schimmelplekken in één slaapcabine van Jamet All Season 2016

Gestart door Klaar, september 10, 2017, 11:07:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Klaar

Hoi mede-klappers,

Medio-2016 vertrokken we vanuit Spanje (Costa Brava) met een écht geheel opgedroogde vouwwagen want het inklappen gebeurde na enkele écht droge warme dagen en het inklappen gebeurde op een hete dag bij 28gr om 12.00uur, dus van niet opgedroogde dauw kan geen sprake zijn geweest.

Afgelopen vakantie (medio 2017) constateerden we na het openklappen schimmelplekken in de rechter slaapcabine (zie foto) zo ook dezelfde vlekken op de matras. Waar moet in vredesnaam dat vocht vandaan zijn gekomen?? Zonder vocht ontstaan volgens mij geen weer/schimmel-plekken.
Deze slaapcabine & matras zitten in opgeklapte toestand tussen het onderste bed (het bed boven de wagen) en de gehele op de wagen liggende tent.
Daar bovenop ook nog 's het kunststof "scherm" dat aan de onderkant van het desbetreffende bed, een topdekmatras, stoelen en tafel en nog 's een topdekmatras. De achterkant, dus waar de schimmelplekken zitten, van desbetreffende slaapcabine zit aan de disselkant.
Op de terugweg van vakantie-2016 hebben we geen regenbui gehad. Maar al zou dat wel gebeurd zijn (of tijdens heenreis medio-2017) dan nog zit deze slaapcabine dus helemaal ergens tussenin.

Gelukkig was de schimmel voorzover wij konden zien al lang niet meer actief maar voor de zekerheid de slaapcabine uit de Jamet gehaald en bij de wasgelegenheid in z'n geheel in een sopje gewassen om eventueel stinken en verdere schimmel te voorkomen en natuurlijk heel goed gespoeld.
Behalve de (nu) grijze stippen geen blijvende schade gelukkig.

Onze dealer DeWit opperde het idee dat het vocht (in 2016 na het opklappen) in de matras zat... maar dat is zeer onwaarschijnlijk omdat we 4cm dikke topdekmatrassen gebruiken die niet in de opgeklapte wagen achterblijven maar bovenop de wagen onder het dekzeil met de grote stoelen en tafel.

De Jamet heeft na zomervakantie-2016 tot zomervakantie-2017 in overdekte stalling(-31) gestaan.

VRAAG: Heeft iemand een idee waardoor dit veroorzaakt zou kunnen zijn ?? Iemand dit ook 's meegemaakt ??
Alhoewel vocht de oorzaak zou moeten zijn, is er een andere oorzaak mogelijk??

Dank voor jullie reacties !!
Groet, Klaar


4 jaar 'n Jametic gehad, per NOV'19 'n Combi-Camp-Country (JULI'20 in gebruik genomen). Na brand in stalling-Bleiswijk in JUNI'23 een nieuwe CCC.

sanderv

Een matras gaat erg veel vocht in zitten. Daar zijn topdekmatrassen alleen niet voldoende voor. Als daar nog een matras onder heeft gelegen die is blijven liggen, vind ik de verklaring van de Wit nog niet eens zo heel onwaarschijnlijk. Wij hebben onder onze topdek en gewone schuimmatras nog een aquamat liggen, maar na een weekje kamperen moet die er wel uit. De foamlaag tussen aquamat en polyesther deksel is dan gewoon echt nat.

KampeerFan

Wat ontzettend vervelend! Ik heb dit bij onze Jamet nooit meegemaakt. Een topmatras hebben we nooit gebruikt. Wellicht verzekering proberen ivm waterschade en de slaapcabine vervangen? De wagen is practisch nieuw.


Klaar

Citaat van: sanderv op september 10, 2017, 11:17:59 PM
Een matras gaat erg veel vocht in zitten. Daar zijn topdekmatrassen alleen niet voldoende voor. Als daar nog een matras onder heeft gelegen die is blijven liggen, vind ik de verklaring van de Wit nog niet eens zo heel onwaarschijnlijk. Wij hebben onder onze topdek en gewone schuimmatras nog een aquamat liggen, maar na een weekje kamperen moet die er wel uit. De foamlaag tussen aquamat en polyesther deksel is dan gewoon echt nat.

Dank voor je reactie. Als in ons geval (hoogzomer 28gr, 4/5cm dikke kwalitatief-goede topdekmatrassen, pas laat ingeklapt) er dán nog vocht in de schuimrubber matrassen kan blijven zitten, dan durf je het geheel eigenlijk nooit meer op te klappen en een half of heel jaar later pas weer open te klappen! Nu opgeklapt in heet land, in NL (zeker in voor- of na-seizoen) loop je dan nog zoveel méér risico... je durft dan bijna niet meer!!
4 jaar 'n Jametic gehad, per NOV'19 'n Combi-Camp-Country (JULI'20 in gebruik genomen). Na brand in stalling-Bleiswijk in JUNI'23 een nieuwe CCC.

