Stekker aansluiting vw en auto

Gestart door Axel57, juli 05, 2018, 12:50:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Axel57

Goedemiddag,

Kan ik de stekker (7 polig) van de vw vervangen voor een 13 polige Jeager? Zonder storingen te krijgen.

Ik heb geen extra draden of stroom nodig in de vouwwagen, alleen als ik hem nu aansluit met een verloop stekker (auto 13 vw 7) dan gaan de achterlichten van de auto (niet kentekenverlichting) en de verlichting op de vw branden. Ook gaan de dode hoeksensoren in de spiegels regelmatig aan en uit.

Maar zou ik dan van deze storing af zijn?

Auto is ca 7 maanden oud, heb hetzelfde probleem bij het trekken van een geleende paardentrailer.

gr,Axel

Theu

Storing zal waarschijnlijk in de auto zitten. Nieuw gekocht of anderszins garantie terug gaan naar de verkopende partij.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Klapkuikuh

Ik zou eerst eens meten of de verlichting wel juist is aangesloten. Aan de auto kant dan.

Axel57

Heb de auto al laten testen bij de garage, die zeggen dat alles correct is aangesloten...

Alles werkt verder ook alleen gaan de lichten ongevraagd branden.

Nu gaan we niet heel ver maar toch heb het liever op orde.

OhPeeCee

Auto is goed, zit in het systeem van de vouwwagen. Zelfde gehad met een HK flyer en een Opel, altijd gezeur, sluit deze aan op een BMW via een verloop en alles werkt. CAM bus verhaal.  Flyer was de stekker omgezet naar een Multicon west 13 polig, ivm mistachterlicht.
Met de nieuwe Cocoon geen gezeur, beide gebruiken Jaeger connectie en het werkt gelukkig.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro

Axel57

Het vreemde is, dat met een 7 polige auto (Audi en Mercedes) er geen probleem is.

Maar los ik het probleem op als ik de stekker op de vw verander naar 13 (denk het niet)..

Wolbert

Dit klinkt als een probleem wat bij peugeot, citroen, renault vaker voor komt.

Het probleem zit hem meestal in het aannsluiten van de kabels aan de kabelboom.
Dit gaat nogal eens hout, met een breukje in de kabelboom van de auto.

Dit laat zich alleen zien bij het belasten van de kabels van de aanhanger, en is helaas niet 123 opgelost, als dit het is.

Een 13 polige aansluiten maakt geen verschil in kabelbeladting, tov een verloopstekker

Yella

Citaat van: Wolbert op juli 05, 2018, 01:48:56 PM
Dit klinkt als een probleem wat bij peugeot, citroen, renault vaker voor komt.
Hmmm. Onze Citroen mekkert meteen als er ook maar iets niet goed is. dat lijkt me niet echt een probleem, maar een systeem dat goed functioneert en storingen signaleert. Tot nu toe altijd problemen aan de aanhanger kant. Niks auto gerelateerd probleem. Onze Citroen gooit ook meteen alles uit zodat er geen verdere problemen kunnen ontstaan.
Overigens wel eens bij een kortsluiting die ontstond in de vouwwagen dat de auto met de sleutel in het contact op slot ging en niet meer was te openen met de afstand bediening. Zelfs de ramen gingen dicht. Kon alleen de deur openen met de reservesleutel in het slot.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

FriedelP

Steekt alles wel volledig in. De jeager, naar de verloop stecker zal wel goed zijn maar steekt de 7 polige wel goed genoeg in de verloop stecker?

De dode hoeksensoren werken bij heel wat auto's niet als er een aanhangwagen aan hangt. Dat dedecteert hij aan de hand van de aansluiten van de elektriciteit van de aanhangwagen. Dus als dat aan en uit springt, klinkt dat bij mij als een slecht contact en dan zou ik dat eerst eens chekcken.

Axel57

Heb hem gisteren even voor de aanhanger (13polig) van mijn buurman gezet maar gelijk ging de verlichting weer branden.

