Ervaringen Malawi 2.0

Gestart door Ellen1979, april 27, 2017, 09:23:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

meneer Marnix

Geniet lekker van je vakantie en zeker ook van goede  W:

Alles tip top opzetten en goed afspannen kost, denk ik, over het algemeen altijd toch wel weer veel tijd en energie.

KlaptumDré

Zo het eerste weekendje net achter de rug met onze nieuwe klapper. Bij het opzetten ons een beetje aan de instructies gehouden die we hadden gekregen. Onze eerste bevindingen zijn een snel op te zetten vouwwagen. Hij stond binnen 1.5u ( wij hebben de voortent ) voor weekendjes weg overwegen we toch de luifel. ook geen last gehad van water op het luifeltje bij de slaap cabine ( hij is goed ingeregend ) De wagen is ruim genoeg voor ons twee. De overgebleven stokken na terugkomst op zolder gelegd. Al met al zeer blij met onze aankoop. Dus op naar volgende week, heerlijk relaxen in zuid duitsland  bier.

meneer Marnix

Citaat van: KlaptumDré op juli 03, 2017, 10:36:45 PM
....

Hij stond binnen 1.5u ( wij hebben de voortent ) voor weekendjes weg overwegen we toch de luifel.

...

Hebben wij ook over zitten denken. Nadeel zou dan kunnen zijn dat de natuurlijke verkleuring en verschillend gebruik dan veel kleurverschil op zouden kunnen leveren. Aan de andere kant, de wagenbak heeft natuurlijk niet echt dezelfde kleur.

Wij hebben zelf ook de voortent met inritsbaar grondzeil. Ik denk dat als je deze zonder grondzeil gebruikt het ook als soort van luifel gebruikt zou kunnen worden?

Klapmoose

Wij zijn weer terug na bijna 3 weken kamperen aan het Lago Maggiore en in de Vogezen. Ik had nog beloofd om mijn ervaringen met onze Malawi 2.0 te delen.

Onze Malawi heeft wel echt zijn vuurdoop gehad. Eerste 10 dagen temperaturen van 35 graden plus. Om te eindigen met hele zware onweersbuien aan het Lago Maggiore, natuurlijk ook in de hele nacht en ochtend voordat we van het Lago Maggiore naar de Vogezen gingen verhuizen. Je zag het bijna niet meer flitsen, het bleef gewoon licht, een aantal inslagen heel dichtbij de vouwwagen (natuurlijk ook precies op het moment dat ik naar het toiletgebouw rende om te plassen) en in deze buien vooral heel heel veel water. Onze Malawi heeft het doorstaan. Omdat ik de luifel al had afgebroken, kreeg de voorkant van de wagentent voor het eerst regen. Daar is het water iets doorgeslagen, maar heeft het ook heel zwaar te verduren gehad. Het was ook extreem veel regen.

We moesten dus kletsnat inpakken op het moment dat het onweer ff rustig was. Dat ging prima. Groot voordeel, het bed bleef droog, merkte we toen we de vouwwagen weer uitklapte in de Vogezen! En natter inpakken dan dit gaat echt niet meer gebeuren. Voor de zekerheid hadden we wel de kussens en slaapzakken in de bak gedaan ipv op bed laten liggen.

Op de eerste dag in de Vogezen zoals al eerder gemeld in dit Topic een voor ons (nav de ervaringen op het Lago Maggiore) onschuldig onweersbuitje een valwind. 2 bomen op de camping omgewaaid. De Malawi gaf geen krimp. Had in de ochtend wel extra stormlijnen gespannen, soort voorgevoel.

