bij mijn eigen vw gekeken (1 jaar oud) en de demper is vrij makkelijk in te drukken en komt vanzelf langzaam weer terug.
Mvgr

Als je schrijffouten vind mag je die houden.

bensi

Citaat van: solex op juli 18, 2016, 08:06:52 PM
Hoi

Vrienden van ons hadden net hetzelfde probleem.
Bij remmen een bots en dan remt hij pas mee.
Bij hun was de cilinder versleten en door er te veel vet in te spuiten lijkt het goed te werken maar dat is niet zo.
Zij hebben de cilinder vervangen.
Bij mijn eigen vw gekeken (1 jaar oud) en de demper is vrij makkelijk in te drukken en komt vanzelf langzaam weer terug.
En zo hoort het volgens mij ook te gaan, onze CC is weliswaar 12 jaar jong maar ook bij ons werkt het zo.
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

Jurricane

Zojuist de demper gechecked of die terug komt.. maar dat doet hij (nog).

Misschien eens vergelijken bij de caravan zaak om de hoek.

KenJo

Citaat van: Jurricane op juli 18, 2016, 04:04:46 PM

De vouwwagen remt op zichzelf goed, maar lijkt bij het aanremen wat abrubt te remmen, en ook bij het wegrijden na het remmen voel je hem met een schokje vrijkomen.

Dat de vouwwagen wat abrubt lijkt te remmen is niet raar: op het moment dat jij in de auto remt duwt de klapper(aanhangwagen) met zijn gehele gewicht nog even door (daar is het maximale gewicht van de aanhangwagen op het kenteken dus van belang!) Die +/- 750 kilo van de klapper veert in bij de dissel en dan pas treed de oplooprem in werking. Die 750 kilo remt zichtzelf dan vervolgens af en dat is dus enkele momenten later dan de auto. Het scheelt niet heel veel maar je merkt het wel, vooral als je abrubt remt. Als de aanhangwagen altijd abrubt (bonkt) remt is de afstelling niet goed.

De schok die je voelt als je wegrijdt is het vrijkomen van de oplooprem, hij moet even "los" komen. Daar is niks mis mee, nog sterker als je de schok niet zou voelen is het juist mis!

Zolang de oplooprem remt én los komt is hij goed. Het testen van een oplooprem kan je het beste doen op een remmentestbank.
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

meeder

Het valt mij wel op dat die schokjes bij onze caravan veel minder voelbaar zijn dan bij de 3 vouwwagens die we hebben gehad. Om de een of andere manier lijkt deze wat rustiger in te komen als hij gaat remmen maar het remvermogen is voelbaar beter dan bij de vouwwagens het geval was, ik hoef minder moeite te doen met de hut om de combinatie tot stilstand te krijgen dan bij de vouwwagens (CC Easy, Tago Settler en een Zambezi RL).

sanderv

Onze Camplet doet het ook. Maar ook nadat het hele oploopmechaniek is vervangen, inclusief de oploopdemper (er zat speling op de oude schuifas van de oplooprem). Remmen zijn goed gesteld, rechter rem grijpt ook fractioneel eerder aan, etc, maar dat abrupte is gebleven. Ik kan de bandjes vrij makkelijk laten gillen als ik zou willen.