Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Die leiding is van het thermokoppel. Daar gaat geen gas doorheen. Hoe is de lekkage geconstateerd?
Ik kan niet met zekeheid vaststellen waar het vandaan komt. Is het een optie om het gas er op te zetten en dan met zeepsop op de leiding het lek op te sporen?
Zit er op de meeste bermkeukens ook geen beveiliging zodat als het pit uitwaait ook het gas uitgaat? Bij de onze moet je altijd even de knop om het gas open te zetten inhouden omdat anders de vlam en het gas uitgaan. Kan zijn dat daar een probleem mee is.....Die koperen leiding is dacht ik voor de ontsteking maar weet niet of daar iets van een sensor inzit die het gas uitzet als die te koud is?Maar ik zou geen risico nemen met gas en daar door een caravan/vouwwagen bedrijf naar laten kijken.
Zodra ik de knop los laat stroomt er inderdaad geen gas. Zodra ik de knop indruk hoor je het gas van deze pit ook echt "spuiten". Bij de andere 2 pitten hoor ik dat niet.
Klinkt als iets mis met de thermokoppel.Overigens kunnen de leidingen zeker wel stuk gaan, wij hadden vorig jaar een barst in de bocht van de gasleiding.
Ja, daar is dus dat koperen buisje voor. Dat is onderdeel van het thermokoppel. Een pin die in het vuur hangt en een elektrische spanning creëert door een temperatuurverschil. Die elektrische spanning wordt gebruikt om een elektromagneet te bekrachtigen die op zijn beurt de gasklep open houdt. Zolang dat koppel koud is, werkt de magneet niet een sluit de klep. Daarom moet de knop ingedrukt blijven. Elektrische ontsteking staat daar los van, maar dat zie je niet zo vaak op camping fornuizen.
Maar in je openingspost schrijf je 'de leiding blijkt lek'. Waar concludeer je dat uit? Dat je het gas hoort stromen is normaal, zeker bij de grotere pitten met grotere injectoren. Ruik je gas onder de plaat? Want het niet aanblijven van de pit is inderdaad een thermokoppel dat stuk is. Zijn slijtage delen.
Het thermokoppel zelf is bijna nooit stuk in een fornuis. In 99 % van de gevallen is er een slecht contact door lichte corrosie. Dit is op te lossen door hem bij de knop los te draaien, het lichtgekleurde contact schoonmaken/schuren met een (ruwe) katoenen doek. Weer in elkaar zetten en klaar.