Probleem met kriksteunen (Holtkamper Kyte)

Gestart door Dimitri, augustus 14, 2018, 07:33:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dimitri

De laatste paar keer dat we zijn gaan kamperen merken we dat het uitdraaien en indraaien van de kriksteunen steeds moeilijker gaat.
We moeten heel veel kracht zetten (zeker vanaf het moment dat de grond licht wordt geraakt) en er ontstaat ook veel piepend geluid.
Bij het indraaien gaat het iets beter als iemand aan de onderkant (Bigfoot) mee duwt.
We hebben het probleem alleen bij de kriksteunen achter (dus niet aan kant van neuswiel)
Heeft iemand ervaring of een oplossing voor dit probleem?
Het lijkt alsof het iedere keer dat we de vouwwagen opzetten het weer iets moeizamer gaat en we zijn bang dat we straks de kriksteunen niet meer kunnen uitdraaien of indraaien. :(
Wie-o-wie heeft een tip?
Mvg, Bregje & Dimitri 

peter123456

 :#Smeren!! :#
de draadstang van de poot invetten met lagervet oid. siliconevet ook prima.
zelfs een paar drupjes olie er op doet wonderen!!
nu roadmaster familie S, was holtkamper Family de luxe.....
heet tegenwoordig (g)roadmaster

mar-ine

En vervolgens wel uitkijken met je tentdoek!


mar-ine

Yella

Inderdaad smeren. Overtollige vet goed weer wegpoetsen met een oud vod. Teveel vet is niet goed voor je doek en er blijft zand en viezigheid in hangen waardoor de boel weer slecht gaat draaien.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Dimitri

Dank voor de reacties!!
Hopelijk gaat dit zo werken, zou een meevaller zijn.

Mvg, Dimitri

Yella

Citaat van: Dimitri op augustus 20, 2018, 09:57:54 PM
Dank voor de reacties!!
Hopelijk gaat dit zo werken, zou een meevaller zijn.

Mvg, Dimitri
Ik WEet het wel zeker. Doe ook meteen je neuswiel. ff demonteren, helemaal uitdraaien, beetje vet op de schroefdraad, met een oude doek beetje verdelen over de draad en een aantal malen in en uit draaien. Loopt dan weer lekker soepel. Dit zijn eigenlijk dingen die je regelmatig hoort te doen. Eenvoudig onderhoud waar je geen dure dealer voor nodig hebt.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Dimitri

Ben van plan om 'WD-40 Hoogwaardige Smeerspray met PTFE' te gebruiken.
Met beschrijving: Probleemloos werkende gereedschappen en apparaten zijn essentieel bij elk werk. Voor een betere verzorging is er nu de WD-40 Hoogwaardige Smeerspray met het wrijvingsverminderende vaste smeermiddel PTFE. Door een fijne; olieachtige smeerfilm neemt de slijtage af en de levensduur toe.

Is deze spray goed voor het smeren van de kriksteunen en het neuswiel?
Of heeft iemand een beter advies?

peter123456

nu roadmaster familie S, was holtkamper Family de luxe.....
heet tegenwoordig (g)roadmaster

GJT

Wd 40 is hier niet echt voor bedoeld. Ik zou de steunen schoonmaken met gele dasty (Wibra) of een andere sterke onvetter. (Niet op je oprit doen...  :#) Dan ben je ook al het zand en vuil kwijt. Daarna opnieuw invetten met een beetje kogellagervet met een ingekorte wegwerpkwast.

sevenup

Ik spuit er altijd wat motorketting spay op. Is na droging mooi dik en gaat er niet snel af.

Theu

Is er idd zeer geschikt voor. Droogt mooi op, maar blijft wel vettig.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

oli4

Ik heb ook al ondervonden dat de vier uitdraaisteunen verschillend lopen, ondanks deskundig gesmeerde wormen
(ik smeer het vet in met een borsteltje zodat het goed tussen de ribben komt)
ook de doorgang van het draaimechanisme doorheen de steun vraagt om gesmeerd te worden, ik heb dit met siliconenolie gedaan, nu lopen ze alle vier héél soepel, ik kan ze zelfs met de hand bedienen

voor wie er wat aan heeft...

grt Olivier