Disselslot tijdens het rijden, wat doen jullie?

Gestart door Stefan206, juni 09, 2017, 07:58:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stefan206

Ik lees veel dat het wordt afgeraden of dat het zelfs verboden is, maar hoe doen jullie dat dan tijdens het rijden, ik kan me voorstellen dat  los laten hangen tijdens het rijden ook niet echt veilig lijkt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Stefan206

Is wel snel te demonteren dan? Ik heb me er nog niet in verdiept hoe die vast zit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

martijn82

Nee bij Roadmaster zit hij vast dus niet te verwijderen. Als ik rij zit hij gewoon vast

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

meeder

Het slot dat Stefan gepost heeft wordt ook met een borgpen geleverd naast het slot. Als die borgpen er in zit kan je de aanhanger alsnog snel van de trekhaak halen.
Zo hebben wij altijd rondgereden met hetzelfde slot.

elianmars

Mag dit slot er niet op tijdens het rijden? Ik vind het juist een veilig gevoel dat de vouwwagen niet af te koppelen is.

Goolse Klapper

Ik rijd altijd met het slot erop. Op advies van Ad (Roadmaster) trouwens. Volgens mij kan het bij een Roadmaster ook niet anders. De borgpen vind ik ook geen goed idee, die ligt er veel te "los" in die ben ik onderweg zo kwijt.

Drikusniet

Citaat van: elianmars op juni 09, 2017, 10:41:18 PM
Mag dit slot er niet op tijdens het rijden? Ik vind het juist een veilig gevoel dat de vouwwagen niet af te koppelen is.
Niet alles wat een veilig gevoel geeft, is ook veilig. Het is niet voor niets dat de koppeling zo is ontworpen dat hij er bij een grotere kracht vanaf gaat.

nikkel1964

In Nederland is het niet verboden maar wordt het afgeraden om met een disselslot te rijden. In bijvoorbeeld Frankrijk staat er een leuke boete op.

linda75

hier ook zonder dieselslot. pas als we op een parkeerplaats staan gaat hij erop. Het is her en der idd verboden om met te rijden.. Zijn al eerdere topics over geschreven... wig tijdens het rijden wordt het afgeraden cq verboden.. in geval van een ongeval of andere noodsituatie kan de kar met disselslot Nooit accuut losgekoppeld worden.

meeder

Citaat van: Goolse Klapper op juni 09, 2017, 10:49:23 PM
Ik rijd altijd met het slot erop. Op advies van Ad (Roadmaster) trouwens. Volgens mij kan het bij een Roadmaster ook niet anders. De borgpen vind ik ook geen goed idee, die ligt er veel te "los" in die ben ik onderweg zo kwijt.
Wij hebben dit slot op 2 vouwwagens gehad en nooit een probleem er mee gehad. De borgpen was voorzien van een grote ring die je om kon klappen waardoor deze echt vast zat. Er uit vallen was dan echt onmogelijk.

Je stopt de pen er in en dan klap je de ring om. Er rammelt dan ook niets.

Yella

Koop een compact slot. Wij hadden er eentje die in een klein koffertje zat van Double Lock. Klikten we er zo op bij een tussenstop en we even uit het zicht waren.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

meeder

Dat vastgemonteerde slot is nog sneller. Je hoeft alleen het hangslot er aan te hangen en je bent klaar.

Yella

Citaat van: meeder op juni 10, 2017, 08:19:23 AM
Dat vastgemonteerde slot is nog sneller. Je hoeft alleen het hangslot er aan te hangen en je bent klaar.
Hangt wel van je dissel af denk ik? Maar veel koppelingen hebben ook de mogelijkheid van een klein simpel hangslotje, is nog makkelijker. Maar misschien is het ook van belang om al dan niet een SCM gekeurd slot te gebruiken i.v.m. verzekering. En dan moet je terug vallen op een beperkt aantal modellen.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

meeder

Bovenstaande slot is er in uitvoeringen voor bijna elk merk dissel. De eerste montage is natuurlijk wel wat bewerkelijk maar daarna is het simpelweg de  vork omhoogklappen om de trekhaak en dan het slot er door. Of tijdens het rijden de borgpen.
Op een P plaats haal je de borgpen los en hang je het hangslot er aan.
De SCM versie is voorzien van een breekmoer zodat hij niet los kan en een hangslot dat goedgekeurd is.

Zo werkt het slot:
https://youtu.be/Q9Jfw1nuQLQ