Stabiliteit Vouwwagen zichtbaar gemaakt en hoe dus te laden.

Gestart door brunod, maart 28, 2018, 04:17:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

brunod

Voor degene onder jullie die een Facebook account hebben is hieronder een interessante link om te laten zien hoe belangrijk juiste belading van de vouwwagen is.
Het rode blokje is een voorstelling van extra gewicht op de dissel of achterin in de vouwwagen.

https://www.facebook.com/AsapSCIENCE/videos/1280253835438977/?hc_ref=ARQq6bfwW33fDt4nNp04AU5hQrDoQBqfIaTpDg06o1IQOT7CMLghixWIdlrBBXrawZE

Het blijkt dus dat meer gewicht op de dissel een stabielere combinatie creëert dan meer gewicht achterop.






Trigano Alpha GL 2015
Trigano Arpège 2005
Vrijbuiter Tunneltent

KampeerFan

Het illustreerd hoe belangrijk een juiste kogeldruk en belading is. Teveel kogeldruk compenseren door meer gewicht achterop te leggen is zeer onverstandig. Het gevaar van slingeren word dan erg groot  Belading hoort laag dichtbij de as.

Dit alles geld overigens nog meer voor caravans. Toch kun je er met een aanhanger of vouwwagen maar beter wel bewust van zijn.

Frankie

Het illustreert helaas niet wat het beoogt te illustreren. Punt is namelijk dat hier twee zaken tegelijkertijd gebeuren. Er wordt zowel een lage(re) kogeldruk gerealiseerd als een gewicht ver achter de aanhangeras gelegd. En juist dat laatste veroorzaakt het slingeren. Niet zozeer de lagere kogeldruk.

Zou het gewicht dat van de kogel gehaald werd op de plek van de as gelegd zijn (waarmee dus de kogeldruk eveneens verminderd wordt) dan zou het uitslingeren niet plaatsvinden. Het uitslingeren gebeurt vooral door plaatsing van massa ver achter de as van de aanhanger. Niet zozeer door een lagere kogeldruk.

Jimmymichiels

Eigenlijk laten ze hier gewoonweg het verschil zien tussen negatieve en positieve kogeldruk.
Je moet gewoon zien dat je positieve hebt.
Bij raclet max 40kg
Dus ik zie dat ik een 30 heb. En kheb nooit last.
En kwil men geremde koppeling niet verneuken door te hoge kogeldruk
En ja... thus normaal dat het meeste gewicht op de as zit 🤪

brunod

#4
Nou het illustreert exact wat ze beogen te laten zien.
Namelijk de het verschil zichtbaar maken van een aanhanger op twee manieren bepakt.
Meer gewicht voor of meer gewicht achter de enkele as van de aanhanger.

In dit filmpje willen ze helemaal niet laten zien met het meeste gewicht op de as geplaatst.

Verder heb ik deze link gewoon ter illustratie daarvan weergegeven. Meer niet.
Trigano Alpha GL 2015
Trigano Arpège 2005
Vrijbuiter Tunneltent

KampeerFan

#5
 KK