Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Vouwwagen parkeren op helling voor de garage  (gelezen 3260 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MHarst

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 12
  • Merk: kampeermiddel : Jamet Dakota 2010
Re: Vouwwagen parkeren op helling voor de garage
« Reactie #15 Gepost op: januari 23, 2019, 09:00:14 am »

Als ik zo de oprit bekijk zou ik de vouwwagen (leeg) met de auto achteruit rustig op zijn plek zetten. Een beetje auto moet dit gewoon kunnen trekken. Als dit met de lege vouwwagen goed gaat dan zou dit met een beetje bagage erbij ook moeten lukken. Zou wel achter de wielen van de vouwwagen een paar grote keggen of een balk leggen zodat het geheel niet achteruit zakt als je de handrem eraf haalt.

Mensen met een caravan rijden ook vanuit stilstand weg op een bergweg. Hooguit met een beetje wielspin.

Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk: kampeermiddel : Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Vouwwagen parkeren op helling voor de garage
« Reactie #16 Gepost op: januari 23, 2019, 09:47:18 am »

Bedankt voor de streetview link. Dat helpt!
Ik heb jarenlang met een caravan gereden en deze situatie kom je makkelijk weg, omdat je auto wel al vlak staat. Ook een beladen vouwwagen mag geen probleem vormen. Er is ruimte genoeg om op je gemak de bocht achteruit te maken. Is echt niet zo moeilijk als vele denken. Het probleem wat ik voorzie is het aankoppelen van de vouwwagen waarbij de trekhaak en dissel in een rare hoek ten opzichte van elkaar gaan. Ik ben nooit in een zo'n situatie geweest, dus heb eigenlijk ook geen idee of dat een probleem gaat opleveren.
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Vouwwagen parkeren op helling voor de garage
« Reactie #17 Gepost op: januari 23, 2019, 09:51:17 am »

Bedankt voor het meedenken!  WW
Hier gaat het om: https://goo.gl/maps/bpo6gPtqFzE2


Joh.. daar trek je toch met gemak een vouwwagen van 750 kg bij op? Wat voor auto heb je als ik vragen mag?
Gelogd

RobB

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 169
  • Merk: kampeermiddel : Jametic Blue Style-CP
Re: Vouwwagen parkeren op helling voor de garage
« Reactie #18 Gepost op: januari 23, 2019, 10:54:28 am »

Let op dat de oplooprem nauwelijks werkt als je de wagen achteruit laat rollen.
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk: kampeermiddel : Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Vouwwagen parkeren op helling voor de garage
« Reactie #19 Gepost op: januari 23, 2019, 11:53:51 am »

Mocht het aankoppelen op de helling niet lukken zou je nog kunnen overwegen om hem even naar boven te trekken met een spanband van je trekhaak naar de dissel toe. Met zoiets bijvoorbeeld: https://www.kruizinga.nl/spanbanden/hijsband/44-hb30/nieuw/44-90d4-600/

Een lier lijkt me daar een vrij omslachtige, lastige en dure oplossing voor een relatief klein probleem.
Gelogd

brulmuis

  • Gast
Re: Vouwwagen parkeren op helling voor de garage
« Reactie #20 Gepost op: januari 23, 2019, 12:11:38 pm »

Heb een Opel Astra station met 125 pk. Trekken lukt vast wel maar wordt lastig manoeuvreren om de vouwwagen eruit te krijgen vrees ik. Inparkeren van een aanhanger of caravan ben ik erg slecht in. misschien eens oefenen met pillonnetjes  :)

Spanband dacht ik ook aan, moet ie niet doorrollen als ie boven is om te stoppen tegen mijn bumper. maar zou met zijn tweeën moeten kunnen

Katrollen koop je in onderdelen bij elkaar zie ik, lijkt me een gepuzzel.

Dit kan ook:
 https://www.vidaxl.nl/e/8718475919148/kabeltrekker-1815-kg-met-2-versnellingen. 3 meter is genoeg, ketting of spanband om het via de trekhaak omhoog te trekken

Die elektrische lier heeft als voordeel dat hij tweezijdig werkt. Dus als het mij niet lukt het in te parkeren kan ik hem langzaam laten zakken. Ik wil het liever niet doen met de oploop/handrem. Maar zou in principe ook moeten kunnen.