Ga na onze vakantie met de vouwwagen naar de RN dealer dan mogen ze eens kijken.

Wolbert

Citaat van: Yella op juli 05, 2018, 07:07:44 PM
Hmmm. Onze Citroen mekkert meteen als er ook maar iets niet goed is. dat lijkt me niet echt een probleem, maar een systeem dat goed functioneert en storingen signaleert. Tot nu toe altijd problemen aan de aanhanger kant. Niks auto gerelateerd probleem. Onze Citroen gooit ook meteen alles uit zodat er geen verdere problemen kunnen ontstaan.
Overigens wel eens bij een kortsluiting die ontstond in de vouwwagen dat de auto met de sleutel in het contact op slot ging en niet meer was te openen met de afstand bediening. Zelfs de ramen gingen dicht. Kon alleen de deur openen met de reservesleutel in het slot.

Dat laatste wat je vermeld, is precies wat er kan gebeuren bij de moderne (franse) auto's.

Ik heb in de pechhulp gezeten, (concurent anwb) en heb het vaker voorbij zien komen.

Een monteur van de peugeot heeft me een keer verteld dat het lastige is bij deze 3 auto's (hebben voornamelijk de zelfde basis) dat de kabelboom niet goed is voorbereid op een verloop naar een stekker voor de aangangers.
Dus bij het klaar maken voor de aflevering moeten de monteurs nog echt de kabelboom gaan uitpluizen, en de stekker nog echt ouderwets vast zetten.
(Steeds meer merken hebben gewoon een aansluiting kant en klaar zitten al.

En dat aansluiten op de kabelboom, dat kan (en gaat) soms wel eens mis.

Een kleine breuk in een kabel. Kan rare dingen laten zien.
Van storingsmeldingrn, tot ramen die open en dicht gaan, tot navigaty systemen die gaan knipperen, of tankmeters die gaan springen.

Wil overigens niet perce zeggen dat als je zo iets hebt, dat het dan altijd weer daar aan licht

sanderv

Als de dode hoek sensoren in de spiegels aan gaan (iets anders dan parkeersensoren), dan geeft dat in elk geval aan dat de canbus in de auto van slag raakt door de aangesloten aanhanger. Dat kan bv als de aanhanger voorzien is van led verlichting. Veel auto's met canbus vereisen een canbus module tussen de auto en de stekkerdoos. 'Vroeger' tapte je gewoon het signaal af van de achterlichten, maar dat werkt tegenwoordig niet meer. Kun je niet eerst de verlichting van een andere aanhanger of fietsenrek uitproberen? Dan weet je aan welke kant van de stekkerverbinding je moet gaan zoeken.

Yella

Citaat van: Wolbert op juli 06, 2018, 09:00:33 AM
Dat laatste wat je vermeld, is precies wat er kan gebeuren bij de moderne (franse) auto's.

Ik heb in de pechhulp gezeten, (concurent anwb) en heb het vaker voorbij zien komen.
En daarom heb ik geleerd om altijd sleutel uit contact te halen zodra ik de auto verlaat op een plaats anders dan thuis.
Wat betreft de gevoeligheid van de Citroen, met een verloop van Jaeger naar 7 polig zijn er nooit problemen met aangesloten aanhanger. Maar als ik de verloop laat zitten  na afkoppelen, krijg ik soms meldingen.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

poldertoerist

Tegen mijn zin in zit er onder mijn nieuwe auto ook een Jeager. De garage heeft me wel een verloop gegeven naar 13 polig multicon. maar als ik dit draadje lees wordt ik er niet perse gerust op.. ik ga de vouwwagen denk ik maar even iets eerder halen.
Adventure Awaits

Theu

Ik weet van Ford dat zij alleen maar 13 polig leveren. Kan dus makkelijk zo zijn dat meer autofabrikanten dat doen. After market is 7polig echter wel te verkrijgen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro