Vlinderstokken hellen naar voren + deksel lastig dicht

Gestart door Caroline S, mei 26, 2018, 12:35:54 AM

Vorige topic - Volgende topic

Caroline S

Ha CC'ers,

Twee vragen:

1) een tijdje terug viel het mij al op dat de beide vlinderstokken naar voren hellen. Afgelopen meivakantie er maar eens geprobeerd een foto van te maken. Beetje lastig te zien, maar wie herkent dit van zijn eigen CC? Gewoon even nieuwsgierig...

(En ja, je ziet een stukje tear-aid op de deur, jammer, ronde scherpe uiteinde vlinderstok is de boosdoener bij één van de eerste kren klappen vorig jaar...)

Caroline S

2) Wij vinden het inklappen toch nog wel wat lastig. We klappen alleen de luifel mee. Geen dekmatras ofzo. Als we inklappen staat de deksel toch nog wel een cm of 7 open. De laatste keer viel me op dat ie aan de disselzijde wel dieper zou kunnen zakken / er minder druk is dan aan de keukenzijde. Maar aangezien de zijflappen van de luifel aan de keukenzijde terecht komen is dat logisch. Naar mijn idee moeten wij (mijn man doet het) teveel kracht zetten om de deksel dicht te duwen.

Ik weet dat iemand vorig jaar een super-foto-beschrijving van het inklappen op de site van de CC-club plaatste. Die had ik na de meivakantie weer even opgezocht. Daardoor ging het inklappen na het Pinsterweekend / familieweekend alweer wat soepeler, we hebben toen de nokligger geprobeerd in de geul te trekken.

Nu heb ik de beschrijving nogmaals gelezen en weer drie aandachtspuntjes voor de volgende keer onthouden:
- keukenluifel/uitzetpunt in vroeger stadium langs ritshoek eronder stoppen.
- En dat wachten / lucht ontsnappen heeft mijn man nooit geduld voor, maar moeten we ook eens meer doen.
- En een klein horizontaal duwtje tegen de  deksel (van dissel richting keuken) omdat de deksel ingeklapt altijd nauwer zit bij de keuken korte kant dan bij de dissel korte kant.

Dus we gaan er uiteindelijk wel komen hoor ! :-)

Maarrrrr nu de vraag: mocht het zo zijn dat iemand ooit eens in de buurt van Delft klapt of bij Nispen/Roosendaal, lijkt het me leuk om eens op studiebezoek te komen. Ik denk dat ik er altijd weer wijzer van wordt...

Komende zomer gaan we het weer meemaken, op Corsica!

(Tot die tijd staat onze in de stalling, dus tussendoor nog eens uitproberen thuis zelf is er niet bij.)

Daan Rene

Het scheefstaan van de vlinderstokken komt bij ons door de extra luifel. Er komt dan veel kracht op de wagenbak tent plus stokken. Vorig jaar tijdens de zomervakantie een paar keer scheerlijnen aan de achterkant gezet en dan trekt het weer een beetje recht.

Jammer van je deur. Bij ons is bij de uitleg verteld dat je als je aan het inklappen bent en de klep/plaat/deksel staat omhoog. Je de deuren van de wagentent zo moet vouwen dat er geen doek zit bij het uiteinde van de vlinderstok. Omdat deze dan tussen de stokken en het scharnierende deel komt.

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk

Daan Rene

O en nog een extra aandachtspunt bij het verhoogde bed. Trek de middelste om het bed heen voordat je hem helemaal dicht klapt.

Wij vinden het dichtklappen met luifel ook niet zo'n succes dus risten we hem eraf.
Maar dat is ons gevoel

C5CCV

Met dat uitrekken van de middelste stok heel voorzichtig zijn!

Wij hebben hem een keer iets te ver uitgetrokken en bij het openklappen kon de buis niet over de onderste buis terugschuiven (inzakken, zie ook een van de eerste foto's begin van dit topic) met als gevolg dat de nok van de wagentent geheel uitscheurde ......

....... ik trek de betreffende buis nu nog wel uit, maar slechts zover dat ie net over het bed heen gaat.

Daan Rene

Citaat van: C5CCV op mei 26, 2018, 02:47:50 PM
Met dat uitrekken van de middelste stok heel voorzichtig zijn!

Wij hebben hem een keer iets te ver uitgetrokken en bij het openklappen kon de buis niet over de onderste buis terugschuiven (inzakken, zie ook een van de eerste foto's begin van dit topic) met als gevolg dat de nok van de wagentent geheel uitscheurde ......

....... ik trek de betreffende buis nu nog wel uit, maar slechts zover dat ie net over het bed heen gaat.
Dat klopt

EriLin

;) met die foto beschrijving klap ik hem dicht met dak voortent/boogluifel , gastencabine, custom matras van 15cm en ons dekbed. Met minder moet het zeker lukken na wat oefenen.