Dan nog een paar puntjes van kritiek

• De stokken van de luifel is bij ons een frustratie. Die gaan zo stroef in en uit elkaar dat kan niet goed zijn en ik weet dat dit anders kan gezien mijn ervaringen met een boogtent. We hebben er met z'n tweeën aan moeten trekken en draaien om ze weer los te krijgen. Ik ga de Wit benaderen voor een oplossing.
  • Ik blijf het opzetten bewerkelijk vinden. Vooral als de grond wat afloopt krijg ik de wagentent niet mooi strak. Vooral de kant van het luifeltje hangt wat door. Stond de wagentent eigenlijk strak, had ik het achtertentje te strak afgespannen zodat het klittenband van de wagentent niet meer vastzat aan de bak. Beginnersfouten wellicht, maar ik vind het irritant  >:( .
  • Het zijluifeltje krijgt waterzakken bij regen. Ik gebruik de tip van Koenta Kinte door de achterste stok op de grond te zetten. Maar gezien de vele meldingen op dit forum is dit eigenlijk een ontwerpfout.
  • Op de terugweg deed het rechterachterlicht het niet. Remlicht werkte wel. Lampje vervangen was de oplossing. Kan gebeuren maar vindt het wel snel. 
  • De keuken is niet waterdicht. Hierdoor ben je snel verplicht om toch een luifel op te zetten. Voor één nacht gooien we het dekzeil eroverheen. Ook tijdens het zware onweer aan het Lago Maggiore heeft het dekzeil de keuken droog gehouden.
Op weg naar het Lago Maggiore hebben we een overnachtingscamping gezocht in Zuid Duitsland. Het was goed weer dus alleen de wagentent opgezet met 4 of 5 haringen. Dit ging wel snel.

Maar als hij eenmaal staat is het een heerlijke vouwwagen. We hebben heerlijk geslapen op het bed, de ruimte onder het bed vinden we ideaal. En dankzij het compact formaat lekker veel leefruimte rondom de tent. Aan het Lago Maggiore veel last gehad van muggen maar bijna niet in de vouwwagen dankzij het horgaas in de voorwand van de luifel. Ik merkte wel dat we de luifel door de voorwand vooral als voortent gebruiken. Bij regen hadden we snel natte voeten, volgens jaar hier toch maar iets van grondzeil inleggen.

De keuken kookt heerlijk. Wat een luxe op de camping. Ben blij dat we hem genomen hebben, al ik wel de charme miste van het koken op een klein wiebelig keukengastelletje.

olaf

Mooi dat het goed bevallen is, je zult zien dat je steeds bedrevener word met het opzetten.
De Wit zal vast een oplossing gaan bieden voor de stokken van de luifel.
The need for the many outweigh the needs of the few

meneer Marnix

Die boogstokken; we hebben er drie waarvan er bij eentje de inwendige elastieken direct kapot waren. Ik moet zeggen dat bij die stokken het wel makkelijker in en uit schuift. Zelf vind ik die elastieken sowieso iritant.....

Wellicht dat het helpt om de uiteinden met wat vaseline in de smeren?

Wat ik zojuist alsminpunt heb ervaren is de ruimte voor de gasfles. Past geen 5Kg variant in de keuken. Zelfs geen Benegas van 39cm hoog (want te breed om helemaal rechts kwijt te kunnen). De Antargas of Easyblue zijn wel smal genoeg maar helaas te hoog.....

Enige optie met deze flessen om de gasfles buiten de keuken neer te zetten. Vind ik lastig als ik de keuken wil verplaatsen.

Koopfles Campinggas is dan nog het enige wat past.

We vetrekken komend weekend. Mocht ik nog extra ervaringen op doen, dan laat ik ook weer van me horen.

FriedelP

Wij hebben niet de keuken die bij vouwwagen hoort. Wij kunnen de gasfles er dus nooit in kwijt. We zetten die gewoon op de keuken terwijl we die verhuizen. Gaat makkelijk.

KlaptumDré

Hoi vanuit zuid duitsland,

Hebben de wagen opgezet in de regen, bed is droog gebleven. Opzetten wagen plus voortent duurde 2u vooral om dat je loopt te haasten, je werkt je eigen dan tegen. Alles heeft hier zijn vuurdoop wel gehad storm, onweer, regen hmmm leken wel wolkbreuken :> maar goed luifel bij de slaapcabine met 1 stok naar beneden gezet, kregen ook last van waterzakken. Denken er serieus aan om de luifel erbij te kopen, grondzeil is moeilijk mooi te leggen als de ondergrond niet vlak is. Verder het slaapt heerlijk. Genoeg ruimte, keuken hebben wij niet, gebruiken een skottelbraai. Al met al is het weer genieten, camperen is toch wel onze way of live!!!

