Trekhaak,hulpkoppeling

Gestart door arnodoos, februari 21, 2018, 07:03:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

arnodoos

Vraagje over het aan koppelen van de vouwwagen.
Mag/moet ik een Hulpkoppeling gebruiken bij het aankoppelen van onze jamet air?
Ik heb een andere auto en daar zit geen apart oogje om de losbreekrem aan vast te maken!

Jerome

Zo ver ik weet is een hulpkoppeling verplicht.
Het is niet voldoende om de kabel om de trekhaak zelf te leggen, deze moet bevestigd worden aan de hulpkoppeling.

KampeerFan

Citaat van: Jerome op februari 21, 2018, 07:08:23 PM
Zo ver ik weet is een hulpkoppeling verplicht.
Het is niet voldoende om de kabel om de trekhaak zelf te leggen, deze moet bevestigd worden aan de hulpkoppeling.

Klopt!

KampeerFan

https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/rijden-met-de-caravan/koppeling/losbreekkabel

Op de link kun je info vinden.

Op de foto mijn bevestigingshaak. (Elektrische wegklapbare trekhaak).

arnodoos

Bedankt voor de reacties,
Mag ik ook een Hulpkoppeling met veer gebruiken?is wel makkelijk aansluiten ,karabijnhaak door de veer en klaar. Of werkt dat zo niet?

KampeerFan

Met veer bedoel je het systeem wat ik heb?

Vergelijk het met de foto zoals in de bijlage.

Klapband

Interessant onderwerp! Ik vraag me namelijk altijd af waarom die extra karabijnhaak toegestaan is als hulpmiddel. Mij lijkt namelijk het gelaste oog veel sterker. Zeker als je van die karabijnhaken hebt waar de sterke niet toereikend is.

Ik pruts mijn karabijnhaak van de losbreekremkabel altijd door het gelaste oog van de trekhaak. In mijn ogen de sterkste beveiliging. En dat is waar het uiteindelijk om gaat. Niet om gemak om die normaal zo lastig vast te maken losbreekremkabel te bevestigen.
Wat is jouw klapband?

KampeerFan

Citaat van: Klapband op februari 21, 2018, 11:18:51 PM
Interessant onderwerp! Ik vraag me namelijk altijd af waarom die extra karabijnhaak toegestaan is als hulpmiddel. Mij lijkt namelijk het gelaste oog veel sterker. Zeker als je van die karabijnhaken hebt waar de sterke niet toereikend is.

Ik pruts mijn karabijnhaak van de losbreekremkabel altijd door het gelaste oog van de trekhaak. In mijn ogen de sterkste beveiliging. En dat is waar het uiteindelijk om gaat. Niet om gemak om die normaal zo lastig vast te maken losbreekremkabel te bevestigen.



Bekijk dit filmpje maar eens over de werking. Ongeveer halverwege wordt het interessant.

Yella

Citaat van: Klapband op februari 21, 2018, 11:18:51 PM
Interessant onderwerp! Ik vraag me namelijk altijd af waarom die extra karabijnhaak toegestaan is als hulpmiddel. Mij lijkt namelijk het gelaste oog veel sterker. Zeker als je van die karabijnhaken hebt waar de sterke niet toereikend is.

Ik pruts mijn karabijnhaak van de losbreekremkabel altijd door het gelaste oog van de trekhaak. In mijn ogen de sterkste beveiliging. En dat is waar het uiteindelijk om gaat. Niet om gemak om die normaal zo lastig vast te maken losbreekremkabel te bevestigen.
Die beveiliging is met een bepaald doel ontworpen. Namelijk om de handrem aan te trekken en dan te breken. Als de verbinding te sterk is, blijft de aanhanger theoretisch aan de auto vast zitten. Die haak die aan de kabel zit moet in principe buigen. Als het te makkelijk gaat trekt de losgebroken aanhanger niet op de handrem. En heb je een ongeleid projectiel.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

KenJo

Citaat van: Yella op februari 22, 2018, 07:51:13 AM
Die beveiliging is met een bepaald doel ontworpen. Namelijk om de handrem aan te trekken en dan te breken. Als de verbinding te sterk is, blijft de aanhanger theoretisch aan de auto vast zitten. Die haak die aan de kabel zit moet in principe buigen. Als het te makkelijk gaat trekt de losgebroken aanhanger niet op de handrem. En heb je een ongeleid projectiel.

Helemaal juist. Daarnaast kosten de kabels bij een caravanboer/ online maar een paar euro en dan weet je zeker dat je een goede hebt. De kabel heeft een cruciale functie zoals je in het filmpje kan zien en ze kosten erg weinig dus het is dus kolder om hier op te gaan bezuinigen
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

muis

#10
In het volgende topic staat ook heel veel hierover :J

http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=16544.0


Slinger

#12
Volgens mij is het niet de bedoeling dat bij losbreken grote krachten op de karabijnhaak worden uitgeoefend. Ik denk eerder dat de karabijnhaak ervoor zorgt dat de losbreekkabel om de trekhaak gelust blijft (zie ook foto Jeroen). Als de wagen van de kogel valt en de handrem wordt aangetrokken, breekt de remkabel aan de kant van de aanhanger.

Yella

Citaat van: Slinger op februari 22, 2018, 08:54:48 AM
Volgens mij is het niet de bedoeling dat bij losbreken grote krachten op de karabijnhaak worden uitgeoefend. Ik denk eerder dat de karabijnhaak ervoor zorgt dat de losbreekkabel om de trekhaak gelust blijft (zie ook foto Jeroen). Als de wagen van de kogel valt en de handrem wordt aangetrokken, breekt de remkabel aan de kant van de aanhanger.
Dat klopt. Maar ik zag ook een opmerking dat de haak van de losbreekkabel ergens in wordt gehaakt. en dat is NIET de juiste methode.
Maar stel dat de Karabijnhaak te zwak is en te snel breekt/verbuigt, wat dan???? Want die heb je in allerlei dikte's en kwaliteiten.
Dus iedereen kan lekker zijn/haar mening ventileren. Maar wat de fabrikant opgeeft is duidelijk wat telt.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Slinger

De haak van de losbreekkabel vastmaken zonder de kabel te stroppen, lijkt me ook geen goed idee. Het gekke is dat als ik de ANWB mag geloven, dit in Nederland wel is toegestaan:

https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/rijden-met-de-caravan/koppeling/losbreekkabel

Het beste is toch een hulpkoppeling op de trekhaak te monteren, dan ben je van al het gedoe af.