Dubbel neuswiel

Gestart door PeetjePanama, maart 28, 2019, 12:00:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

PeetjePanama


  Hallo allemaal,

  Even vraag betreft over het neuswiel. De meeste vouwwagens hebben een enkel neuswiel.
  Op zich niets mis mee, maar als je zand nat gras of dergelijke hebt wordt vouwwagen duwen een
  dingetje. Nu mijn vraag, zijn er mensen die een dubbel neuswiel hebben en gaat het verplaatsen
  van de vouwwagen daardoor inderdaad makkelijker

   Hoor graag jullie ervaringen.

   Groetjes Peter


Jon

Lijkt me niet zo handig met het optrekken van het geheel naast de dissel.
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets. September '24 test van de Shelter.

Chrisje

Ik denk dat je dan beter een neuswiel met luchtband aan kunt schaffen.

RDDR

Ik heb er geen ervaring mee, maar heb voor mijn vouwwagen een caravan gehad (zo'n groot, normaal gesproken wit (de onze niet) groot plastic ding wat je achter je auto kan hangen).

Vanwege het hogere gewicht van een caravan is dit topic vaak besproken op het caravanforum.
De conclusie daar: dubbel helpt weinig tot niets. Neuswiel met een luchtband maakt wel een groot verschil. Dus als je iets doet, lijkt dat de oplossing te zijn.
Ook op de caravan hadden wij het standaard neuswiel. Op de caravan hadden we een mover en de Kyte laat zich vrij makkelijk verplaatsen.

hfolkers

Wij hebben het speelgoed neuswiel van Jamet vervangen voor een grotere stevigere versie, scheelt al de wereld bij het manoeuvreren over zacht terrein en is een klusje van niks...

KampeerFan

Een neuswiel met luchtband is 1 dikke ellende. Als ze lek raken kun je het manoeuvreren wel vergeten. Gewoon een stevig massief rubberen neuswiel is het beste.

CEO

Het lijkt mij persoonlijk een oplossing voor slechts een heel klein probleem. Onze ervaring is dat de ondergrond meestal stevig genoeg is, en die hele enkele keer dat dat niet zo is werk ik op vlakke grond met een plankje. Als de kar op niet vlakke grond staat, vraag ik de buren om hulp.

Beide is nu 1 keer gebeurd, we hebben een stuk of 40 camoings aangedaan.

Wel wil ik ooit een zelf inklappend neuswiel. Maar dat is meer omdat ik dat zelf wil dan dat het nodig is...
If you choose not to decide, you still have made a choice!

oli4

Hallo Peter en anderen,

ik denk dat het ook wat situatiegebonden is, zoals ondergrond en hoe vlak die is.
De grootste factor van 'moeilijk' rijden zal het gewicht op het neuswiel zijn : hoe meer last op dit wieltje, hoe meer weerstand.
kleine wieldiameters lopen moeilijker dan grote, en vaak zijn neuswielen ook niet gelagerd.

wij hebben een 'breed' neuswiel, wat de druk op zachte ondergrond al ietsje verbeterd, een breed neuswiel zakt minder in de grond zakt dan een smal.
soms kan het helpen om ballast (zoals kinderen  :)) achteraan te laten hangen / liggen, zodat het neuswiel minder gewicht krijgt.

Ik vergelijk het soms met het volgende:
ik zit in een rolstoel, en als ik over kasseien of grind moet rijden, zucht ik al op voorhand.
mijn kleine voorwielen (10cm diameter) rijden zich vast in het grind of de voegen
Tijdens het rijden over grind of kasseien probeer ik zoveel mogelijk naar achter te leunen (maar gewicht op de grote wielen ipv de voorwielen) en dan gaat het al wat vlotter
Dit principe zal bij een vouwwagen niet anders zijn

Of een massief wiel of een luchtband beter is , kan ik niet beoordelen, zal ook wat persoonlijk zijn.
Mocht er een gelagerd neuswiel bestaan, dan zou dat ook al schelen.

Ondertussen hebben we een mover, waardoor het neuswiel-issue nu geen issue meer is, maar een mover is wel een aanslag op het gewicht van de vouwwagen en je budget...

beste groeten, Olivier

Lars

En uiteraard helpt het ook om te duwen ipv te trekken. Dan heb je het voordeel van de 'grote' wielen van je wagen  :)

Drikusniet

Ik heb het standaard small wieltje al snel eerst vervangen door 1 met een luchtband. Dit manoeuvreert een heel stuk beter, vooral bij zachte grond, maar als hij lek is juist slechter. Daarom dit vervangen door een breed hard wiel. Was toen het beste compromis. Nu zou ik zo'n gele nemen, die kan niet lek raken :)4].