Iedereen die nog vakantie heeft of nog moet gaan,
Enjoy

Stiebe

Zojuist terug van 3 weekjes aan de Frans Atlantische oceaan. Wat kan het daar waaien zeg ;-)

Laten we beginnen met de heenreis. Aangezien we in de meivakantie van een Adria van 1100kg aan de haak hadden hangen, was dit wel even andere koek. Het trekpaard is een Skoda Octavia 1.4 station met een DSG automaat. Aan boord ondergetekende, de directrice en 3 dochters in de leeftijd dat kleding erg belangrijk is. De 610 l. bagageruimte is dus niet genoeg. Op het dak wat extra ruimte in de vorm van een grote bagagebak.  Wat heeeeeerlijke combinatie! De Skoda had geen moeite met de Adria, maar veel harder dan 95 km/u durfde ik toch niet. Met de Cabanon 2.0 à ca. 650kg (ik heb echt alles gewogen wat erin gaat) was de snelheid in Frankrijk van  rond de 120 km/u geen enkel probleem. Wat een lekker gevoel om al de sleurhutten in te halen! Op de overnachtingscamping hebben we met zijn allen in de standaard wagen geslapen. 2 op het bed, en er passen met gemak drie luchtbedden in de ruimte naast de wagen. De volgende morgen waren we binnen een uurtje weer weg. Op de uiteindelijke plaats van bestemming werd het nog even spannend. Wij hebben de vouwwagen in mei 2017 gekocht met het Avant Garde pakket, achtertent en voorwand voor de Panoramaluifel. Bij aflevering eind juni bleek de luifel met voorwand er niet bij te zitten. Na diverse telefoontjes met de dealer werd ik het zat en heb contact opgenomen met de importeur. Een dag  voor vertrek is een medewerker van de importeur persoonlijk een nieuwe (leen) voortent bij ons thuis af wezen leveren! De wordt dan na de vakantie weer geruild voor onze eigen luifel met voorwand, die dan hopelijk geleverd is. Voor ons een mooie gelegenheid om te kijken of onze keuze voor een luifel ipv een voortent wel verstandig is geweest. Ik moet zeggen.....het is een mooi geheel met de voortent! Leuk die dakramen en mooi de zonverduistering. Maar ik vind het nog een knap werk om alles mooi en strak te plaatsen. Ons campingplaatsje  was niet zo heel groot. Een klein 70m2. Daarop een Malawi 2.0 met voortent en luifel, een auto en een tentje voor de kinders. Het was dus een volle bak.  Aangezien het plekje ook van links naar rechts en van voor naar achter nogal afliep, kreeg ik het niet echt voor elkaar om grondzeil en tentdoek mooi strak te plaatsen..... Een doorn in het oog, maar het was niet anders. Aan het einde van de vakantie ben je toch best wel even bezig om alles mooi schoon te krijgen. Ik denk dat voor ons persoonlijk de keuze voor de panoramaluifel met voorwand juist geweest is, alleen moeten dat nog wel zo blijken.
Ook wij hadden water op het raamluifeltje, maar dat is niet nieuw. Een minpuntje van de voortent vind ik wel de deur aan de zijkant. Mert de boog moet je toch behoorlijk bukken om niet je hoofd te stoten.
Wij stonden op een camping gelijk aan zee. Zonder bomen oid. Nou, ik kan zeggen dat het een stormvast wagentje is. Windkracht 5-6 vol op de voorkant en geen problemen. Om eerlijk te zijn lag ik te klappertanden in mijn bed met die storm. Uiteraard stoer tegen mijn kinderen doende dat er niets aan de hand was. Maar ik had toch zo mijn bedenkingen. Maar toen ik de volgende dag bij daglicht eens een rondje over de camping liep, stond ons "spulletje" er nog keurig bij!

Onze eerste ervaring met de Malawi 2.0 is dus prima! Na tent, (Tago) vouwwagen en caravan, is dit toch wel weer lekker. Wat missen we tov de caravan? Ach, je moet wat uit tassen met kleding leven. Maar we gaan nog kijken voor een kleding kastje, dan is mijn vrouw ook weer tevreden. Stromend water in de caravan was wel makkelijk met handen wassen en tanden poetsen. Maar we wilde juist weer wat meer dat kampeer gevoel, dus daar komen we ook wel overheen. Kortom, we hebben er geen spijt van! Het grote pluspunt vind ik toch persoonlijk het rijden. Wat een lekker bakkie achter de auto! Dit schiet tenminste op.