Alex

In de regen gereden zodat er vocht via de wielkasten binnen is gekomen? :? :?
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

KampeerFan

Er zijn I.d. Jamets geweest waarbij de wielkast afdichtingen niet 100% waren.

sanderv

Citaat van: Klaar op september 11, 2017, 12:49:08 AM
Dank voor je reactie. Als in ons geval (hoogzomer 28gr, 4/5cm dikke kwalitatief-goede topdekmatrassen, pas laat ingeklapt) er dán nog vocht in de schuimrubber matrassen kan blijven zitten, dan durf je het geheel eigenlijk nooit meer op te klappen en een half of heel jaar later pas weer open te klappen! Nu opgeklapt in heet land, in NL (zeker in voor- of na-seizoen) loop je dan nog zoveel méér risico... je durft dan bijna niet meer!!

Tja, je zweet ongeveer een halve liter vocht per persoon per nacht. Als wij bij terugkomst de tent laten drogen, gaan ook de matrassen de hele dag uit de wagen in de zon.

cewi

Citaat van: _Jeroen_ op september 11, 2017, 07:25:59 AM
Er zijn I.d. Jamets geweest waarbij de wielkast afdichtingen niet 100% waren.

Hebben ruim 10 jaar Jamet gehad. Popnagels uit de wielkasten halen, goed afkitten en vervolgens weer vast poppen. Wielkasten lekken af fabriek....
Ook is het dekzeil maar aan de korte kant. Ook hier kan, tijdens het rijden, vocht naar binnen komen.

Zelf trouwens nooit schimmelproblemen gehad.

xray

Citaat van: sanderv op september 10, 2017, 11:17:59 PM
Een matras gaat erg veel vocht in zitten. Daar zijn topdekmatrassen alleen niet voldoende voor. Als daar nog een matras onder heeft gelegen die is blijven liggen, vind ik de verklaring van de Wit nog niet eens zo heel onwaarschijnlijk. Wij hebben onder onze topdek en gewone schuimmatras nog een aquamat liggen, maar na een weekje kamperen moet die er wel uit. De foamlaag tussen aquamat en polyesther deksel is dan gewoon echt nat.
Balen zeg maar denk dat het matras en de plaat eronder nog nat kan zijn geweest.
Kijk maar eens onder die matrassen na een nacht slapen. Bij onze Raclet Safari lag er veel vocht/condens onder de lattenbodem op de 'plaat' die daaronder zit. Zelfs bij warm weer.......
Wij zetten vaak een grote tas ofzo onder dat matras zodat het wat beter kon ventileren.
Nu bij de Odyssee is dat veel minder omdat ons bed meer ruimte onder de lattenbodem heeft ivm het pack and go systeem (ventileert beter) Het andere bed ligt de dochter van 6 dat scheelt in vocht ;-)

Klaar

#9
Citaat van: Alex op september 11, 2017, 06:18:45 AM
In de regen gereden zodat er vocht via de wielkasten binnen is gekomen? :? :?

Alex,
dat is niet het geval want verder was er in de wagen niets nat (voorzover we kunnen constateren, verder was er in de wagenbak-bergruimten niets beschimmeld of zo. En áls dat inlekken vanuit de wielkasten het geval geweest was dan zou het vaste bed nat geworden moeten zijn en niet het bed waar het hier over gaat want dat bed wordt ingeklapt dus ligt bovenop het vast bed.
dank je.
4 jaar 'n Jametic gehad, per NOV'19 'n Combi-Camp-Country (JULI'20 in gebruik genomen). Na brand in stalling-Bleiswijk in JUNI'23 een nieuwe CCC.

Slinger

Als je het patroon bekijkt dan zie je dat het aantal vlekken afneemt van rechts (de kant van de dissel) naar links. Dat zou erop kunnen wijzen dat tijdens het rijden vocht naar binnen is geslagen aan de kant van de dissel.

Klaar

Citaat van: xray op september 11, 2017, 10:41:18 AM
Balen zeg maar denk dat het matras en de plaat eronder nog nat kan zijn geweest.
Kijk maar eens onder die matrassen na een nacht slapen. Bij onze Raclet Safari lag er veel vocht/condens onder de lattenbodem op de 'plaat' die daaronder zit. Zelfs bij warm weer.......
Wij zetten vaak een grote tas ofzo onder dat matras zodat het wat beter kon ventileren.
Nu bij de Odyssee is dat veel minder omdat ons bed meer ruimte onder de lattenbodem heeft ivm het pack and go systeem (ventileert beter) Het andere bed ligt de dochter van 6 dat scheelt in vocht ;-)

Xray, dank voor je reactie:
Onze AllSeason(2016) en jullie Odyssee zijn qua constructie bijna identiek aan elkaar, behalve dat sommige details anders zijn uitgevoerd of aan de andere kant zitten zoals onze keuken staat links, bij jullie rechts. Maar het uitklapbare bed zit bij ons én jullie rechts en in ingeklapte toestand dus bovenaan. En
we hebben dus net zoveel ruimte en net zoveel ventilatie in de wagen als jullie.
Bij opklappen in 2016 was het echt 28gr, de topdekmatras is er uren vanaf geweest en dan zou er toch vocht in de schuimmatras achtergebleven moeten zijn.
Het is zeker logisch wat jij zegt maar zo 'durf' ik bijna na goed inklappen etc niet meer de wagen geruime tijd te stallen en later te gebruiken...

