Dakkoffer op de auto of op de klapper

Gestart door mrlounge, juli 24, 2017, 11:21:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

olaf

Volgens de beschrijving mag ik 50 Kg in de dakkoffer hebben. Onze deksel van de Roadmaster is erg zwaar ik zal dan eerst de dakkoffer moeten verwijderen om deze open te klappen. Voor ons is dat geen optie. Op de auto is voor ons beter
De bagage in de dakkoffer is zo'n 35 Kg meeste kleding en beddengoed.

Citaat van: meneer Marnix op juli 24, 2017, 04:06:08 PM
Als je een vol geladen Family S hebt, dan kom je al vrij snel aan de max van 750kg. Tel daar dakdragers, een dakkoffer en inhoud daarbij optelt denk ik dat je echt makkelijk over de 750kg gaat.

Er kan ongeveer 230 Kg in de Roadmaster dat best veel bagage hoor :P.
Bij onze oude Alpen Kreuzer hadden we stampvol zitten en we hadden we hadden nog 70 Kg speling na de weging van de vouwwagen.
Bagage afzonderlijk gewogen en we zaten op de +/- 130 Kg we konden volgens de specs als ik me goed herinner rond de 200 Kg mee nemen.
Ik verwacht niet dat ik zoveel extra mee neem op dit moment dan met de Alpen Kreuzer.
The need for the many outweigh the needs of the few

KampeerFan

Voor de gewichtsverdeling is op de auto beter.

elianmars

Als wij een dakkoffer zouden willen meenemen, dan gaat deze op de auto.
Ik heb onze Runner S (dus zonder het zware deksel, wat de Family S heeft) na het inladen gewogen en zat op 740 kilo. Dakkoffer daarop zou dus inhouden dat we over de limiet gaan.

hansvaessen

Ik heb de dakkoffer op de wagen. In de koffer echter wel lichte spullen die veel plek innemen (i.c. twee tafels en vijf stoelen).

Daarnaast is de wagen 'tot de nok' gevuld; op de terugweg bovendien meerdere dozen  W: . Vermoed dat ik best iets over de 750 kg zal gaan, maar volgens Ad van Roadmaster kan het onderstel sowieso 1000 kg aan.

Dusss... hooguit het  risico dat er bij controle wat  W:in de berm achter moet blijven ;)

Mikk@

Wij hebben de dakkoffer op de vouwwagen. Belading is max. 50 kilo. Bij ons zit er oa de cadac, 2x si-matjes, slaapzakken, handdoeken en nog wat kleinspul in. Wij vinden het erg handig. De tijd dat het extra kost om de dakkoffer van de vouwwagen te halen is te verwaarlozen. 4 knoppen losdraaien en er af tillen is een kwestie van 2 minuten...

JanJD

Citaat van: mrlounge op juli 24, 2017, 08:11:48 PM
Qua aƫrodynamica lijkt t me ook beter op de vouwwagen dan de auto. Ben alleen beetje bang voor t max. gewicht van de roadmaster en qua verdeling is de koffer op t dak dan wellicht een betere optie.
Tot dit jaar gingen wij zonder aanhangwagen maar met een tent in een dakkoffer op vakantie, dit jaar voor het eerst met dezelfde auto, zonder dakkoffer maar met een vouwwagen erachter. Het brandstofverbruik was (met dezelfde auto) dit jaar met aanhangwagen aanzienlijk hoger dan de vorige jaren met dakkoffer! Ik denk dat je niet teveel aƫrodynamisch voordeel moet verwachten van een dakkoffer op de vouwwagen, als je brandstof wilt besparen dan kan je het beste gewoon je snelheid laag houden (rijweerstand neemt kwadratisch toe als functie van rijsnelheid, zie https://en.wikipedia.org/wiki/Drag_equation).
Mijn voorkeur is vanwege het gemak op de camping (hoef niet eerst de dakkoffer te legen of van vouwwagen af) en betere verdeling lading (risico overgewicht aanhangwagen) om de dakkoffer op de auto te plaatsen.
Nog mooier zou zijn als je zoveel spullen thuis kan laten dat je deze extra dakkoffer helemaal niet nodig heb, scheelt thuis en op de camping werk en dat zie ik weer als comfort verhoging! :)
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)