Zoals enkelen van jullie weten zijn we vrij recent overgestapt van een caravan naar onze eerste vouwwagen: een nieuwe HK Kyte XL. Voor degene die onze ietwat warrige zoektocht niet hebben meekregen, maar er op staan om 11 pagina's proza te gaan lezen, hier is'ie:
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21211.0Afgelopen week hebben we ook onze caravan verkocht (voor de kenners van plastic dozen: een Eriba Feeling 430 uit 2008) en deze heb ik weggebracht met de huidige auto, dus kan het rijden goed vergelijken. Een vergelijk op een aantal basis punten tussen de Eriba en de HK:
RijdenWat een enorm verschil! Nu hebben we er een BMW 430D GranCoupe voorhangen (260pk/560Nm koppel), dus motorisch komen we bij beiden niets te kort. Maar: geen extra spiegels nodig, geen rekening houden met bochten ruim nemen, geen zuiging bij vrachtwagens bij inhalen. Heerlijk. Ook door kleinere dorpjes, drempels, slechter wegdek is het zo veel fijner om een vouwwagen te sleuren. Verschil was veel groter dan verwacht.
Hoop alleen dat ze niet al te veel op snelheid controleren. De 90 km/u die je in Nederland op de autosnelweg mag is wel heel traag. Constant 110 km/u gereden en zo nu en dan 120 km/u.
OpzettenBij het opzetten van de caravan zijn mijn vrouw en ik helemaal op elkaar ingespeeld. Als we een beetje aanpakken hadden we dat ding, inclusief luifel in 19 minuten staan. Vanaf het moment van de plek kiezen tot helemaal klaar. Dus inclusief afkoppelen, op de plek zetten en pootjes uitdraaien.
Met de Kyte was dit nu de eerste keer. Dus met handleiding erbij om zeker te zijn dat we niets overslaan en eigenlijk gezamenlijk de stappen doorlopen in plaats van ieder zijn eigen taak. Vanaf het moment dat we de plek kozen tot volledig klaar hebben we 35 minuten over gedaan. We zijn er van overtuigd dat dit uiteindelijk net zo snel als de caravan gaat worden.
Op de luifel na heeft de Kyte 2 dagen gestaan zonder haringen. Werkt perfect. Windkracht 3 a 4 was het en 's nachts een bui met wat windvlagen. Ding geeft geen krimp, hoewel ik de windvlagen even spannend vond. Dus haringloos kamperen werkt echt.
KamperenDe luifel is heerlijk groot, enorm verschil met dat flapje stof aan onze caravan. Keuken buiten is heel fijn en dat terwijl we in het zoek-topic nog aangaven geen keuken nodig te hebben. Heel fijn dat alles een plek heeft, ruime koelkast, stroom via 'caravan' stekker aan de wagen zelf.
Ook binnen is het lekker ruim. Omkleden was in de caravan een soort van acrobatiek act. Nu kan je je lekker strekken. Heel fijn.
Ontbijten kan zittend in de tent met een lekkere stoel en tafel. In de caravan was dat allemaal erg krap met rugleuningen die in een hoek van 90 graden staan tov de zitten om plaats te besparen. Relaxed zitten is er dan niet bij. Uiteraard is het bij beiden prima als je buiten kan ontbijten.
SlapenFormaat bed is gelijk met die van de caravan. Wel was het 'droommatras' voor onze smaak erg hard. Hier gaan de volgende keer toppers over heen. Die hadden we nog uit de caravan, maar helaas niet meegenomen. Verder uitstekend geslapen.
De eerste ochtend was het wat klam, maar we hadden alle ramen dicht. De tweede nacht wat ventilatie laten open staan. Stuk beter, nog steeds wel ietsje klam.
InpakkenEerste keer ruim 40 minuten over gedaan, inclusief alles schoonmaken voor de winterstop. Valt niet tegen.
Windforce werkt echt fantastisch
Nog wat algemene zaken: we stonden op camping de Puthof nabij Gulpen in Zuid-Limburg, echt een aanrader voor een rustige kleine camping! Niet iets voor kinderen denk ik, geen entertainment. Gelukkig was het veldje waar we stonden niet zo heel groot, zo'n 10 plekken. Werkelijk iedereen is komen kijken wat we voor een ding hadden. Een Kyte valt nogal op en opzetten met Windforce valt heel erg op.
Tijdens de hevige bui is er geen druppel water binnen gekomen. Dus dat is mooi.
Al met al een zeer geslaagde eerste poging. Ruimte en rijden zijn zeker een pluspunt. Opzetsnelheid is vergelijkbaar met een caravan met luifel. Vooralsnog zijn we er blij mee. Ik zal van het weekend pogen foto's toe te voegen.