Scheef zakken in het midden

Gestart door zoomer, april 23, 2019, 10:28:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

zoomer

We zetten de Camplet waterpas neer en na een nacht blijkt dat het midden (disselkant) lager is komen te staan. Dus vanaf de dissel loopt het iets naar beneden naar het midden toe. Aan de andere kant ook. Wagen steunt niet op het wiel. Voorkant nog wel recht.

Zie foto's. Is dit normaal?
Ik kan natuurlijk de volgende keer een kriksteun oid onder die hoek zetten maar liever niet natuurlijk. Iemand tips?




martijn82

Ik heb zelf geen camplet maar dit lijkt me niet goed. We hebben weleens naar camplet gekeken en daar stond alles mooi recht. Is een pootje niet ingezakt of zo ?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk


muis

Lijkt idd of er iets mis is met het pootje. Ik neem aan dat je er al iets van een plankje onder hebt liggen

Tago Herman

 :? Wat bedoel je precies met "wagen steunt niet op het wiel" ?  Volgens mij moet de wagen juist wel op de wielen steunen.
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Jon

Citaat van: Tago Herman op april 23, 2019, 01:32:41 PM
:? Wat bedoel je precies met "wagen steunt niet op het wiel" ?  Volgens mij moet de wagen juist wel op de wielen steunen.
Daar sluit ik me helemaal bij aan.
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets. September '24 test van de Shelter.

KampeerFan

#5
Een caravan en vouwwagen zet je eerst waterpas in de breedte, dit doe je dmv een level/oprijblok of leveller. Daarna in de lengte met het neuswiel. De stelpoten zijn gemaakt om de wagen te steunen en zeker niet om de wagen waterpas te zetten.


RDDR

#7
Citaat van: KampeerFan op april 23, 2019, 03:10:27 PM
Een caravan en vouwwagen zet je eerst waterpas in de breedte, dit doe je dmv een level/oprijblok of leveller. Daarna in de lengte met het neuswiel. De stelpoten zijn gemaakt om de wagen te steunen en zeker niet om de wagen waterpas te zetten.

Geen idee hoe het bij Camplet is, maar bij een Holtkamper Kyte mag je gewoon de poten gebruiken om hem waterpas te zetten. Desnoods met een wiel van de grond. Ik neem aan dat dat niet de enige vouwwagen is waar dat is toegestaan. Ook het wisselen naar een reserve wiel worden de steunen gebruikt.
Gezien een Camplet erg licht is, kan ik me voorstellen dat ook is toegestaan, maar kon het zo gauw niet vinden op google.

sannie75

@RDDR dat kan niet bij Camplet, er zijn maar een paar merken waar dat bij kan en mag, ook bij Aart kok staat in de gebruiksaanwijzing dat pootjes niet geschikt zijn omde wielen van de grons te tillen. Gebruik de auto krik om een wiel te wisselen.
Bij Roadmaster is het juist wel de bedoeling  dat de wielen van de grond gezet worden maar ook daar niet met de uitdraaipootjes maar met de val poten.

Tago Herman

Voor het wisselen van een wiel oid  kunnen de steunen wel gebruikt worden. Maar er zijn niet veel steunen die het gewicht van 2 volwassenen en 2 kinderen kunnen dragen. Bij de meeste vouwwagens en caravans wordt daarom aangeraden om de wagen op de wielen te laten staan.


Voor het waterpas zetten gebruiken wij al een aantal jaren een leveller.
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

RDDR

#10
OK, bedankt voor de info beiden. Weer wat geleerd. Is erg makkelijk en snel met waterpas zetten dat je wel de steunen daarvoor mag gebruiken.
Maar terug on topic: dan kan ik voor Zoomer niet veel toevoegen vrees ik  :)

zoomer

Bedankt voor de reacties.

Dat is nieuw voor mij dat de wielen op de grond moeten blijven maar verklaart wel eea.

Soms kom je terecht op een erg schuin stuk. Dan lijkt het me best lastig om m neer te zetten op de wielen met een blok eronder.

Verder heb ik het idee. Maar dat moet ik nog even goed bekijken dat de stelpoten soms nog geen weerstand geven als de wielen aan de grond staan.

john1311


zoomer

#13
Geweldig! Bedankt. Voel me ineens weer even een rookie ;)
Kijk er nu weer heel anders naar.

Dit staat trouwens in de handleiding:

Opzetinstrukties
Stel de steunpoot of neuswiel in op de juiste hoogte.
De twee kriksteunen achter uitdraaien totdat de wagen waterpas staat.
De wielen moeten licht de grond raken.

henkt

Omdat er een hulpveer op zit, moet daar op de hoek een extra poot bij. Dit is bij de originele Camplet uitvoering ook voorzien.
De gasveer wil het deksel omhoog tillen maar kan dat niet. Het zoekt de weg van de minste weerstand en druk de bak juist naar beneden. Door de poot kan dat niet en blijft de wagen recht staan.
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=4217.75