Bedankt voor alle reacties in ieder geval! Helpt me goed op weg.  :J
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.765
Re: Vouwwagen parkeren op helling voor de garage
« Reactie #21 Gepost op: januari 23, 2019, 12:41:00 pm »

Volgens mij woon je bij mij in de buurt. (Zoetermeer)
Ik wil je wel “rijles” geven. Is idd niet zo heel moeilijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Vouwwagen parkeren op helling voor de garage
« Reactie #22 Gepost op: januari 23, 2019, 02:14:39 pm »

Heb een Opel Astra station met 125 pk. Trekken lukt vast wel maar wordt lastig manoeuvreren om de vouwwagen eruit te krijgen vrees ik. Inparkeren van een aanhanger of caravan ben ik erg slecht in. misschien eens oefenen met pillonnetjes  :)

Joh dan kun je beter je geld steken in een E rijbewijs of een rijvaardigheidstraining bij b.v. de ANWB. Daar heb je altijd profijt van.

https://www.anwb.nl/auto/rijtrainingen/caravan-en-aanhangwagen.

Ik bakte er vroeger ook niks van, tegenwoordig kan ik me aardig redden na het behalen van het E rijbewijs.
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk: kampeermiddel : Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Vouwwagen parkeren op helling voor de garage
« Reactie #23 Gepost op: januari 23, 2019, 02:42:06 pm »

Voor het parkeren zou ik het aanbod van Theu aannemen. Ook handig op  de camping. Met een keer een goede uitleg is achteruit inparkeren met een vouwwagen echt niet zo lastig. Als je eenmaal het trucje door hebt zet je het ding daar in 1 keer in. Het is best breed en geen moeilijke bocht. Ik had er ook best een uurtje aan willen spenderen, maar vanuit ten zuiden van Eindhoven geen handige oplossing.

Eruit: als je hem aangekoppeld krijgt: gewoon aankoppelen en gaan. Zo niet dan is een kabeltrekker die je zelf gevonden had een trage, maar zeer veilige oplossing. Een bandje om hem even een metertje mee naar boven te trekken werkt zeker ook en doe je rustig en inderdaad met zijn tweeën om een gat in je bumper te voorkomen. In beide gevallen voor ruim 30 Euro klaar.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2019, 02:47:13 pm door RDDR »
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.410
  • Merk: kampeermiddel : Raclet Safari 2016
Re: Vouwwagen parkeren op helling voor de garage
« Reactie #24 Gepost op: januari 23, 2019, 08:25:41 pm »

Zou ook voor de elektrische lier gaan en ben daar eigenlijk ook naar aan het kijken. Dan kan de vouwwagen in een garage bij de schoonmoeder en mijn vrouw haar auto in de garage bij ons.

Met de hem er in laten rijden lukt bij ons niet. Ik geraak niet eens met de auto en de trekhaak er onder niet in de garage. De auto en het stuk dat achter de wielen uit steekt is daarvoor te lang. Met de trekhaak er onder gaat dat tegen de bodem om het einde. Moet ik verder de garage in zonder trekhaak dan komt het dak tegen de bovenkant van de garage poort omdat de wielbasis weer wat lang is. Een elektrische lier is dan ook de enige oplossing en moet zowel eentje zijn dat kan laten vieren als trekken en moet dus aan de trekhaak te bevestigen zijn. Ik ben er een tijdje naar op zoek gegaan maar ben niet direct op een goede lier uit gekomen. Had er eentje op het oog maar had over bepaalde aspecten nog wat twijfels, wat verder navragen bleek het niet voldoende garanties te hebben. Dus staat de vouwwagen nog steeds bij ons thuis in de garage en de auto van mijn vrouw buiten, in plaats van de vouwwagen in de lege garage van mijn schoonmoeder en de wagen van mijn vrouw binnen in onze garage.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.410
  • Merk: kampeermiddel : Raclet Safari 2016
Re: Vouwwagen parkeren op helling voor de garage
« Reactie #25 Gepost op: januari 23, 2019, 08:44:47 pm »

Ik vermoed dat je de volgende lier bedoeld met zowel laten vieren als trekken omdat de lier in twee richtingen kan draaien?
https://www.westfalia.eu/nl/shops/gereedschap/werkplaats/liften-en-trekken/lieren/1549585-westfalia-elektrische-lier-5400-kg-met-afstandsbediening.htm

Denk dat het een nieuwere versie is van diegene die ik bekeek. Je kon toen enkel of elektrisch gebruiken of op handlier en niet gecombineerd.

