Stabilisator en anti-diefstal???

Gestart door natasjake, januari 08, 2017, 07:35:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

natasjake

Stabilisator en anti-diefstal heb je dat nodig? Of niet?

martijn82

Stabilisator geen idee. Anti diefstal wel in sommige gevallen. Bij ons moest het van de verzekering.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk


Drees

Wij hebben wel een anti-diefstal slot en gebruiken het ook altijd (bv ook onderweg op parkeerplaatsen als wij binnen gaan eten oid). Wij hebben geen verzekering.

FriedelP

Onze vorige wagen had geen stabilisator en dat reed redelijk vlot. Belangrijk is dat  hij goed geladen is. Wij reden ook meer over kleinere wegen dan over snelwegen dus aan lagere snelheden.

Nu hebben we wel een stabilisator. Dat rijdt wel iets beter. Maar ook nu denk ik dat het goed laden en daar aandacht aan geven het allerbelangrijkste blijft. Stabilisator zal ook iets meer zekerheid geven op meer uitzonderlijke situaties. Die hoop je uiteraard nooit tegen te komen en tracht altijd te rijden om ze te vermijden. Maar als ze voorkomen is het altijd nuttig om toch wat extra's te hebben die kunnen helpen dat je de situatie sneller in de hand hebt.

Antidiefstal slot kan je meer zekerheid geven dat je wagen niet voor je deur wordt weggepikt, of dat hij op een parking snel aan een andere wagen wordt aangepikt. Inschatten of je dat nodig hebt of niet hangt vooral af van hoe groot het risico is dat je verwacht te hebben om een dergelijk diefstal mee te maken.

Ook van je autoverzekering. In België zit veel van je aanhangwagen vaak mee met je auto verzekerd. En als die verwacht tegen diefstal een dergelijk slot te gebruiken, dan moet je dat uiteraard ook voorzien.

KenJo

Een stabilisator heb je in mijn ogen met een vouwwagen niet nodig. Goed inpakken is inderdaad véél belangrijker. Een kogeldruk van 50 tot 80 kilo en een mooie gewichtsverdeling tussen de linker en rechterzijkant van de wagen zijn zaken waar je zeker aandacht aan moet geven.

Anti-diefstal is voor thuis (als hij langs de openbare weg geparkeerd staat) zeker een aanrader. Aangekoppeld mag er NIET met een anti-diefstal voorziening gereden worden, die zal je dus moeten monteren als je pauze gaat houden en weer moeten demonteren als je weer gaat rijden.
Thuis gebruik ik een disselslot en een kettingslot waarmee de klapper aan het huis vast gemaakt word met de dissel. Onderweg laat ik de combinatie zoals die is en parkeer ik de wagen 'zodanig dat hij goed in het zicht is of niet gemakkelijk los gekoppeld kan worden of ik blijf bij de wagen als de rest weg is en zodra zij terug zijn ga ik even snel.
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

nikkel1964

Citaat van: KenJo op januari 08, 2017, 10:09:19 PM
... Goed inpakken is inderdaad véél belangrijker. Een kogeldruk van 50 tot 80 kilo en een mooie gewichtsverdeling tussen de linker en rechterzijkant van de wagen zijn zaken waar je zeker aandacht aan moet geven.

En zware lading zo veel mogelijk boven de as! Zie het inmiddels beroemde ANWB filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=KyagKzvJwYw

Ook wij hebben geen stabilisator op de vouwwagen. Diefstalslot was verplicht ivm de verzekering maar anders had ik 'm er ook op gezet. Wagen staat groot deel van het jaar op de oprit, is weg voor je het weet.

CEO

Stabilisator is veel minder voor extreme situaties, maar om hetcomfort te verhogen. Een slecht beladen aanhanger, die binnen redelijke marges zou bewegen, wordt prima gedempt door de stabilisator. Maar als je eenmaal wat voelt, en bij een stabilisator komt dat redelijk uit het niets, is het ook direct een stuk heftiger dan je zou willen.

Een caravan vangt veel wind en de bewegingen daarvan worden minder met een stabilisator. Ook maskeert het slecht weggedrag van de caravan enigszins. Een klapkar heeft geen stabilisator nodig. Natuurlijk zal je bij hoge snelheden er voordeel van hebben, maar de stabilisator is niet krachtig genoeg om de combinatie recht te houden bij een noodstop...
If you choose not to decide, you still have made a choice!

meeder

Een stabilisatorkoppeling is echt overbodig op een vouwwagen. Door het lage gewicht van de vouwwagen heeft de auto eigenlijk altijd voldoende overgewicht ten opzichte  van de vouwwagen.
Bij een caravan is dat natuurlijk anders maar daar is hij ook puur voor comfort bedoeld en niet als veiligheidsmiddel.

Een disselslot zou ik altijd doen, vaak moet het al van de verzekering. Wij moeten bij onze caravan verplicht 2 SCM goedgekeurde sloten op de caravan hebben zitten, wij hebben een disselslot en een kettingslot voor één van de wielen.

natasjake