AlKO koppeling smeren

Gestart door KDSM, augustus 22, 2019, 11:38:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

KDSM

Hallo allemaal,

Even een paar vraagjes waar ik nog geen antwoord op vond.
Ik heb 2 linkerhanden en weet totaal niet wat jullie bedoelen met smeren en invetten.

Hoe pak je dit aan? Welk materiaal heb je nodig? Waar spuit of breng je het vet aan?

Dank bij voorbaat voor de antwoorden en het vele geduld.
May the Forest be with you

Drikusniet

Is het dan wel handig als je geen idee hebt wat je doet? En bedoel je de koppeling zelf (die hoeft niet, maar mag wel of soms mag het niet) of bedoel je de oplooprem? Dan moet je daarnaast nog controleren op slijtage en /of verbrande remschoenen.

KDSM

May the Forest be with you

KDSM

Alhoewel je gerust uitleg mag geven over de oplooprem ook :-)
May the Forest be with you

Drikusniet

Je kunt aan de binnenkant iets vet smeren. Makkelijker is dit gewoon op de bol aan de auto te doen voordat je hem eraan hangt. Als er echter een anti-slinger koppeling gebruikt wordt mag dat absoluut niet.

Jer81

Na het plaatsen van de trekhaak kreeg ik het advies om vooral de bol te laten zoals die is, dus geen vet oid opsmeren.

sammyvannorel

Kogel altijd droog houden, waarom zou je dat ding smeren, behalve voor een vette broek?
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

Jeronimo

Citaat van: sammyvannorel op augustus 23, 2019, 10:09:08 AM
Kogel altijd droog houden, waarom zou je dat ding smeren, behalve voor een vette broek?

Smeren staat zeker garant voor een vieze broek, maar voorkomt ook gepiep,gekraak en slijtage door metaal op metaal contact.

Op onze kogel gaat een lik waterbestendig lagervet, en na de vakantie maak ik hem schoon als ik het fietsenrek wil monteren (want die wil juist wèl wrijving)
Die-hard mooi-weer-kampeerder

bensi

Onze vouwwagen is vorig jaar gekeurd en heeft een grote beurt gehad. Maar als ik rij met de wagen hoor ik veel gekraak van de koppeling. Maar ik heb altijd begrepen dat vet op de kogel absoluut niet mag. 😳
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

Jeronimo

#9
Citaat van: bensi op augustus 23, 2019, 07:25:36 PM
Onze vouwwagen is vorig jaar gekeurd en heeft een grote beurt gehad. Maar als ik rij met de wagen hoor ik veel gekraak van de koppeling. Maar ik heb altijd begrepen dat vet op de kogel absoluut niet mag. 😳

Smeren mag niet als je een anti-slinger koppeling hebt, deze hebben een remvoering aan de binnenkant en die hebben natuurlijk juist wèl wrijving nodig....en dus géén vet ;-)
Maar vouwwagens hebben deze normaal niet dus zou ik zeker wel smeren
Die-hard mooi-weer-kampeerder

sanderv

Een vouwwagen heeft geen antislinger koppeling. Bedoel je niet gewoon hoe je de vetnippels van het oploopmechaniek smeert? Die nippels waar bij staat dat er vet in moet? Dat lukt alleen met een vetspuit.

Drikusniet

Citaat van: sanderv op augustus 23, 2019, 08:13:54 PM
Een vouwwagen heeft geen antislinger koppeling. Bedoel je niet gewoon hoe je de vetnippels van het oploopmechaniek smeert? Die nippels waar bij staat dat er vet in moet? Dat lukt alleen met een vetspuit.
Meestal inderdaad niet, maar soms wel (campwerk is dit bijv en optie) of heeft iemand nog een aanhanger met, dan mag het ook niet.

klapper.

Citaat van: Jeronimo op augustus 23, 2019, 07:48:15 PM
Smeren mag niet als je een anti-slinger koppeling hebt, deze hebben een remvoering aan de binnenkant en die hebben natuurlijk juist wèl wrijving nodig....en dus géén vet ;-)
Maar vouwwagens hebben deze normaal niet dus zou ik zeker wel smeren

Niet smeren! Gewoon een fijn schuurpapiertje over je kogel, schoon en klaar.

Jeronimo

#13
Citaat van: carvers op augustus 29, 2019, 09:09:44 PM
Niet smeren! Gewoon een fijn schuurpapiertje over je kogel, schoon en klaar.

Wat is jouw argument om niet te smeren?

Dit staat op de website van aanhangwagendirect:

https://www.aanhangwagendirect.nl/blogs/technische-ontwikkelingen-van-aanhangwagens/must-do-de-zomercheck-van-aanhanger-en-caravan-die/

"Normale kogelkoppeling.  Dit is een koppeling die standaard op iedere aanhanger en vouwwagen zit en te herkennen is aan een handgreep met een rechte hoek. Bij deze koppeling is het aan te raden het huis goed te smeren om slijtage door wrijving op de trekhaak tot een minimum te beperken."

Met smeren beperk je slijtage dus ik zie geen enkel voordeel om dit niet te doen
Die-hard mooi-weer-kampeerder

Lars

Het voordeel om het niet te doen is dat je het vet er niet af hoeft te halen zodra de fietsen drager er oid er op gaat. Dat is bij mij beduidend vaker dan de vouwwagen.

En daarbij, zo snel slijten die koppelingen niet als de vouwwagen als vouwwagen wordt gebruikt (dus niet iedere dag als transportaanhanger). Bij 'normaal' vouwwagen gebruik verwacht ik dat de koppeling zeker 20 jaar meegaat zonder smeren. Dat is wel te overzien.