Ook lijkt mij dat áls we bij regen rijden en opspattend water zou bij de dissel tussen het afdekzeil spetteren dan nog kan het bijna niet exáct bij het bovenste bed terechtkomen... maar het zou idd óf dat laatste (regen-lekkage) moeten zijn óf wat jij zegt, tóch achtergebleven vocht moeten zijn.
Ik ben zo benieuwd hoe het er uitziet als we de wagen weer openklappen, bijna met angst en beven want ook in Spanje-2017 is alles kurkdroog ingepakt en daarvoor tijdig geventileerd, topdekmatrassen en de gewone matrassen.
4 jaar 'n Jametic gehad, per NOV'19 'n Combi-Camp-Country (JULI'20 in gebruik genomen). Na brand in stalling-Bleiswijk in JUNI'23 een nieuwe CCC.

Klaar

#12
Citaat van: Slinger op september 11, 2017, 11:10:25 AM
Als je het patroon bekijkt dan zie je dat het aantal vlekken afneemt van rechts (de kant van de dissel) naar links. Dat zou erop kunnen wijzen dat tijdens het rijden vocht naar binnen is geslagen aan de kant van de dissel.

Hoi Slinger,
Idd zou dat erg logisch kunnen zijn. De gehele achterkant van de slaapcabine zit aan de disselkant want dit bed wordt in de lengterichting opgeklapt boven het vaste bed. Het voeteneinde van het foto-bed zit aan de niet-disselkant. We hebben het dekzeil nu wel zoveel mogelijk naar beneden getrokken en vastgezet zodat deze mogelijkheid voor 99% wordt uitgesloten. Een volgende keer zijn we erg benieuwd hoe het er binnenin uitziet !! Dankjewel
4 jaar 'n Jametic gehad, per NOV'19 'n Combi-Camp-Country (JULI'20 in gebruik genomen). Na brand in stalling-Bleiswijk in JUNI'23 een nieuwe CCC.

Klaar

#13
Citaat van: sanderv op september 10, 2017, 11:17:59 PM
Een matras gaat erg veel vocht in zitten. Daar zijn topdekmatrassen alleen niet voldoende voor. Als daar nog een matras onder heeft gelegen die is blijven liggen, vind ik de verklaring van de Wit nog niet eens zo heel onwaarschijnlijk. Wij hebben onder onze topdek en gewone schuimmatras nog een aquamat liggen, maar na een weekje kamperen moet die er wel uit. De foamlaag tussen aquamat en polyesther deksel is dan gewoon echt nat.

Hoi Sander,
Zo'n aquamat ken ik nog niet maar is zeker een optie, want hoe het ook is, dat er ondanks heet weer en droogtijd voor het inklappen vocht achtergebleven moet zijn is bijna de enige mogelijkheid. Wat ik bij andere reacties ook al reageerde, je durft zo bijna niet de zaak in te klappen en geruime tijd niet te gebruiken. Nu was het in heet Spanje maar stel dat we inklapten bij frisser vochtiger weer in NL ?! Ik moet er bijna niet aan denken!
Maar jouw idee neem ik zéker mee, en zal 3x de schuimrubbermatras en slaapcabine checken voor het inklappen. Het probleem is dat we thuis niet in staat zijn om de zaak ff uit te klappen en bij de stalling ook niet. Maar hartelijk dank voor je reactie !!
4 jaar 'n Jametic gehad, per NOV'19 'n Combi-Camp-Country (JULI'20 in gebruik genomen). Na brand in stalling-Bleiswijk in JUNI'23 een nieuwe CCC.

Klaar

Tot onze grote vreugde ontvingen wij vandaag (al binnen een week) van Jamet-importeur UBACHS bericht dat zij e.e.a. n.a.v. ons verhaal besproken hebben met de fabriek. Omdat Jamet de mogelijkheid niet uitsluit dat de "anti-schimmel-behandeling" van onze rechter-slaapcabine niet goed is verlopen, gaan wij daarom een nieuwe slaapcabine van Jamet (via onze dealer De Wit) krijgen (mogelijk zelfs twee omdat ze kleurverschil willen uitsluiten)!!!
Hoe bedoel je, SERVICE ?!!! Helemaal top !!!
4 jaar 'n Jametic gehad, per NOV'19 'n Combi-Camp-Country (JULI'20 in gebruik genomen). Na brand in stalling-Bleiswijk in JUNI'23 een nieuwe CCC.