1e ervaring opgedaan...géén stormband gebruiken als t regent dus

Gestart door kimopo, augustus 24, 2018, 09:04:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

kimopo

Ok, onze 1e ervaringsles is gelijk n beste... Ondanks de harde wind en t advies van n buur op t veld (met n caravan)...
:N Géén stormband spannen dus want dat lekte giga door 
Leef vandaag, je weet nooit of er nog een morgen komt

AnnekeCornee

Stormband is enkel bedoeld voor over de voorste rand van de luifel. Voortent en wagentent doe je met meerdere scheerlijnen. Daar kan minder makkelijk wind onder komen.

kimopo

Yep, dát weten we nu dus ook...laten t goed bedoelde advies van die buur dus maar voor wat t is
Leef vandaag, je weet nooit of er nog een morgen komt

muis

Je hebt grote kans dat dit wel bijtrekt. Bij veel wind,  luifel eraf of tegen de voortent rollen. De scheerlijnen verder van de wagen af zetten, dit geeft een grotere neerwaardse druk. Ze mogen dan gerust op 1,5 - 2 mtr van de wagen. Gaat het heel hard kun je aan de binnenkant een kruis spannen langs de voorwand. Is het rustig weer kun je de lijnen op ong 30 cm zetten :J

KampeerFan

Ik heb nog nooit lekkage gehad door stormbanden.. ik gebruik wel altijd beschermhoesjes op de drukpunten van de dakliggers.

Verder zou je de stormband ook aan de binnenkant alleen over je frame kunnen zetten. Er zijn ook stormbanden te krijgen die je aan de punt van de staanders kan klikken.  Er zijn wel mogelijkheden nog.

muis

Ik heb 1x een stormband gebruikt,  jaren terug, de wind klapte onder de luifel. Resultaat,  een flinke scheur in de luifel en een verbogen stok in de voortent.

Bij hevige wind waarschuwing 2 scheerlijnen per hoek in een hoek van 90 graden (1 opzij en 1 naar voren) beweging van het frame is niet erg zolang de wind maar niet onder het doek kan slaan
Nu met de Flyer gebruik ik de haken met elastiek van HK onderaan de scheerlijnen. 

Afgelopen vakantie, code oranje, windstoten van +100 km per uur recht onder de luifel dus voorwand erin,  haringen in de grond, alles dicht houden,  lijnen op 1,5 meter met haken, geen centje pijn.
Ik vind stormbanden over de tent ondingen,  die aan de tent geklikt kunnen worden zijn al een hele verbetering:J

KampeerFan

Ik span naast de stormband i.d. Ook altijd de hoeken en middenstaander met scheerlijnen en stormharingen.

Als je een stormband gebruikt, zorg dan wel met veer! Zo voorkom je eerder kromme stokken en scheuren in je doek.

Ik heb het hier wel over een symmetrische opstelling.  Niet elke tent en wagen is gelijk met dezelfde mogelijkheden natuurlijk.

muis

Citaat van: _Jeroen_ op augustus 25, 2018, 12:20:25 AM
Ik heb het hier wel over een symmetrische opstelling.  Niet elke tent en wagen is gelijk met dezelfde mogelijkheden natuurlijk.
:J  :J ik ook, ik heb een Scout en een Conway gehad
Tja die veren zater er toen ook aan maar dat mocht helaas niet baten :N