Dakkoffer op de auto of op de klapper

Gestart door mrlounge, juli 24, 2017, 11:21:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

mrlounge

Normaal doe ik mn dakkoffer op mn dak,  maar ik wil m dit jaar eens op mn roadmaster family zetten. Ik denk dat dit prettiger en zuiniger rijdt. Iemand ervaring? Het is overigens een daktas en geen koffer.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk


CEO

Een dakkoffer/zak is een vrij pittige ingreep in de stabiliteit van de auto, speciaal als het een hoger model betreft. Veel auto's hebben 'ergens' in de handleiding een opmerking dat je met een daklast een beperkte snelheid mag rijden.

Ook het laden is niet erg handig: boven je macht. Als het laad-logistiekelijk gezien past, dat je de dakkoffer pas gaat vullen na het inklappen en al leegt voor het uitklapen, dan zou ik de dakkoffer op de kar zetten. Maar mijn eerste zoektocht zou zijn om minder bagage mee te nemen en die samen met de dakkoffer thuis te laten.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

poldertoerist

ik heb een daktas op de vouwwagen, gaat prima.

Nadeel vind ik wel dat de wagen erg hoog wordt. dus als je in je achteruitkijkspieg steeds tegen die tas aanzit te kijken. (Een Roadmaster is wat lager dan mijn Teun TTT4). Maar ach... je hebt je buitenspiegels nog.

wat luchtweerstand betreft zal het zeker heel wat schelen!

Adventure Awaits

hoek_tre

Wij hebben een Handiholdall-daktas op het imperiaal van de vouwwagen bevestigd. Als we ergens op de camping arriveren, draaien we de 4 bouten  los, waarmee de poten v.h. imperiaal in de kokers vaststaan. Optillen met 2 personen, en  wegzetten. Na uitklappen van de klapper, halen we imperiaal-daktas leeg. Dat werkt voor ons het snelst.

Juttertje

Ha, wij hebben een dakkoffer op de auto en 2 daktassen op onze camplet. Ideaal. Bij de camplet valt hoogte reuze mee en je kan ze laten zitten bij het uitklappen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

meneer Marnix

Als je een vol geladen Family S hebt, dan kom je al vrij snel aan de max van 750kg. Tel daar dakdragers, een dakkoffer en inhoud daarbij optelt denk ik dat je echt makkelijk over de 750kg gaat.

Voor de verdeling van het gewicht is het soms beter om het trekkende voertuig wat extra gewicht mee te geven.

Wij mogen en kunnen makkelijk 1.300kg trekken. Toch heb ik de dakkoffer op mijn auto. Qua verbruik scheelt het niet heel erg veel trouwens.

Als laatste, met een dakkoffer op je vouwwagen kan je minder snel uitklappen.

solex

Wij hadden die ook altijd op de auto scheelt weer een imperiaal en meerdere handelingen om open te zetten.
Mvgr

Als je schrijffouten vind mag je die houden.

Pollotti

Wij nemen steeds minder mee, allereerst minder kinderen dus sowieso minder spullen. Maar ook zelf minder, alhoewel dat best lastig is. In ieder geval geen dakkoffer meer en alle bagage in de auto. Kampeerspullen en vaste zaken (badminton etc) liggen in de wagen. Voelt fijner en veiliger om minder zwaar beladen te zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

mrlounge

Bedankt voor de reacties,  ben er nog steeds niet helemaal over uit wat ik nu ga doen. Aangezien ik de tassen met kleding in de dakkoffer doe is ie snel uitgepakt en ik kan m gewoon laten zitten bij het uitklappen. Qua aërodynamica lijkt t me ook beter op de vouwwagen dan de auto. Ben alleen beetje bang voor t max. gewicht van de roadmaster en qua verdeling is de koffer op t dak dan wellicht een betere optie. En het zicht wordt minder natuurlijk maar daar is mee te leven.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk


mcnilis

Wij hebben al een aantal onze dakkoffer altijd op de VW. Ik vind het heerlijk. Hierin hebben we altijd een aantal grote onhandige dingen zitten zoals stoelen, een campingbedje en een aantal lichte dingen zoals slaapzakken en kussens. Ik heb zelf het idee dat zeker als er wat wind staat dit net even prettiger is dan wanneer hij op de auto zelf zit.

Zandbats

Wij hebben hem weer op de vouwwagen zitten. Maar onze Family S heeft ook een zwaardere as met honderd kilo extra laadvermogen.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

metalpe

#11
Op de auto...
Scheelt een imperiaal, en je hoeft er met opzetten niet ook nog eend rekening mee te houden.

Aan de Middellandse zee, waar we het langst waren hebben we het koffer eraf gedaan ivm de sup (soort surfplank) die op het dak moet kunnen en ivm de poortjes voor de parkings van 2m hoog waar ik anders niet door kan. Op de twee andere campings, korter verblijf, liet ik het koffer er gewoon op, met nog een hoop spullen erin. Als het op de VW stond had dat niet gegaan en was opbouw of afbreken nog meer werk .



Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk

meneer Marnix

Weeg je volgepakte Roadmaster maar eens. Waarschijnlijk heb je sowieso geen marge of gewicht over.

Klapband

Gewoon op de auto meenemen. Is volgens mij voor het rijcomfort ook beter. Anders krijg je toch een topzware aanhanger. Een aanhanger waar geen stuur aan zit. Aan een auto wel... Het brandstofverbruik met of zonder dakkoffer moet je niet teveel op letten. Scheelt echt geen tientjes op een reis van 2500 kilometer.
Wat is jouw klapband?

metalpe

Zie hieronder mijn verbruik deze vakantie. Gemiddeld 7l/100km (voor de Nederlanders: 1 op 14).
Valt reuze mee.
Dit verbruik bestaat uit: heen en terug met dakkoffer en vouwwagen erachter (115km/u autostrade, ook 300km binnendoor door de bergen binnendoor (uiteraard daar geen 115)).
Er zitten ook een paar honderd km zonder VW en zonder koffer bij en ong 150 met koffer, zonder VW, maar 2/3  van de afstand is dus met VW en met dakkoffer.

Vind ik echt niet overdreven.
Andere jaren reed ik zonder vouwwagen met dakkoffer tegen 140 naar daar en dan verbruikte ik meer 😎


Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk