Trigano Alpha vlinder

Gestart door MirandaKaptein, juli 22, 2017, 04:51:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

MirandaKaptein

Net 2 fijne vakantie weken achter de rug in onze Alpha uit 2016. Helaas ontdekte ik een afgebroken stuk kunststof bij de vlinder. Ik heb het zojuist gemeld bij de dealer en wacht hun reactie af. Wat zou dit veroorzaakt kunnen hebben? Het is aan de kant die naar de wagenbak klapt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

bergenpost

Mooie breuklijn vast en zwakpunt..

Verstuurd vanaf mijn SM-G388F met Tapatalk


Drikusniet

Is gebroken over een zgn. 'weldline'. Dit betekend waarschijnlijk dat de matrijs te koud was, dus een produktie en/of ontwerpfout. Gevalletje garantie.

MirandaKaptein

Citaat van: Drikusniet op juli 22, 2017, 05:35:33 PM
Is gebroken over een zgn. 'weldline'. Dit betekend waarschijnlijk dat de matrijs te koud was, dus een produktie en/of ontwerpfout. Gevalletje garantie.
Blij met je reactie. Vreesde al een fikse kostenpost.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

CEO

Ik vraag het me af of het op een weldline betreft... op basis van deze foto lijkt mij dat niet te beoordelen.

Bij de moeder van deze wagen, de Combi Camp, moet de vlinder onder het dode punt gehouden worden, het lijkt erop dat deze vlinder boven het dode punt is gekomen. Kunnen er daardoor (te) grote krachten op het kunststof deel zijn gekomen?

Destijds bij onze nieuwe Odyssee hadden we ook een schadegevalletje, in ons geval toch wel eigen schuld. Onze dealer heeft toen eea keurig gerepareerd, het betrof een gescheurd stiksel. De betreffende dealer was overigens de Vouwwagenspecialist.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

wijnand

Had je mogelijk de stormbanden aangespannen zonder de steunbuizen voor het frame te plaatsen (2 aan bedzijde en 2 op de deksel? In dat geval trek je de vlinders namelijk nogal onder spanning. Typisch dat de vlinders bij deze van kunststof zijn, ik moet me heel sterk vergissen maar bij die van ons is de constructie van staal. Die is wel wat ouder (gelet op de kleur)

MirandaKaptein

De stormbanden heb ik er niet aan gehad, niet nodig geweest. De steunbuizen heb ik er wel onder gehad. 2 op deksel en 2 bij voeten/hoofdeinde. Verder heb ik de vlinders aan beide zijden om de beurt tot de klik (het gaatje) op gespannen. Hoger gaat niet want dan klemt hij niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Drikusniet

#7
Citaat van: CEO op juli 22, 2017, 06:45:16 PM
Ik vraag het me af of het op een weldline betreft... op basis van deze foto lijkt mij dat niet te beoordelen.
De foto geeft voor mij een aantal aanwijzingen hiervoor. De korte scheurlijn bij het gat is recht, en in de meest waarschijnlijk looprichting van het kunststof tijdens het injecteren.
Daarnaast is de krachtrichting niet in die richting.
Het aanspuitpunt zit waarschijnlijk onderaan, en dan is dit op het einde van de vloeiweg, en dan is het meestal te koud om een sterke las te maken.
Natuurlijk is het in werkelijkheid nog beter te beoordelen, maar in elk geval kan deze constructie niet veel kracht opnemen en zou in staal veel beter zijn.

Sparky

Heb een Alpha uit 2015. Het zelfde probleem, alleen is bij deze Alpha de vlinder van staal. Dan buigt alles krom.
Dit komt door verkeerd en schreef dicht klappen. Wij doen nu altijd met ons tweeën dicht klappen en nu geen probleem meer.
Dit is een bekend probleem bij dit type vw.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Sparky

Ook al is het kunststof product op de juiste manier geproduceerd, als de krachten te groot worden gaat het kapot.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk