Kogeldruk

Gestart door CEO, april 27, 2021, 04:36:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vazal

Citaat van: Jeronimo op mei 31, 2021, 05:51:50 PM
Als jouw Camplet geen eigen kenteken heeft dan is wettelijk gezien 50kg de maximale kogeldruk en zit je daar nu al 10kg overheen.
Technisch kan je nog 15kg in de disselbak doen en heb je nog marge voor je over de limiet van de constructie gaat (die natuurlijk ook marge heeft).
Met onze CampooZ hebben we het zelfde, aanhanger kan 75kg kogeldruk, auto 85 maar je mag maar 50.

Ergens slaat het nergens op, Max is toch Max!  Maar goed wetgeving is er nou eenmaal en daar ga ik me dan wel aan houden. Beetjes schuiven met de spullen dus. Bedankt voor je antwoord.

Jeroen.Chantal

Misschien zeg ik nu iets vreemds...

Maar naar mijn weten is de 50kg kogeldruk alleen van toepassing als je niet weet wat de max. kogeldruk van je trekhaak of auto is.

Zodra je wel weet wat de max. kogeldruk is van je auto en je trekhaak is dan is de laagste waarde bepalend.

Deze uitleg heb ik ooit gehad...

Theu

Het klopt prima wat je zegt. Maar de uitzondering is aanhangers t/m 750kg dan is er wettelijk een max kogeldruk van 50kg.

Zoals beloofd heb ik de kogeldruk nogmaals gemeten en deze keer met een personenweegschaal en ter vergelijking ook nog even de disselweger eronder gezet.
Ik heb eerst gewogen op de vlakke vloer. Daarna heb ik hem op plankjes van 18mm gezet en als laatste weer op de vlakke vloer maar dan op de disselweger.
Uiteindelijk scheelde het maar een halve kilo. Wat overigens ook helpt is ervoor zorgen dat de disselweger soepel kan bewegen.
Plaatje bij het praatje



Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....

Jerome

Citaat van: Theu op mei 31, 2021, 11:36:10 PM
Zoals beloofd heb ik de kogeldruk nogmaals gemeten en deze keer met een personenweegschaal en ter vergelijking ook nog even de disselweger eronder gezet.
Ik heb eerst gewogen op de vlakke vloer. Daarna heb ik hem op plankjes van 18mm gezet en als laatste weer op de vlakke vloer maar dan op de disselweger.
Uiteindelijk scheelde het maar een halve kilo. Wat overigens ook helpt is ervoor zorgen dat de disselweger soepel kan bewegen.

Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....

Bedankt voor de terugmelding en de bijbehorende plaatjes. Scheelt mij weer wat rekenwerk. Ik had het ook kunnen brengen als oefenexamen natuurkunde, voor mijn dochter :)16]. Hoewel ze daar waarschijnlijk niet meer ingetrapt was, daar het examen al geweest is ...


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

xray

Citaat van: sanderv op mei 31, 2021, 04:22:18 PM
Helemaal eens. Maar waarom mag dat fietsenrek wel 75 kg op de kogel zetten, een aanhanger onder de 750 kg met een technische kogeldruk van 75 kg niet en een aanhanger van 751 kg weer wel?
Oude wetten denk ik daarom gewoon je gezonde verstand gebruiken en zorgen dat alles netjes in orde is dan komt het wel goed :#

@Theu dat plaatje met dissel weger rechts laat minder dan 50 kilo zien dat komt toch niet door die 18mm verschil?

Theu

Citaat van: Jerome op juni 01, 2021, 07:46:31 AM
Bedankt voor de terugmelding en de bijbehorende plaatjes. Scheelt mij weer wat rekenwerk. Ik had het ook kunnen brengen als oefenexamen natuurkunde, voor mijn dochter :)16]. Hoewel ze daar waarschijnlijk niet meer ingetrapt was, daar het examen al geweest is ...

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Citaat van: xray op juni 01, 2021, 09:52:12 AM
@Theu dat plaatje met dissel weger rechts laat minder dan 50 kilo zien dat komt toch niet door die 18mm verschil?

@Jerome;
Waarschijnlijk niet nee. Die pubers zijn bijdehand zat.
@xray;
Uh nee. Die had ik gemaakt om te laten zien waar hij ongeveer stond met de koppeling erop. Dus daar is hij onbelast.
Op de houten plaatjes geeft hij een 1/2 kg meer kogeldruk. Maar dat heb ik alleen met de weegschaal gemeten.



Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....

sanderv

Waarom zouden grotere wielen dan verschil hebben gemaakt op de kogeldruk? Het is een hefboom, draaipunt is de as, kortste afstand werklijn zwaartekracht op zwaartepunt keer de zwaartekracht is het moment linksom, kortste afstand  normaalkracht trekhaakkogel keer 'kogeldruk' het moment rechtsom. Als de aanhanger al onder een hoek komt te staan, worden beide armen procentueel evenveel korter. De momenten en dus de krachten blijven onveranderd.

Drikusniet

Citaat van: sanderv op juni 01, 2021, 07:37:16 PM
Waarom zouden grotere wielen dan verschil hebben gemaakt op de kogeldruk? Het is een hefboom, draaipunt is de as, kortste afstand werklijn zwaartekracht op zwaartepunt keer de zwaartekracht is het moment linksom, kortste afstand  normaalkracht trekhaakkogel keer 'kogeldruk' het moment rechtsom. Als de aanhanger al onder een hoek komt te staan, worden beide armen procentueel evenveel korter. De momenten en dus de krachten blijven onveranderd.
Klopt, maar je meet de verticale kracht met de weegschaal en die varieert wel met de hoek.

sanderv

Jawel, maar dat is voor de werklijn van de zwaartekracht hetzelfde.

Vazal

Gisteren bij mijn vaste garage geweest, die geven aan dat ze tegenwoordig alleen nog maar het totaal gewicht van de combi meten als je al wordt aangehouden. Advies was om max de max aan te houden.

Jerome

Citaat van: sanderv op juni 02, 2021, 07:18:18 AM
Jawel, maar dat is voor de werklijn van de zwaartekracht hetzelfde.
Maar de arm lengte varieert een heeeel klein beetje en daarmee de resultante kracht op de trekhaak.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

sanderv

Citaat van: Jerome op juni 02, 2021, 06:58:42 PM
Maar de arm lengte varieert een heeeel klein beetje en daarmee de resultante kracht op de trekhaak.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Nee, de armlengte van zwaartekracht en van de normaalkracht van de kogel variĆ«ren in gelijke mate. Teken het maar eens  :J

Drikusniet

Als je er van  uitgaat dat het zwaartepunt op dezelfde hoogte ligt als de as tussen middelpunt wiel en kogel maakt de hoek inderdaad niet uit. Maar als het zwaartepunt daarboven ligt, verschuift die dus naar voren bij het verdraaien. Dit betekent per saldo dat het moment toeneemt op de kogel.

sanderv


Emiel

Ik was met mijn Flexi ook behoorlijk aan het rommelen, zeker toen de koelkast leger was op de terugweg van het probeerweekeinde. Dreumestweeling, dus op de heenweg veel melk (toen al 70 kg), en de zware boodschappen waren ook allemaal spoorloos om de belading achter de as te doen. En de tentstokken overdwars is niet echt handig in een Flexi. Uiteindelijk maar 75 kg geaccepteerd, ook al heeft de trekhaak een spec van 70 kg. Huilende kindjes wegen zwaarder als 5 kg kogeldruk. De Flexi had daardoor wel een onrustig kontje bij 85 km/h. Bij 90 km/h ging dat een stuk beter (en bij 80 ook :O )