Nu volgende week de voortent ruilen voor de luifel......en dan maar weer een weekendje weg om dat uit te proberen!
Begonnen met een klein tentje, toen een bungalowtent, vervolgens een Tago Super Comfort, even afgedwaald naar een Adria 435PH, daarna een nieuwe Cabanon Malawi 2.0, en op dit moment een nieuwe Campooz Lazy Jack 2020 Camping/Trekking.

Klapmoose

Leuk om te lezen dat tot op heden de ervaringen aardig met elkaar overeen komen.

Onze stokken van de luifel zijn inmiddels via de Wit onderweg naar de Cabanon fabriek in Frankrijk voor onderzoek. Het gaat nog wel even duren voordat ik die weer terug krijg. Ook omdat de fabriek in augustus dicht is vanwege vakantie. Maakt niet zoveel uit, zolang het probleem met de stroeve stokken maar wordt verholpen. Als we nog weggaan dan is dat bij heel mooi weer maximaal een weekendje. Dat kan ook zonder de luifel.

Heb nog gevraagd naar het water op de zijluifel. Dat is een bekend probleem. Advies is om inderdaad één stok op de grond te zetten. De Wit heeft voorgesteld aan Cabanon om de stokken verstelbaar te maken. Of dat gaat gebeuren is afwachten.

Hen304

Hallo,

Wij hebben nu een Mercury en zitten te overwegen om over te stappen naar de "iets kleinere" Malawi 2.0. Een vraag voor nu is.. waar laten jullie de koffers/kleding tassen als je op plaats van bestemming bent? Onder het bed lijkt mij zo lastig iedere keer opklappen voor een schone onderbroek  ::)

Koenta_kinte

Alles zit in bakken met deksel (ikea) en sporttassen. De bak met kleding voor de kinderen staat in de wagentent bij de acgtertent en onze spullen liggen onder het bed. Dan in de voortent een kastje met losse spullen en de rest in de keuken. Heerlijk opgeruimd dus en die twee keer per dag dat het bed omhoog moet is dat een fluitje van een cent.

Drikusniet

Bij ons zit de kleren in boodschaptassen. Deze staan in de wagentent als hij opgezet is.

Marcel

Citaat van: Hen304 op augustus 08, 2017, 05:19:20 PM
Onder het bed lijkt mij zo lastig iedere keer opklappen voor een schone onderbroek  ::)

Die bergruimte onder het bed is naar mijn mening juist het grote pluspunt van dit type vouwwagens. Alle bagage kan  blijven waar hij is. Ieder zijn eigen kratje en vol = vol. En of het lastig is? Valt heel erg mee. Er zitten gasveren in, zwaar is het niet. Je kan hem ook middels een meegeleverde steun halfopen laten staan.

Wat je niet moet doen is je trui er in leggen en lekker met je partner gaan slapen om er achter te komen dat je 's nachts die trui nodig hebt . . .

woertje73

Citaat van: Koenta_kinte op mei 07, 2017, 12:34:37 PM
Ellen, kijk maar eens bij de andere Malawi topics. Dat luifeltje wil nooit helemaal lekker strak. Er zijn mensen die er al van alles aan gedaan hebben, maar het meest simpele is echt 1 stok op de grond zetten ipv op de wagen. Dan loopt het luifeltje scheef naar beneden af en kan het water er mooi af. Scheerlijntje er aan en klaar. De Wit gaat je hier niet bij helpen, onder ideale omstandigheden (lees: betonnen vloer van de showroom, geen regen erop) staat ie prima.
Met de stok op de grond hebben wij al menig regenbui, ook van uren achtereen, prima doorstaan. Inmiddels is het voor ons ook de standaardmanier van opzetten geworden.

het luifelte is wel strak te spannen mt de stokken gewoon op hun plek te laten staan, je moet de scheerlijnen niet naar opzij als het ware zetten maar meer naar de voorkant en achterkant van de wagen toe spannen. Als je dat op die maner doet staat dit luifeltje goed strak.. Als je de scheerlijnen als het ware met de stakken mee spant dan krijg je het luifeltje niet strak