Hallo allemaal,
Volgend jaar willen we met onze zoontjes (rond die tijd 4 en 5 jaar oud) naar Toscane (tussen Bologna en Florence), maar we twijfelen nog erg over hoe de reis in te delen. Het zullen hoe dan ook 2 reisdagen worden schatten we zo in, vooral gezien de gemiddelde snelheid met een vouwwagen. Maar is het beter om veel in de nacht te rijden de eerste reisdag, zodat de gasten vooral veel slapen, of toch overdag? Wie wil er tips en ervaringen delen?
Daarnaast ook: wat kan ik een beetje als een gemiddelde snelheid aanhouden richting Italië? We gaan in Juli, waarschijnlijk is de eerste reisdag een zondag(nacht).
Ik heb deze zomer veel gereden en 's nachts rijden gaat mij het beste. De afstand die je 's nachts aflegt, is vele malen groter dan overdag in de drukte.
Gemiddeld, tel ik altijd rond de 100km in een uur bij de berekeningen, of iets minder, als je vaak pauzeert. Ik rij 115 op cruisecontrol, wat op de gps net 110-111 is.
Heenweg 1300km aan een stuk gereden. Om 19u vertrokken, gereden tot 2 u, paar uur geslapen op een parking en met nog een paar pauzes waren we om 11 of 12 u betrekkelijk fris op de bestemming. Het komt me niet op een uur, maar op deze manier omzeil je de files, en door niet tussen, pak 2 en 5 u te rijden, vermijd je ook je 'dieptepunt' qua moe zijn.
Daarna 2x 400 gereden overdag. File, drukte, ellende en me voorgenomen niet meer overdag te rijden.
Om de terugweg, 700km gereden. Om 18u vertrokken, langs de MC en om 2 of 3 u in de nacht thuis. Indien het niet veel verder is dan 7 a 800 is in 1x in de vooravond vertrekken ook best goed.
In de nacht, om 2u of 4u of zo vertrekken is voor mij geen optie omdat ik de slaap dan niet kan vatten. 's Avonds vertrekken en dan in de auto die paar uren slapen gaat me beter.
Daarna nog eens weg, 900km, 22u vertrokken en met paar uur slaap op een parking in de auto, rond 12u redelijk uitgerust aangekomen.
Op de terugweg weer om 16u vertrokken en rond 3 u 's nachts thuis. Ik rij vaak lang zonder pauzeren, maar als ik stop is het meteen voor een uur (koffie, wat eten met de kindjes...) Ook als ik even slaap of zo, zet ik geen wekker. Het maakt me niet uit of ik om 10u dan wel 13 u aankom. Het is geen race. Een uur potentiële winst weegt niet op tegen het risico op een ongeval. Als ik merk dat ik met rijden 1x over de streep ga op de weg, stop ik bij de volgende parking.
Mijn samenvatting: heenweg altijd 's nachts en op een parking een paar uur slapen, terugweg wat na de middag of in de vooravond vertrekken als de afstand niet meer dan 1000km is, en dan ben je nog op een uur thuis zodat je nog kan slapen. De echt lange afstand van 1300 km of zo doen we op terugweg dus altijd in meerdere ritten omdat ik tent afbreken, hele dag zwemmen/met de kinderen spelen/... en de nacht doorrijden, te vermoeiend vind en we toch genoeg vakantie hebben om onderweg nog wat nachten door te brengen. Op de heenweg lukt me dat wel omdat ik in de laatste werkweek al alles inpak, en hier rustig kan vertrekken, goed uitgerust.
Overdag rijden doe ik niet graag. Uit Parijs en Lyon blijf ik weg tussen 6 en 11 en 16 en 21, en dat bepaalt altijd mijn vertrekuurkeuze en route. Als ik 1000 of 1300km moet rijden, wil ik echt niet stil staan.
Met Pinksteren moesten we 250km rijden. Overdag. 4 u over gedaan. Ik hou echt niet van overdag/zwarte dagen/... En vertrek dan liever een avond ervoor en rij in de nacht. Voor korte afstanden, onder de 500km, is dat wat moeilijker natuurlijk.
Dit alles met een echtgenote die niet rijdt in het buitenland, en 2 meiden van 4 en 6,5.
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk