In één van de topics over worteldoek /“wat onder kuipzeil te leggen”, heb ik onderstaande al eens aangekondigd. Ik had toen beloofd hier een topic van te maken; bij deze!
Edit: Link naar betreffende topic:
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=25662.0Nadat we met de Kyte altijd tot grote tevredenheid 250grams bouwzeil hebben gebruikt onder het kuipzeil te beschermen moest ik voor de Aero een nieuw zeil op maat maken. Aangezien in dit dikke bouwzeil nooit één gaatje hebben gehad en dit relatief licht is, hetzelfde zeil weer gekocht.
Het bouwzeil had echter als nadeel dat hier regelmatig water onder liep. Daarom moet je het onder de wagen vouwen en niet laten uitsteken. Dit werkt tot op zekere hoogte maar heeft weer als nadeel dat je spatwater niet voorkomt zoals dat bij worteldoek wel het geval is.
Waarom dan geen worteldoek gebruiken? Omdat onze ervaring is dat dit op een mooi gazon prima gaat maar als je in de blubber staat of in hele fijne klei, dit er toch door komt. Ook zal je kuipzeil altijd vochtig blijven door optrekkend vocht en muf gaan ruiken.
Het mooiste zou zijn om het beste van beide te combineren. Dus het bouwzeil onder de kuip (en dan ook echt een cm of 10 a 15 er onder) en hier buiten een rand van worteldoek. Aan de randen zal je namelijk minder druk krijgen op de grond en vocht kan hier aan de lucht drogen.
Ik heb geprobeerd dit zo aan elkaar te maken dat het water niet vanaf het worteldoek of tent tussen kuipzeil en bouwzeil komt. Hiervoor heb ik een opstaande rand gecreëerd. Het worteldoek steekt ca. 20 a 25 cm onder de wagen uit. De haringen zullen bij de Aero op vaste plekken komen. Bij de eerste keer opzetten dus even een soldeerbout mee om hiervoor gaten te branden.
Bij de Aero zet je de tent aan twee steunen vast met haakjes die aan de wagen vast zitten en die je moet laten zakken. Deze komen op het grondzeil. Door deze plaatsen te markeren kan ik het grondzeil steeds precies hetzelfde neerleggen. Ook bij andere wagens zou je een referentiepunt kunnen zoeken. Een wiel bijvoorbeeld.
Het bouwzeil is op maat gemaakt door deze af te tekenen bij een opgezette wagen op een vlakke ondergrond. Wij kunnen de Aero opzetten op de oprit wat dit wel makkelijker maakt. Hoekpunten van het grondzeil gemarkeerd en later het zeil ca 7 cm (omdat je het ook nog moet omvouwen) ingekort. De stroken worteldoek zijn ca. 40 cm breed.
Plaatjes zeggen meer dan woorden:
Onderzijde zeil met hier de strook worteldoek op gelegd.
Zeil omvouwen met hierin 6 mm touw om de omstaande rand ten alle tijden te forceren. Het is echt een lastig pakket om onder je naaimachine door te halen. Daarom het geheel eerst gelijmd met een lijmpistool.
Gelijmd.
Het geheel ligt klaar voor het naaien. Het witte snoer is een verlengsnoer voor het lijmpistool.
Met de naaimachine fixeren. Iemand moet je helpen het grote zeil te begeleiden. Ik gebruik een machine met boventransport die het zeil nog redelijk voorruit trekt. Alleen lijmen zou kunnen maar de lijm van het lijmpistool hechtte onvoldoende op het bouwzeil om een duurzame verbinding te krijgen. Het water zal overigens voor het stiksel weglopen normaliter omdat het worteldoek hier omhoog gaat lopen. Anders zal het hooguit iets zweten.
Het resultaat na naaien gezien van de bovenkant. De opstaande rand is zo goed zichtbaar.
Resultaat.
Hoe het geheel gaat voldoen blijft nog even afwachten. Ik houd jullie op de hoogte.