Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Welke stekker aansluiting trekhaak?  (gelezen 1537 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Loen

  • Gast
Welke stekker aansluiting trekhaak?
« Gepost op: maart 08, 2019, 01:23:01 pm »

Beste,

Onze auto heeft (nog) geen trekhaak en wij willen die deze weekend erop laten monteren. Nu wordt me gevraagd welke type stekker ik nodig heb: 7 of 13-polige stekker. De info die erbij wordt gegeven is dat de 13 polige voor een caravan nodig is en een 7 polige voor een aanhangwagen, nu valt de vouwwagen er een beetje tussen in...
Wij hebben overigens nog geen vouwwagen, maar we gaan dit weekend kijken voor een Trigano Odyssee uit 2011 (particulier).

Mvg,
Leon
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.285
  • Merk: kampeermiddel : HK Cocoon Aero
Re: Welke stekker aansluiting trekhaak?
« Reactie #1 Gepost op: maart 08, 2019, 01:46:50 pm »

Wat heeft de vouwwagen nu voor stekker? Is dat niet bekend ga dan voor een 13 polige, jaeger. Volledig laten bedraden dus inclusief de constante stroomdraden.
Multicon 13 polig kan ook, op deze kan je zonder adapter een 7 polige aanhanger stekker zetten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

Chrisje

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 522
Re: Welke stekker aansluiting trekhaak?
« Reactie #2 Gepost op: maart 08, 2019, 06:52:35 pm »

Elke Trigano heeft zowiezo een Multicon aansluiting.
Gelogd

Loen

  • Gast
Re: Welke stekker aansluiting trekhaak?
« Reactie #3 Gepost op: maart 08, 2019, 08:00:18 pm »

Multicon 13 polig kan ook, op deze kan je zonder adapter een 7 polige aanhanger stekker zetten.

Daarmee zit je dan dus altijd goed, top dan weet ik genoeg. Bedankt voor beide reacties!
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Welke stekker aansluiting trekhaak?
« Reactie #4 Gepost op: maart 08, 2019, 08:34:00 pm »

Maar niet alle 13 polige stekkers passen op de Multicon volgens mij?
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.285
  • Merk: kampeermiddel : HK Cocoon Aero
Re: Welke stekker aansluiting trekhaak?
« Reactie #5 Gepost op: maart 08, 2019, 10:08:44 pm »

Inderdaad een jaeger past niet op een multicon.
Multicon west, zoals deze officieel heet is geschikt voor 7 polige stekkers. Zie ook https://caravancampcentet.nl/tips/aansluitschema-caravanstekker.  Of tik in de Google  multicon of jaeger, alle toepassingen, draad kleuren etc wordt er getoond. Op de HK heb ik een jaeger, voor mijn fietsen drager een verloop, zat bij de trekhaak inbegrepen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

Avec

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 90
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon Chamonix
Re: Welke stekker aansluiting trekhaak?
« Reactie #6 Gepost op: maart 08, 2019, 10:55:38 pm »

13-polig Jaeger is tegenwoordig de standaard omdat deze betere bedradingen en verbinding heeft. Is ook heel makkelijk om een verloop hierop aan te sluiten voor 7-polig. Meteen alle polen laten aansluiten, is het maar gedaan mocht je het achteraf toch nodig hebben. Als de klapper 13-polig Multicon heeft zou ik de stekker vervangen door een Jaeger. Voor de kosten hoef je het niet te laten.
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk: kampeermiddel : Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Welke stekker aansluiting trekhaak?
« Reactie #7 Gepost op: maart 09, 2019, 06:38:57 am »

Eens met Avec, Jaeger is de standaard geworden, dus daar in mee gaan. Future proof.
Gelogd

Goolse Klapper

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 115
  • Merk: kampeermiddel : Roadmaster Family S.
Re: Welke stekker aansluiting trekhaak?
« Reactie #8 Gepost op: maart 09, 2019, 05:27:43 pm »

Ligt een beetje aan welke merk vouwwagen je hebt. Roadmaster heeft bijvoorbeeld standaard Multicon West 13 polig. Volgens mij heb je 13 polig nodig om ook de mistlamp te kunnen laten werken. Je kan altijd een verloopstekker gebruiken ongeacht welk type je hebt.
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 853
  • Merk: kampeermiddel : CC-Flexi Comfort
Re: Welke stekker aansluiting trekhaak?
« Reactie #9 Gepost op: maart 10, 2019, 10:28:41 am »

Mistlamp werkt ook op een 7-polige (mits goed bedraad). De pen voor de mistlamp wordt vaak als constante stroomdraad gebruikt bij caravans/vouwwagens. Tegenwoordig is een mistlamp verplicht en mag dat dus eigenlijk niet meer. Ik zou nu iig geen (ouderwetse) 7-polige aansluiting meer laten plaatsen.
Persoonlijk zou ik ook voor een Jeager aansluiting kiezen vanwege het ontwerp. Een Multicon is een van oorsprong 7-polige stekker waar extra pennen tussen geplaatst zijn. Om dit mogelijk te maken zijn deze extra pennen veel dunner dan de oorspronkelijke 7. Ook de bajonet aansluiting van de Jeager vind ik beter dan de constructie ‘het klepje met een haakje’ van de Multicon.
Voor de vouwwagen maakt het niet uit. Als het niet past kun je er een verloopstekker tussen plaatsen, of (nog beter) je zet de juiste stekker aan de vouwwagen. Alleen bij het ophalen moet je even checken of het past en eventueel de juiste verloopstekker meenemen. Anders moet je zonder licht naar huis rijden wat natuurlijk niet aan te raden is...
Gelogd

Iris

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 106
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2018
Re: Welke stekker aansluiting trekhaak?
« Reactie #10 Gepost op: maart 10, 2019, 02:01:48 pm »

Een 13-polige Jaeger stekker is ook te raden als je onderweg 12V in vouwwagen wil hebben, voor bijv een koelkast in disselbak of keuken.
(Bij onze vorige vouwwagen had mijn man de 7-polige stekker hier ook wel voor aangepast, maar denk dat dat meer een "hack" was)
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal