Haba schroefharingen

Gestart door Klapkuikuh, juli 01, 2018, 02:31:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Klapkuikuh

Vraag, aangezien er verder geen beschrijving in de doosjes zit.
Moet je ze er ook inschroeven of kan je ze er wel inslaan met een rubberen hamer?

CEO

Als je ze er inmept, lijkt het me dat je een nodeloos groot gat maakt. Daarnaast is het de vraag of de Haba's het fijn vinden...

Maar waarom zou je schroefharingen erin meppen? Sta je alsnog te timmeren, dat lijkt me niet waarvoor je ze gekocht hebt.

Maar dr. Google en/of Youtube zijn je vrienden in deze.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Wolbert

Bevallen ze zo slecht dan??

Ik heb dit weekend net een set van die haba schroefharingen besteld bij obelink, en een set rotspennen voor nood.

De haringen die bij de vouwwagen zaten, waren in dusdanig slechte staat dat ik sowieso wel nieuwe moest gaan kopen,
En met een de accu tol ze er in en uit draaien, leek me juist wel makkelijk.

Klapkuikuh

Ik had er inderdaad wel even bij kunnen zetten wat de reden was van de vraag.
Ik las een stuk over ik dacht Peggy pegs, die kon je er inslaan en er uit schroeven.
Vandaar de vraag eigenlijk.
Of ze bevallen weet ik niet, ik moet ze nog gebruiken. Over twee weken gaan we het weten.
Maar dan ga ik gewoon schroeven, is ook geen moeite, maar dan moet 1 van ons de haringen doen en niet allebei. Dat was de reden 😉

Wolbert

Haha duidelijk, ik ga ze ook over 2 welen proberen, dan weten we het ongeveer tegelijk  :P

Stiebe

Ik heb een poosje geleden ook een doosje besteld. Na een paar keer proefboren in de tuin, vond ik het wel handig! Wij gaan in de zomervakantie naar 4 verschillende campings, dus de haringen moeten er een aantal keren weer in en uit. Dat maakt het op deze manier wel wat makkelijker ;-) Aan 20 stuks heb ik er niet genoeg, Ik heb nog maar 2 doosjes extra besteld. Dan kan ik wagen, luifel, bijzettentje en eventueel een tarp oid met schroefharingen bevestigen. Ik vond de Haba haringen er wat steviger uitzien dat de Peggy pegs. En ze zijn flink goedkoper.....
Begonnen met een klein tentje, toen een bungalowtent, vervolgens een Tago Super Comfort, even afgedwaald naar een Adria 435PH, daarna een nieuwe Cabanon Malawi 2.0, en op dit moment een nieuwe Campooz Lazy Jack 2020 Camping/Trekking.

Drikusniet

Bivvy pegs hebben mijn voorkeur. Geen boormachine oid nodig. Vooral voor 1 overnachting wat mij betreft onverslaanbaar.

RM2015

Aangezien mijn Haba schroefharingen nog even op zich laten wachten ben ik even naar de lokale ijzerwaren winkel gegaan en heb ik een m10 x 200mm houtddraadbout gehaald. Deze eens in de zachte grond van de tuin geprobeerd en nauwelijks houdkracht. Toen naar een lokaal grasveld, zo-een wat je ook op campings aantreft en waar ik afgelopen weekend weer de helft van mijn haringen kromgeslagen heb. Et voila... Muurvast. Je kunt deze online zelfs in 240mm kopen voor ongeveer 12e per 25 stuks.   Ik denk dat ik mijn schroefharingen maar ga retourneren/afbestellen. Iemand ervaringen ook ervaringen met houtdraadbouten? Accutol moet mee natuurlijk en ze zijn wat zwaarder. Maargoed voor mijn tent heb ik meer dan 100 haringen te zetten. Het enige echte nadeel is mi afbouwen in de regen of in het uitzonderlijke geval dat je geen stroom hebt. Dat gaat mn accuschroefmachine niet leuk vinden.... Haba is mi gewoon een m8x200mm houtdraadbout En die zijn gewoon 45e voor 150 stuks.

Swede

misschien een gekke vraag, maar is daar ook een accuboor voor nodig of kan dat met een lichtere versie van een electr.schroevendraaier?

Die eerder genoemde bivvy peggs zijn vooral ideaal voor zachtere ondergrond. Ik hoop dat deze Haba's ook op rotsgrond kunnen (puur nodig voor de luifel en adventure-tent)
live life outdoors

Wolbert

Ik ga dat binnen 2 welen kunnen vertellen,
Onze eerste tussenstop is op rots, en de 2e op redelijk losse grond.

Wanneer ik het heb kunnen testen, plaats ik dat hier zeker

malimaan

Heb ze voor het tweede jaar bevallen prima. Vooral het eruit halen gaat prima.
Wel met de accuboor

rjanssen1

Door een bedrijfs ongeval moest ik een oplossing hebben voor het in en uithalen van haringen in 2013. Dus sinds die tijd heb ik al haba schroef haringen. Heb ze in 2013 gebruikt door beperkte kracht in hand (heeft half jaar revalidatie gekost). Nu gebruik ik ze nog steeds (dezelfde) met de zelfde kunststof eindstukken voor bevestiging scheerlijn er aan. Omdat ze zo veel makkelijker zijn dan die "spijker" haringen. Doordat we dit jaar overgeschakeld zijn van tent naar vouwwagen hebben we wel een doosje bijgekocht.
Houtdraadbouten van 250 mm zouden het zelfde zijn en goedkoper zat er niet zo'n kunststof eindstukken op voor bevestiging scheerlijn.
Ben dus al 5 jaar trouwe gebruiker er van en kan het iedereen aanraden wie in het bezit is van een accuboormachine.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro

RM2015

Fijn dat je zo positief bent. Het laat denk ik zien hoe goed de keuze is voor een schroefvariant. Vind het echter een te grote uitgave, naast alle andere uitgaven die we hebben om voor 100e aan habaharingen te kopen voor onze RM. De HH zijn 200mm m8 en als het lukt om tegen een scherpe prijs d571 M8 240mm te krijgen dan doe ik dat. Zo niet, dan dus 100x m8x200mm en nog wat m10x260 als haringen om zaken bij storm extra te zekeren. Al deze schroeven + carosserieringen kosten minder dan 2 doosjes haba's :) (sorry haba)

RM2015

Zo n u is er eindelijk uitsluitsel over de verkrijgbaarheid van die M8  x 240mm variant. En die is zo a typisch dat de prijs er ook naar is dwz 39ct per stuk ipv 20ct bij 100 stuks. De vraag is nu voor de mensen die haba's hebben... Als je achteraf langer had kunnen kopen, had je dat dan gedaan? Hoe lang zou je dan willen? M.a.w. is 20cm echt lang genoeg of heeft 240mm nog meerwaarde? Of is 200mm toch prima en dan mss nog een paar lange m10's (tot 300mm) erbij als 'stormharing'?

Wolbert

Zo, ik heb ze hier natuurlijk in gebruik.

En ben er nog positiever over dan ik al was.

We hebben hier harde grond, en mensen slaan zich een breuk er op.
En met een simpele schroeftol, vliegen ze er in.
De haakjes er aan, zijn fin om de elastieken aan vast te zetten, en door de hoogte, kun je ook de spanning op je elastiek per stuk makkelijk regelen.