Ik word helemaal krankjorem van dat scheef staan. Vws en aart kunnen er niks aan doen. Zie mijn post op het cc club forum daar zie foto's van de onze en hoe scheef het kan gaan. Wat ik heb ontdekt is dat als je het dak rechttrekt op de bovenste stang, je kunt hem naar voren en achteren trekken, dat je hem recht kunt krijgen. Bij een boogluifel of aantrekken van de voortent dakstangen trek je dus het dak naar voren en lijkt het alsof de vlinders scheef staan. Die hebben wat speling en worden dus door het dak scheef getrokken. Bij de ene vlinder zit het doek ertegen aan bij de andere zeeën van ruimte.

Wat ik nu doe is eerst de achterkant afspannen, dan pas de voortent of boogluifel. We hebben 2 extra staanders gekregen omdat als je de achterkant strak zet zonder achtertent je de buitenste dakdragers naar onderen trekt. Dat scheelt een stuk. Holtkamper snapt dit en heeft dus die spanbant aan de achterkant van de wagentent aan de dissel die eerst strak moet worden gezet voordat je de luifel afspant. Dat idee moet je volgen en heb ik ook als verbetering bij de vws aangegeven.

Ik sjor altijd lekker aan de dakstangen met inklappen en nog niet gehad dat ze eruit schoten, wel een keer de vlinder te hoog gedaan waarna deze omklapte, dat is ook een leuke :)

RenH

Citaat van: EriLin op mei 26, 2018, 10:08:07 PM
;) met die foto beschrijving klap ik hem dicht met dak voortent/boogluifel , gastencabine, custom matras van 15cm en ons dekbed. Met minder moet het zeker lukken na wat oefenen.
Ik kaat de voortent en gastencabine er ook aanzitten bij onze ccv. Ook een topdekmatras. Ik vind dat hij wel wat moelijk dichtgaat, maar het lukt wel. De deksel trekt vaak ook iets scheef zodat hij moeilijk over het randje van de bak gaat. Ik zal de volgende keer eens proberen om wat aan die stokken te trekken, kijken of dat helpt.
Laat jij de stokken in de tunnel van de gastencabine zitten, of haal je ze eruit met dichtklappen?

EriLin

Citaat van: RenH op mei 26, 2018, 10:31:16 PM
Ik kaat de voortent en gastencabine er ook aanzitten bij onze ccv. Ook een topdekmatras. Ik vind dat hij wel wat moelijk dichtgaat, maar het lukt wel. De deksel trekt vaak ook iets scheef zodat hij moeilijk over het randje van de bak gaat. Ik zal de volgende keer eens proberen om wat aan die stokken te trekken, kijken of dat helpt.
Laat jij de stokken in de tunnel van de gastencabine zitten, of haal je ze eruit met dichtklappen?

Eruit, die stokken zijn niet egaal glad bij de koppelpunten, heb zelf het idee dat het kan gaan schuren en schade zou kunnen aanbrengen.

De deksel is bekend, met de vws ook naar gekeken, beide hoeken druk ik altijd aan de scharnier kant even aan met een flinke heupbeweging ertegen. Dat kan geen kwaad zolang je maar niet het plaatwerk aandrukt maar de rand van de deksel.

Ps: als je in de buurt van Doorn of Veenendaal woont kunnen we een keer in het Doornse Gat of Kwintenlooijen afspreken als je daar interesse in hebt?

RenH

Citaat van: EriLin op mei 26, 2018, 10:42:28 PM
Ps: als je in de buurt van Doorn of Veenendaal woont kunnen we een keer in het Doornse Gat of Kwintenlooijen afspreken als je daar interesse in hebt?
Woon niet echt in de buurt, maar neem je tips mee:)106].

C5CCV

Citaat van: EriLin op mei 26, 2018, 10:42:28 PM
Eruit, die stokken zijn niet egaal glad bij de koppelpunten, heb zelf het idee dat het kan gaan schuren en schade zou kunnen aanbrengen.
....

Dan kun je de stokken vaak vervangen als je er zo over denkt ...... ; bij ziet het er onderzijde van die beide stokken ook zo uit, komt nergens tegen aan.

EriLin

Citaat van: C5CCV op mei 27, 2018, 07:30:10 PM

Dan kun je de stokken vaak vervangen als je er zo over denkt ...... ; bij ziet het er onderzijde van die beide stokken ook zo uit, komt nergens tegen aan.

Bedoeld wordt niet de vlinder buizen maar de bovenste 2 delen van het gastencabine frame. Dat licht dan tussen het tentdoek als je hem inklapt. Die haal ik er altijd uit voor het dichtklappen.