Grondzeil vraag

Gestart door Bartman, april 14, 2019, 11:17:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Klappen maar!

Worteldoek is toch de beste oplossing.
Water tussen plastic en je grondzeil gaat stinken en geeft weerplekken op je grondzeil.

Goed, sterk, licht, droogt snel en betaalbaar, bijvoorbeeld:

Zie www.totalflooring.nl

martijn82

Citaat van: Klappen maar! op april 23, 2019, 01:27:35 PM
Worteldoek is toch de beste oplossing.
Water tussen plastic en je grondzeil gaat stinken en geeft weerplekken op je grondzeil.

Goed, sterk, licht, droogt snel en betaalbaar, bijvoorbeeld:

Zie www.totalflooring.nl
Helemaal mee eens. En bij veel campings mag plastic niet als basis laag

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Wanderer200

Wij hebben een aantal jaar dat worteldoek gebruikt, nadeel is toch wel dat je kuipzeil aardig vies wordt en je dus redelijk wat schoonmaak werk hebt.

Vorig jaar hebben we het worteldoek, na 3.5 jaar gebruik weg gegooid omdat het erg vies was geworden. Vergeten nieuwe te kopen dus nu ligt er standaard grondzeil onder de kuip, ben benieuwd.

Hemertje

Citaat van: Wanderer200 op april 30, 2019, 03:41:07 PM
Wij hebben een aantal jaar dat worteldoek gebruikt, nadeel is toch wel dat je kuipzeil aardig vies wordt en je dus redelijk wat schoonmaak werk hebt.

Vorig jaar hebben we het worteldoek, na 3.5 jaar gebruik weg gegooid omdat het erg vies was geworden. Vergeten nieuwe te kopen dus nu ligt er standaard grondzeil onder de kuip, ben benieuwd.

Ons worteldoek ziet er na 3 jaar nog als nieuw uit, waarschijnlijk minder regen gehad tijdens de vakanties?

KampeerFan

Plastic of worteldoek maakt beide keren niet uit voor het gras. Het gaat sowieso dood. Voor stank en water tussen de zeilen is worteldoek zeker aan te raden aangezien dit niet waterdicht is en vocht kan wegkomen.

JanJD

Citaat van: KampeerFan op april 30, 2019, 05:21:03 PM
Plastic of worteldoek maakt beide keren niet uit voor het gras. Het gaat sowieso dood. Voor stank en water tussen de zeilen is worteldoek zeker aan te raden aangezien dit niet waterdicht is en vocht kan wegkomen.
Met worteldoek kan het vocht van het rottende en dus stinkende gras een laag omhoog komen, met een dichte laag niet. Ik snap dus niet het het principe achter jouw advies voor worteldoek tegen stank...
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

de Coxies

Citaat van: JanJD op april 30, 2019, 06:09:54 PM
Met worteldoek kan het vocht van het rottende en dus stinkende gras een laag omhoog komen, met een dichte laag niet. Ik snap dus niet het het principe achter jouw advies voor worteldoek tegen stank...

Met worteldoek is onze ervaring dat t niet gaat stinken. Het water blijft dan niet tussen twee lagen plastic staan en krijgt daardoor geen kans om te verstikken en te stinken. Volgens mij zit t daarin.

JanJD

Citaat van: de Coxies op april 30, 2019, 06:22:07 PM
Met worteldoek is onze ervaring dat t niet gaat stinken. Het water blijft dan niet tussen twee lagen plastic staan en krijgt daardoor geen kans om te verstikken en te stinken. Volgens mij zit t daarin.
Mijn ervaring is juist andersom; 'schoon' water tussen zeilen gaat niet stinken, rottend gras wel. Vandaar mijn vraag over het principe hierachter; helaas dus (voor mij) een niet onderbouwde en onbegrepen ervaring.
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

Wanderer200

Citaat van: Hemertje op april 30, 2019, 04:10:56 PM

Ons worteldoek ziet er na 3 jaar nog als nieuw uit, waarschijnlijk minder regen gehad tijdens de vakanties?
Elke vakantie enkele buien, niets extreems. Hangt ook erg van de ondergrond af hoe vies het wordt.

Als grondzeil bevalt dan houden we dat, ik vermoed dat het kuipzeil nu een stuk minder vies wordt.

KampeerFan

Citaat van: JanJD op april 30, 2019, 06:09:54 PM

Je leest het verkeerd  O0

Als je plastic onder je waterdichte grondzeil legt en daar water tussen komt gaat dan stinken. Het water kan niet weg..

Als je worteldoek onder je waterdichte grondzeil legt dan kan het water er tussen uit. En gaat het minder snel stinken.

Je kan ook tenttapijt op je worteldoek leggen zodat de ondergrond enigzins kan ademen. Je hebt dan alleen geen waterdichte ondergrond. En alle geuren komen er dan dwars doorheen.

Het is ook weerafhankelijk natuurlijk en het ligt eraan wat voor ondergrond je hebt.

KampeerFan

Zo doen wij het..

1e laag - Worteldoek = bescherming voor je grondzeil en zorgt er voor dat er geen water tussen laagjes blijft staan (beluchting).
2e laag - Kuipgrondzeil of los grondzeil (eventueel zelf kuipje maken mbv (Wurmi Waterstop)haringen). = droge voeten
3e laag - Tenttapijt = comfort en bescherming grondzeil van bovenaf.

p.s. Een stuk oud tenttapijt zou ook als 1e laag kunnen. Maar is relatief duur/zwaar en meer werk met schoonmaken.

johanvanmarion

Zoveel mensen zoveel wensen is het volgens  mij.

Wij hadden in de roadmaster altijd plastic met daarop tenttapijt om 'waterdicht' te zijn.

Nu in de livingstone kuipzeil en daarin tapijt. Dus niks eronder. Ik zie de toegevoegde waarde van iets eronder niet zo, schoonmaken moet je toch. Of ben ik nou kortzichtig?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

KampeerFan

De meerwaarde van worteldoek onder mijn grondzeil is een extra stukje bescherming voor de ondergrond. Ik verwijder overigens eerst de meeste steentjes, takjes dennenappels etc..

Ohja en de flappen blijven veel schoner , scheelt weer poetsen..

RDDR

Wij doen:
- goedkoop tenttapijt
- kuipzeil
- fatsoenlijk tenttapijt

OhPeeCee

Zwembadtegel tussen kuip en grond. Ook lekker zacht aan je voeten, kuipgrondzeil wordt ook niet zo koud, afgelopen jaar in Noorwegen scheelde dat veel.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro