Schokbrekers, onderstel Humbaur

Gestart door ArnoldusWH, februari 23, 2018, 02:00:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

sanderv

Volgens mij heb je het typeplaatje van de oplooprem als uitgangspunt gebruikt. Daarop staat de range waarbinnen deze koppeling gebruikt mag worden. Dat zegt dus niets over de daadwerkelijke massa van de aanhanger zelf. Zonder eigen kenteken moet dit onder de 750 kg zijn. De dempers zijn er voor dit soort aanhangers vooral vanwege de tempo 100. Een torsierubber geveerde as heeft zoveel interne weerstand, dat schokdemping eigenlijk al van nature zit ingebakken. Voor zware aanhangers met een hoog zwaartepunt, zoals caravans, ligt dat heel anders. Ik zou vooral niet te zwaar dempen, aangezien je dan niet veel vering meer overhoudt.

sanderv

En als de aanhanger geen eigen plaat heeft, is het per definitie minder dan 750 kg. Heeft hij wel een eigen plaat, is de massa terug te vinden in de kentekenpapieren of op rdw.nl na kenteken invoer.

dRichardk

Gewicht en capaciteit; dit plaatje is bevestigd aan de onderkant van de as van de vouwwagen dus niet op de dissel

1350 kg: Toelaatbare asbelasting. Dit is het maximumgewicht dat op deze as mag rusten.
≤ 1350 kg: Deze waarde wordt soms dubbel weergegeven om te bevestigen dat de as gecertificeerd is voor dit gewicht.

De aanhanger± 300 – 330 kg
Tent (compleet)   ± 100 – 120 kg
Accessoires en bagage   250 kg (gegeven)
Totaalgewicht   ± 650 – 700 kg

Drikusniet

Alle dragende onderdelen van een vouwwagen / aanhanger moeten geschikt zijn voor het maximum gewicht. Dus als de as max. 1350 en de Dissel is max. 750 en het frame is max 650, dan mag je maximaal 650kg in die aanhanger doen. 
Dus je moet op zoek naar de gegevens van de aanhanger, want daar staat het goed op

sanderv

Ik filter uit de tekst dat je dus inderdaad een <750kg vouwwagen hebt. Dan denk ik dat blauwe dempers erg stug zijn. Een 1350 kg as is al erg stug geveerd voor zo'n relatief lichte wagen. Denk dat het erg stuiterig wordt.