Jullie Cocoon (Aero) rij-ervaringen met keuken op de dissel en fietsen achterop?

Gestart door Hemertje, mei 04, 2019, 09:10:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hemertje

Ik ben benieuwd naar jullie Cocoon (Aero) rij-ervaringen met b.v. de keuken op de dissel die onder de luifel staan en dan (3?) fietsen de achterop via de trailerhitch zoals Holtkamper die noemt?

Nemen anderen naast hun keuken ook fietsen mee en zo ja hoe?

OhPeeCee

Denk om de kogeldruk. Bij ons staat de zaak andersom, MTT frame. Keuken achterop en 2 fietsen voorop. Reserve wiel is ook nog eens achter de as gemonteerd (tussen as en keuken). Bij het in de garage duwen kon ik de wagen aan de trekhaak kant simpel zonder enige moeite optillen, neerzetten ging in slow mow. Dissel weger gepakt, 7 kg op de dissel een beetje erg weinig dus. Keuken zat de standaard in (bestek, bordjes, pannen en dat soort spul, koelkast leeg en geen gastank). Met de twee fietsen erop kom je op een 45 kg kogeldruk. Als de reserve band op het fietsenrek wordt geplaatst kom je ook op een kilo of 15, nog te weinig, maar om naar de stalling te komen acceptabel (alles op 60 km wegen).



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro

Hans Hendriks

Wij hebben een cocoon met een trailer hitch en een keuken op de dissel. Zonder keuken en zonder fietsendrager hebben we een kogeldruk van een paar kilo. Een fietsendrager met onze twee (normale) fietsen haalt 38 kilo van de kogeldruk af. Omdat iedere kilo op de dissel voor 60% naar de kogeldruk gaat heb ik een keuken nodig van 120 kilo om 50 kilo kogeldruk te krijgen. Omdat ik de keuken zelf gebouwd heb was dat geen probleem.

Een ander probleem is het slingeren. Onze vorige vouwwagen, een Trigano, had de fietsen op een rek boven de wagen. Daar konden we in Frankrijk probleemloos 130 mee rijden. Zonder schokbrekers. Met twee fietsen achterop en een zware keuken op de dissel merk je dat bij 120 de combinatie met de cocoon toch wat anders gaat reageren. Dus ik rij nu maximaal 110. En dan ligt de cocoon als een blok achter de auto.

Groet Hans

Verstuurd vanaf mijn SM-J730F met Tapatalk


Hans Hendriks

De 120 moet natuurlijk zijn 140. Tikfoutje.

Verstuurd vanaf mijn SM-J730F met Tapatalk


Hemertje

Citaat van: Hans Hendriks op mei 04, 2019, 07:02:43 PM
De 120 moet natuurlijk zijn 140. Tikfoutje.

Verstuurd vanaf mijn SM-J730F met Tapatalk

Hoi Hans, gaat dat dan wel goed met je maximale gewicht van 750kg?

Cocoon weegt leeg volgens HK een 480kg excl. keuken, dat geeft je 270kg laadruimte
2-3 fietsen wegen al gauw 30-45kg, komt de fietsendrager bij van een 18kg, blijft er 200kg over
een gevulde keuken op de dissel weegt al gauw 75kg


blijft er niet veel over om in de 1.000 liter bagageruimte en onder het zeil te stoppen?

edwin_t

Een cocoon weegt leeg 225kg dacht ik.

Wij hebben ook een cocoon met gewone chassis (dus geen mtt) met greenbox op dissel en trailerhitch.

Voor de weekendjes in NL nemen we weleens 2 fietsen mee achterop. De kogeldruk is dan aan de lage kant.  En inderdaad is 110 dan de max ivm slingeren.

In de zomervakantie gaat alleen de racefiets achterop en dan 130 is geen probleem.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Hemertje

https://www.holtkamper.nl/nl/vouwwagens/cocoon-aero-windforce

CiteerGewicht: leeg ca. 480 kg (excl. keuken)
Gewicht: maximaal totaal 750 kg
Bagageruimte: onder bed ca. 1000 ltr
Bagageruimte: onder afdekhoes ca. 250 ltr

Hans Hendriks

Wij hebben een cocoon XL zonder pack en go. In de brochure van die tijd stond leeggewicht 210 kg. Dat zal dan zijn voor de cocoon S en uiteraard zonder extra's zoals reservewiel etc. Laadruimte is 700 liter. Dus ik denk dat het wel mee valt.

Verstuurd vanaf mijn SM-J730F met Tapatalk


Hemertje


balboa

Wij hebben een Cocoon uit 2011 met een grote Alutec bak op de dissel en waarbij ik zelf een trailerhitch voor de fietsendrager heb gemaakt achterop. Heb ooit zo'n stok gekocht waarbij je de kogeldruk kan meten. Denk dat kogeldruk, de auto die er voor hangt en manier van pakken veel uitmaakt. Wij rijden met een Volvo s80 er voor in Frankrijk zonder probleem rond de 130km/h. Nooit last gehad van trekken of slingeren. Moet ik er bij zeggen dat ik dat met ons oude Anssems bagagekarretje ook nooit hebben gehad.

Mustang

Wij hebben een Aero gehad met greenbox op de dissel en trailerhitch achterop. Deze was voor 2 (gewone) fietsen. Zware dingen zoals gasfles lagen net voor de as. Kogeldruk was altijd goed. Reed altijd prima. Maar wij rijden max 90-100 km/u. Dat vinden we ook hard zat. Grote voordeel van je fietsen achterop is natuurlijk dat je ze kunt laten staan met uitklappen.

Sporenplan

Wij hebben/hadden (wordt dit weekend waarschijnlijk verkocht) een Astro op Cocoon wagenbak (2014) met base kitchen. Vergelijkbaar met de Cocoon dus. Bij een redelijk gelijke belasting in de bak zelf is de kogeldruk met fietsen (circa 36 kg + Thule fietsendrager) veel te laag. Schatting <10kg. Om een kogeldruk van >35kg te krijgen legde ik altijd 3,5 betontegel in de keuken. Niet optimaal maar werkte altijd gegarandeerd. We hadden helaas geen erg zware zaken in de bak liggen dus schuiven daarmee leverde niet het gewenste resultaat op.
Met de juiste kogeldruk reed de wagen verder prima.

schoentje

Hoi
ik vind het erg vervelend om een juiste kogeldruk te krijgen met twee fietsen achter de cocoon met trailer hitch.
heb al een erg lichte fiets drager en lichte fietsen.

als de kogel druk hoog is gaat het redelijk, maar eigenlijk word de verhouding van de aanhanger verkeerd, lengte achter de as te lang ten opzichte van voor de as.

suc 6 er mee.

mvg.
Schoentje