Maar belangrijk dat je voor je het koopt toch even de handleiding na leest en eventueel met de leverancier contact op neemt om jouw situatie te checken. Ik meen me te herinneren dat ze inderdaad wel in twee richtingen kan draaien, echter dat het laten vieren niet bedoeld was met een last, maar enkel om de kabel bij het te trekken item te krijgen. Met last ging maar in één richting.

Bovendien moet je ook de helling in rekening nemen. Op een helling gaat de hoeveelheid gewicht dat als last kan dienen sterk omlaag. Ook daar knelde het schoentje als ik me niet vergis.

Het is ondertussen een paar jaar geleden dat ik het bekeken heb. Kan zijn dat het nu wat anders lag dan toen, maar voor je tot aankoop overgaat, zeker goed de handleiding (meestal online te vinden) controleert en eventueel extra controleert voor uw situatie. Anders riskeer je iets aan te kopen dat achteraf toch niet de goede oplossing is.

Ik zou het in deze ook niet zomaar proberen. Kans groot dat het de eerste keren goed gaat maar wat als de kabel breekt? Dan heb je niet alleen serieuze schade aan je vouwwagen, maar zo'n los schietende kabel is dan ook een ongeleid projectiel die jou zelf ook slachtoffer kan maken. Daarom dat ik zeker alleen zou doen met materiaal dat top is en meer dan 100% geschikt voor de job waarvoor het bedoeld is!
Gelogd

brulmuis

  • Gast
Re: Vouwwagen parkeren op helling voor de garage
« Reactie #26 Gepost op: januari 24, 2019, 10:45:24 am »

Volgens mij woon je bij mij in de buurt. (Zoetermeer)
Ik wil je wel “rijles” geven. Is idd niet zo heel moeilijk.

Ha Theu, dat is heel aardig van je. Kom er graag op terug eind februari  8)

@FriedelP, die elektrische lier beschrijft in de handleiding niets over dat de kabel gevierd kan worden onder last. Zeker een goed punt, als dat niet kan koop ik wel een kabeltrekker en een spanband. Ding staat ook op YouTube met andere merknamen, alleen maar trekken zie ik..

Lukt het me niet met de auto (na deskundige les van Theu) kan ik dat ding ook met de handrem naar beneden laten gaan, gezekerd met een spanband via de trekhaak op een meter naar beneden zodat ie niet te ver doorrolt als ik niet oplet ofzo. En dan met de kabeltrekker omhoog.


Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.765
Re: Vouwwagen parkeren op helling voor de garage
« Reactie #27 Gepost op: januari 24, 2019, 12:37:47 pm »

Is goed. Ik hoor het wel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

brulmuis

  • Gast
Re: Vouwwagen parkeren op helling voor de garage
« Reactie #28 Gepost op: januari 24, 2019, 01:28:13 pm »

Westfalia antwoord op mijn vraag dat de elektrische lier twee kanten op belast kan worden. Dus bij trekken en vieren...
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.043
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Vouwwagen parkeren op helling voor de garage
« Reactie #29 Gepost op: januari 25, 2019, 12:37:38 am »

Onze buurman trekt met een elektrisch liertje zijn caravan vooruit de helling op z'n garage in. Werkt prima, kost niets. Als de kabel lang genoeg is, kun je de lier beneden vast monteren. Aan de trekhaak van de auto haak je de losse katrol (die dan dus vaste katrol wordt), kabel erdoor en weer terug naar beneden aan de vouwwagen. Trek je het ding zo omhoog met de auto als ankering.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal